Ubuntu bootar inte

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Radian

Ubuntu bootar inte

Inlägg av Radian »

Har antagligen ställt till det rätt ordentligt...

Jag hade tidigare båden Windows 8 och Ubuntu 12.10 installerat. För att få mer plats väl inne i ubuntu försökte jag partitionera om hårddisken. Det fungerade inte, därefter slutade Windows 8 att fungera. Jag blev även tvungen att rensa hårddisken och installera om Ubuntu, och nu när jag ska bota upp hittas inget operativsystem alls. Skulle vara mycket tacksam för råd :)
Användarvisningsbild
axel112

Re: Ubuntu bootar inte

Inlägg av axel112 »

Hejsan!

Välkommen till forumet! :kram:

Har jag förstått det hela rätt om du har rensat datorn från både Ubuntu och Win8?
Radian

Inlägg av Radian »

Tack så mycket!

Ja, har rensat datorn från båda. Det har löst sig nu, som tur var hade jag en Win7-skiva som låg och drällde, som jag lyckades installera från. Tack för svaret!
Användarvisningsbild
axel112

Re: Sv: Ubuntu bootar inte

Inlägg av axel112 »

Finemang att du fixade det.
Zytronix

Inlägg av Zytronix »

Återupplivar Tråd!

Bakgrund:
Hej!
Jag har alltid kört med Windows, dock har jag alltid varit intresserad över Linux systemen men aldrig kommit till skott. Min hårddisk kraschade för några månader sedan, det var MBR som havererade totalt! Gick inte att rädda med Win DVD skiva å reparera, den startade inte ens.
Sedan fick jag höra om Ubuntu och dess system samt alla OS som kommer till mobiler samt tablet. Därför tänkte jag ge detta en chans! Ladda ned Ubuntu 13.04, bootade via USB, testade den lite och blev frälst!!

Problem:
Lyckades installera Ubuntu 13.04 och skulle nu bara starta om! efter om starten tog jag ur USB stickan och nu bootar inget. Startade om igen, samma sak, svart skärm efter BIOS har gjort sitt.
Stoppade in stickan igen för att testa installera om på nytt. Fick igång installationen men då strular det med partitionerna, finns (enligt mig) väldigt många partitioner, vissa vill jag ta bort vissa vill jag behålla. Men det går inte! Sen vägrar den installera för antigen hittar den inte root eller så är partitionen "upptagen" och installationen har kraschat en gång.
Vad är felet? Varför kan jag inte "ta bort" partitioner? varför ville den inte boota förut?

Tacksam för ett svar och hjälp!

Specs:
- Corsair SSD 64GB (win7, vill installera Ubuntu på)
- WD 1TB (spara!)
- Nvidia Geforce (glömt?)
- Amd Phenom X64 3,2

OBS: Är ny på Ubuntu så förklara för mig som om jag vore en 6 åring ;)
Zytronix

Inlägg av Zytronix »

BUMP

Försöker än en gång återuppliva tråden, problemet ovan kvarstår..
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Zytronix; du har "kidnappat" någon annans tråd, gör helst inte det - bättre om du startar en egen, det blir tydligare vad frågan gäller och vem det är som frågar.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"