Går ej starta emacs i Lubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
DreamLord
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Går ej starta emacs i Lubuntu

Inlägg av DreamLord »

Hej,

Jag försökte installera emacs i min Lubuntu-dator men det händer ingenting när jag försöker starta det. Första gången jag försökte kom det ett felmeddelande om att emacs stängs pga fel. Jag avinstallerade, installerade igen och startade om datorn. När jag försöker starta nu händer ingenting men felutskriften ger:

Fatal error (11)Segmenteringsfel (minnesutskrift skapad)

Vad ska jag göra? Tack
"Att tanka fritt är stort, men att tanka rätt är större." - Thomas Thorild
Antec

Re: Går ej starta emacs i Lubuntu

Inlägg av Antec »

Hej du kan prova starta Emacs från terminalen ofta så brukar terminalen skriva ut mer information då man gör på det sättet, jag har varit in på olika sidor och läst och det är en del som verkar fått just det där problemet, speciellt för dom som använt Kubuntu men även dom med både Ubuntu och Lubuntu. Men det kan vara olika fel men problemen beter sig ungefär på samma sätt, det var därför jag föreslog att starta Emacs från terminalen för att kanske få mer information om vad som händer vid uppstarten. :)
Användarvisningsbild
DreamLord

Inlägg av DreamLord »

Det är den felutskriften jag får när jag försöker starta från terminalen:
Fatal error (11)Segmenteringsfel (minnesutskrift skapad)
(jag provade nu igen - samma resultat)
Det är lite konstigt eftersom jag ganska nyligen installerat Lubuntu. Jag har googlat också men det gav inte så mycket tyckte jag.
Tack för att du svarade :)
Antec

Inlägg av Antec »

Jag tror du saknar nått beroende, det jag hittade det var både från 2006 fram till 2012 och det var en del som handlade om just avsaknaden av nått beroende.

Edit: Installerade du emacs via synaptic kan du kontrollera historiken där om du hittar nått fel kanske gällande just vid installationen, du kan också kontrollera syslog mm för att se vad som skrivs gällande just emacs och vad som händer vid uppstarten, hittar du loggen dpkg.log och söker i den, där borde det stå om det blev nått fel under installationen av emacs, nu använder jag inte Lubuntu det var rätt länge sen jag provade det men i Ubuntu så finns loggarna under ett paket som heter "Loggfilsvisare". Du kan kontrollera om du fått någon kraschrapport på emacs också dit hittar du med den här sökvägen /var/crash/ Loggfiler kan man även komma åt via den här sökvägen /var/log/.

Jag ser själv att jag har en massa loggar på indicator-weather som har eller är ett riktigt strulprogram, jag använder det inte längre men det finns loggar på det under /home/ditt alias eller namn/.cache kan ju vara värt att kolla där under .cache, mappen .cache är ju dold så man får ställa in så man kan se alla filer.
:)
Användarvisningsbild
DreamLord

Inlägg av DreamLord »

Jag avinstallerade Emacs 24 och testade med Emacs 23 istället och då såg jag att det var en del paket med som inte var med förut. Vad är det för skillnad på versionerna förutom att Emacs är en senare version? Nåja, nu funkar det i alla fall och det är det viktigaste. Tack för hjälpen Antec!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"