Varför har moderatorerna Kubuntu-loggor?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
matzas

Varför har moderatorerna Kubuntu-loggor?

Inlägg av matzas »

Jag undrar varför vissa - om jag förstår rätt moderatorer - har Kubuntuloggor istället för Ubuntuloggor vid sina inlägg i forat. De ska väl fungera som högsta företrädare för Ubuntu i forat. Då blir det konstigt om loggorna signalerar att de istället företräder Kubuntu. Är kanske Kubuntu en högre nivå än Ubuntu? Eller vill de inte riktigt känna av Ubuntu?

Vän av ordning!!
(Dvs sur medelålders man som brukar bråka med folk i kön till snabbköpets kassa, folk som gör fel...)   
;D
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Emil.s
Kontakt:

SV: Varför har moderatorerna Kubuntu-loggor?

Inlägg av Emil.s »

Vi kom inte på något vettigare... :P

Normalt så har användarna en guld stjärna, och moderatorerna en blå stjärna. Och kubuntuloggan är ju blå...  ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Först så hade alla standard symboler, sen hittade rancor lite specialsymboler i form av Ubuntu och Kubuntu loggor, och det var ju betydligt mer passande med tanke på vad det är för typ av forum. Och som emil.s sade så passade ju även färgerna perfekt. :)

Jag tycker mycket om både Ubuntu och Kubuntu så jag har inget emot att ha en Kubuntu logga.

Och tänk, det kunde ha varit värre, vi kunde fått Windows loggor allihop........

;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

matzas skrev:
Är kanske Kubuntu en högre nivå än Ubuntu?

Hemska tanke... ;D    Det var nog Emil som lurade Rancor.... :D 
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

Jag började själv använda Kubuntu innan jag provade Ubuntu, och fick hjälp via detta forum. Så jag är ingen motståndare till Kubuntu. 

Borde inte de som företräder Ubuntu utåt, vara de som har störst anledning att använda Ubuntus logga? Det blir konstigt om just de använder loggan för ett annat Op.

Jag tror att det brukar kallas grafisk profil.
:D

Om orsaken var idebrist så kanske ni kan få något uppslag i den pågående tävlingen om loggor?

Tänk om man kunde ha ett script som känner av vilket Op personen använder som skriver ett inlägg, och omsätta det via en logga.... Det vore spännande...
;D
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Jo, det var "Louie" som kom med iden, och så gjorde jag loggorna. Skulle du hitta på nåt bättre så posta gärna  ;D
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tror inte det spelar nån roll..... Mark S är ju KDEs beskyddare No1...

Just KDE kontra Gnome ger ju en extra krydda åt Ubuntu... ;)

2 syskon som kivas med varandra... :)
Användarvisningsbild
CrashLord
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av CrashLord »

hehehe jag läste topicen som: varför har moderaterna Kubuntu-loggor?

ibland läser man lite för fort  ;D
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

matzas skrev: Borde inte de som företräder Ubuntu utåt, vara de som har störst anledning att använda Ubuntus logga? Det blir konstigt om just de använder loggan för ett annat Op.
Njae, "annat Op" vet jag inte ;) Det är ju trots allt som en släkting, kanske rentutav en tvilling som har andra kläder på sig. Och jag tycker snarare att det är skönt att man även accepterar att det finns andra smaker av Ubuntu än just Ubuntu (själv hade jag nog velat ha en choklad-variant, Chokubuntu - den lite brunare disten? ;)). Jag menar X-/K-/Ed-/Ubuntu är ju trots allt samma kaka, men med olika glasyr. Som cholkadbollar - man kan rulla dem såväl i kokos som i pärlsocker och havregryn, men det är likförbannat chokladbollar.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

Man ser det uppmärksamheten är riktad mot, en gammal socialpsykologisk iakttagelse...
Ett tveeggat svärd...

Frågan aktualiseras inte minst genom tävlingen om loggor ni satt igång, har ni en grafisk profil eller inte? Består den grafiska profilen av färger eller/och av symboler?

I det här avseendet verkar ni ha agerat som om den bestod av symboler, dvs cirkel-loggan oavsett färger. Fast jag tror nog att det finns en färgskala också kopplat till den grafiska profilen, och färgskalan har använts just för att skilja de olika versionerna av Linux från varandra, eller de olika grafiska gränssnitten från varandra.

Så det här är egentligen en fråga om marknadsföring. Vad är det egentligen ni vill marknadsföra? Ubuntu, Kubuntu, eller båda? Eller något helt annat? Bakom begreppen Ubuntu och Kubuntu som är så lätta att använda finns förmodligen något mycket mer svårformulerat, en slags känsla eller anda , som kanske tom skiljer sig mellan olika personer. Vad är det? Det är avgörande när ni ska fatta beslut om loggan. 

I vilket fall borde ni ha en gemensam bild av det. Annars riskerar det att bli slumpen eller någon enskild dominant persons uppfattning som styr symbolerna för det ni marknadsför.

Men man kan såklart också strunta i det...
Lägga krutet på det man är intresserad av...
;)

Fast om ni säljer mintchoklad så kanske ni skulle marknadsföra just det... Och inte choklad, och hantera mint vid sidan av...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Liiitet hårklyverier är det, enligt min blygsamma uppfattning (imho  ;) )

Ska man stävja den här diskussionen någorlunda, för risken är att den kan anta proportioner den inte förtjänar (ingen skugga på dig, matzas. Jag är kanske både äldre och surare än du  :) ), så kanske det kunde ges ett par alternativ för medlemmarna själva att välja på i profilinställningarna och så skulle det finnas en speciell nånting som utmärker och förbehålls moderatorer. jag menar, det finns ju Kubuntu-användare bland medlemmarna som kanske gärna skulle ha den loggan.

Hur skulle det vara om moderatorerna fick något tjyysigt regnbågsfärgat? Utan att för den skulle behöva profileras som gay-rörelse?  :D

Själv vidhåller jag envetet något jag hävdade för rätt länge sen: Jag vill ha LILA stjärnor!  ;D

Okej, då är mina hårtoppar kluvna nog, tror jag.
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

CrashLord skrev: hehehe jag läste topicen som: varför har moderaterna Kubuntu-loggor?
same here xD
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo jag ser det enbart så här........ översatt till Ubuntu, Kubuntu, Xbuntu,Scibuntu,  Christian Edition  osv...

[img width=337 height=335]http://img157.imageshack.us/img157/3273 ... midwu7.jpg[/img]

Det finns liksom ingen konflikt i det här enbart en styrka.

Däremot ska då de olika distributionerna beskrivas på ett vettigt sätt men
vi verkar ju inte komma nån vart med en strukturerad wiki...  den ska visst
vara ett sammelsurium av dokument.

;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

matzas skrev: Man ser det uppmärksamheten är riktad mot, en gammal socialpsykologisk iakttagelse...
Ett tveeggat svärd...

Frågan aktualiseras inte minst genom tävlingen om loggor ni satt igång, har ni en grafisk profil eller inte? Består den grafiska profilen av färger eller/och av symboler?

I det här avseendet verkar ni ha agerat som om den bestod av symboler, dvs cirkel-loggan oavsett färger. Fast jag tror nog att det finns en färgskala också kopplat till den grafiska profilen, och färgskalan har använts just för att skilja de olika versionerna av Linux från varandra, eller de olika grafiska gränssnitten från varandra.

Så det här är egentligen en fråga om marknadsföring. Vad är det egentligen ni vill marknadsföra? Ubuntu, Kubuntu, eller båda? Eller något helt annat? Bakom begreppen Ubuntu och Kubuntu som är så lätta att använda finns förmodligen något mycket mer svårformulerat, en slags känsla eller anda , som kanske tom skiljer sig mellan olika personer. Vad är det? Det är avgörande när ni ska fatta beslut om loggan. 

I vilket fall borde ni ha en gemensam bild av det. Annars riskerar det att bli slumpen eller någon enskild dominant persons uppfattning som styr symbolerna för det ni marknadsför.

Men man kan såklart också strunta i det...
Lägga krutet på det man är intresserad av...
;)

Fast om ni säljer mintchoklad så kanske ni skulle marknadsföra just det... Och inte choklad, och hantera mint vid sidan av...
Såvitt jag vet så har vi ingen grafisk profil även om vi väl försökt leka följa john med de internationella ubuntusidorna. Själv ser jag ett behov av en sådan, inte bara för webbsidor utan också för produktblad, presentationer och annat. Vi behöver en sådan både för att kunna förmedla rätt känsla på ett professionellt sätt, men också rent praktiskt, för att snabbt kunna plocka fram ett material till något event utan att då behöva gräva ner sig i att göra mallar, prova typsnitt och leta bilder.

Nu lär vi inte ha råd att anlita någon dyr och flashig reklambyrå för att fixa det utan det blir väl som vanligt så att några ideella krafter får slå sina kloka huvuden ihop.
Vilka blir med i en grafisk profilgrupp?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

CrashLord skrev: hehehe jag läste topicen som: varför har moderaterna Kubuntu-loggor?

ibland läser man lite för fort  ;D
Du är inte ensam :D

Men borde inte kubuntu användare ha kubuntu logga och ubuntu användare ha ubutnu logga?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Rasmus skrev: Men borde inte kubuntu användare ha kubuntu logga och ubuntu användare ha ubutnu logga?
Jo men det räcker inte....det bästa är att distributionen syns.  Ubuntu 6.10 Edgy,
Kubuntu 7.04 Feisty  osv....

phpBB3 har den funktion med färdiga ifyllnadsfält i profilen.

Det blir ett problem tror jag när både Dapper, Edgy o Feisty ska supportas, vissa verkar inte ha en aning om vad de kör...  iofs så borde elementära trubbel som egentligen bara ska funka försvinna i Feisty.

;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"