Vill öppna den här tråden igen. Har (äntligen!) fått någorlunda ordning på den nya datorn som ska agera mediaredigeringsenhet, och installerat ubuntustudio 13.04, till synes med någon framgång på tredje försöket.
Jag har en SSD på 120GB och där placerade jag /. På min HDD på 500GB tänkte jag ha mediarkivet, och som jag förstår av den tidigare konversationen borde jag lagt /home där. Men det hade jag glömt när jag stod i begrepp att ange monteringspunkt, så jag sökte i listan efter något i stil med /media, men hittade inte något liknande utan tog på vinst och förlust /opt, som jag inte har en aning om vad det ska användas till
egentligen skapade därefter en directory med namn Utdatafiler som jag finurligt nog lade i /dev/sda1 (namnet på 500GB-disken) - och inte i /opt- och redigerade slutligen /etc/fstab för att montera Utdatafiler, vilket systemet nu gör, dvs, 'Utdatafiler' dyker upp i 'Filsystem' där den ju inte gör någon nytta, för vad jag egentligen ville få till, utan att veta det, var ju att lägga /home på /dev/sda1.
Låter det snurrigt? Jomen det är det ju. Så min fråga är hur jag nu ska bära mig åt för att:
- ta bort 'Utdatafiler'?
- flytta /home från /dev/sdb1 till /dev/sda1?
- hur jag lämpligen ska bete mig med /opt som nu ligger på /dev/sda1 och inte på /dev/sdb1 där den väl rätteligen borde vara?
-och allt detta helst utan att behöva ominstallera hela systemet, det var trots allt inte helt oproblematiskt och tog en stund..
/etc/fstab ser fö. ut på det här viset:
Kod: Markera allt
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
# / was on /dev/sdb1 during installation
UUID=e4d7c21c-caaf-43d3-b33d-004a87c056bf / ext4 errors=remount-ro 0 1
# /opt was on /dev/sda1 during installation
UUID=fda5e3a2-5eb4-453a-9d3a-a22d0f70ff5e /opt ext4 defaults 0 2
/dev/sda1 /Utdatafiler auto defaults 0 2
skulle det räcka med att göra förändringar här, månne?