Egna snabbtangenter till spotify mm

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Egna snabbtangenter till spotify mm

Inlägg av BadOmen »

Hej,
I terminalen kan man köra dessa kommandon för att styra Spotify, man kanske måste installera qdbus (Jag kör Kubuntu) :

Kod: Markera allt

qdbus org.mpris.MediaPlayer2.spotify /org/mpris/MediaPlayer2 org.mpris.MediaPlayer2.Player.PlayPause

qdbus org.mpris.MediaPlayer2.spotify /org/mpris/MediaPlayer2 org.mpris.MediaPlayer2.Player.Next

qdbus org.mpris.MediaPlayer2.spotify /org/mpris/MediaPlayer2 org.mpris.MediaPlayer2.Player.Previous

qdbus org.mpris.MediaPlayer2.spotify /org/mpris/MediaPlayer2 org.mpris.MediaPlayer2.Quit

I Kubuntu så kan man lägga till dessa genvägar med programmet "Egna Webgenvägar"(Varför heter det WEBgenvägar?) tryck Alt+F2 och börja skriva "egna webgenvägar" och välj den i listan.

Högerklicka sedan i listan till vänster i programmet och skapa en egen grupp där ni kan ha alla era genvägar. Då kan ni lätt exportera och importera till andra datorer och ni får en bra överblick.

Högerklicka på gruppen ni skapade och välj Ny->Globala Snabbtangenter->D-bus kommandon
Ge den sedan ett namn tex Spotify_Next
Välj tabben Utlösare och klicka på skiftnyckeln och sedan trycker ni er snabbtangent kombination. Om det krockar med nån annan genväg så får ni ett meddelande om det och ni får bestämma om eran genväg ska använda den snabbknappen istället för det förinställda.

Sedan klickar ni på Åtgärd bara att klistra in det jag skrivit i koden ovan. Skippa qdbus.
Så här ser Next ut:
Fjärrprogram: org.mpris.MediaPlayer2.spotify
Fjärrobjekt: /org/mpris/MediaPlayer2
Funktion: org.mpris.MediaPlayer2.Player.Next
Lägg märke till att Quit kommandot är lite annorlunda.

När det gäller att starta Spotify så kan ni lägga till det här också men inte under D-bus utan under Ny->Globala Snabbtangenter->Kommndo/webbadress Jag skrev kommandot spotify %U , samma som körs när man startar spotify från menyn.

En bonusgenväg för Kubuntu användare:
En annan genväg som jag gillar att ha i Kubunu är möjligheten att kunna Visa alla skrivbords widgets framför alla andra fönster.

Det är tänkt att läggas som en snabbtangent så man kan trycka Meta+w för att Visa/Dölja alla Widgets utan att behöva trycka ESC, om ni testar detta kommando måste ni dock tryka ESC..

Kod: Markera allt

qdbus org.freedesktop.Notifications /App local.PlasmaApp.toggleDashboard
Fjärrprogram: org.freedesktop.Notifications
Fjärrobjekt: /App
Funktion: local.PlasmaApp.toggleDashboard
När ni lägger till era D-bus genvägar så finns det två knappar. En som heter "Anrop" som kör det dbus kommando som ni har gjort och en knapp som heter "Kör D-Bus bläddrare". Där kan ni hitta alla dessa kommandon mm. Men var lite försiktig med vad ni klickar på. När ni klickar på en Method så körs den...

Btw, kom ihåg att jag inte tar på mig nåt ansvar ifall det skulle gå på tok för er när ni kör kommandona. Allt görs på egen risk :)
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"