Extern disklåda raid+kryptering?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
puratah
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Extern disklåda raid+kryptering?

Inlägg av puratah »

Hej,

Har en fråga angående ett externt lagringschassi som har inbyggd raidfunktion och kopplas till en dator med xubuntu via eSata.

Länk till chassit,
http://www.ssi.com.tw/en/goods.php?act=view&no=33

Det jag funderar på är om man kör den som RAID5 och kör sedan kryptering via lvm och lukskryptering, blir det knas om man byter disk eller så då?

Eller om man kör den som combined (JBOD) om det är krypterat och man sätter in en disk till i apparaten, för då kommer ju raidkortet i den sköta så att enheten blir större, men min lvm och kryptering på ubuntuburken kommer blir problem?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Extern disklåda raid+kryptering?

Inlägg av Konservburk »

puratah skrev:Det jag funderar på är om man kör den som RAID5 och kör sedan kryptering via lvm och lukskryptering, blir det knas om man byter disk eller så då?
Nej, det ska inte bli knas.
puratah skrev:Eller om man kör den som combined (JBOD) om det är krypterat och man sätter in en disk till i apparaten, för då kommer ju raidkortet i den sköta så att enheten blir större, men min lvm och kryptering på ubuntuburken kommer blir problem?
JBOD är varje disk separat för sig. Oavsett vilket så behöver du öka storleken på lvm/krypetring om du vill utnyttja det extra utrymmet som tillkommit.
puratah
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av puratah »

puratah skrev:Det jag funderar på är om man kör den som RAID5 och kör sedan kryptering via lvm och lukskryptering, blir det knas om man byter disk eller så då?
Konservburk skrev:Nej, det ska inte bli knas.
Men om man slänger i ytterliggare en disk så att enheten blir större, är det bara att göra partionen större i lvm:en då? Och sedan får man väl kryptera det nya utrymmet, går det? eller måste man göra om hela disken då?
puratah skrev:Eller om man kör den som combined (JBOD) om det är krypterat och man sätter in en disk till i apparaten, för då kommer ju raidkortet i den sköta så att enheten blir större, men min lvm och kryptering på ubuntuburken kommer blir problem?
Konservburk skrev:JBOD är varje disk separat för sig. Oavsett vilket så behöver du öka storleken på lvm/krypetring om du vill utnyttja det extra utrymmet som tillkommit.
Ok, men blir det som en ny partition då? Skippar nog JBOD iofs, vill ha bättre säkerhet på raiden.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

puratah skrev:Men om man slänger i ytterliggare en disk så att enheten blir större, är det bara att göra partionen större i lvm:en då? Och sedan får man väl kryptera det nya utrymmet, går det? eller måste man göra om hela disken då?
Du behöver inte göra om, det räcker att utöka storleken på varje lager nerifrån och upp... partitionering, lvm, kryptering och filsystem.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"