När skall vårens val (2013) av TC och TL gå av stapeln?
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
När skall vårens val (2013) av TC och TL gå av stapeln?
Vilka tankegångar finns angående tidpunkten för val av TC och TL
inför 2013?
inför 2013?
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: När skall vårens val (2013) av TC och TL gå av stapeln?
Frågan kommer att tas upp på medlemsmötet den 14/3.
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/M%C ... %C3%B6te22
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/M%C ... %C3%B6te22
- Broder Tuck

Bra jobbat, gode man.

Jag längtar även efter att få en redogörelse för vad som kommer fram vid denna IRC-konferens här i forumet. Där resten av medlemmarna finns.
Så att jag inte enbart finner tystnad även denna gång. Efter en IRC.träff . . . .
Härligt att se, Håkan, att det 'rullar på'.

tukken
p.s. jag ser att det nya bokade tillfället för medlemmarna gjordes idag, i vart fall, "redigerades" idag, bra jobbat Hakan att så snabbt svara på medlemmars intentioner . . . ;-)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
- Global Moderator
Re: Sv: När skall vårens val (2013) av TC och TL gå av stape
Protokollet från mötet kommer att finnas att läsa på avsedd plats i loco-wikin samt på sändlistan, på precis samma sätt som alla tidigare möten.Broder Tuck skrev:Jag längtar även efter att få en redogörelse för vad som kommer fram vid denna IRC-konferens här i forumet. Där resten av medlemmarna finns.
Så att jag inte enbart finner tystnad även denna gång. Efter en IRC.träff . . . .
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
- Broder Tuck

- ". . . Protokollet från mötet kommer att finnas att läsa på avsedd plats i loco-wikin samt på sändlistan, på precis samma sätt som alla tidigare möten. . . . "
På samma sätt som de två redovisade från 2012?
Bland ytterligare ett antal kallanden till möten som bara "försvann" i redovisningen.
Bra, så. Skulle Peter Forsberg ha sagt.

-
- Global Moderator
Som alla tidigare möten. Antal möten 2012 var för övrigt tre till antalet.Broder Tuck skrev:På samma sätt som de två redovisade från 2012?
Menar du kallelser till möten som blivit inställda?Broder Tuck skrev:Bland ytterligare ett antal kallanden till möten som bara "försvann" i redovisningen.
- Broder Tuck

"Menar du kallelser till möten som blivit inställda?"
Kallar man till möte,
så är det rimligt att man även anger sådant som att mötet blev inställt pga allt för dåligt deltagande.
Det, i sig, kan kanske bli ytterligare en 'väckarklocka' för någon/några.
Min uppfattning är,
att sådant sällan har angivits direkt och/eller av sig självt tidigare.
I något undantagsfall kanske, men mestadels först efter en förfrågan från någon medlem om vad som hände.
Även den delen förtjänar att den blir angiven.
Utan uppmaning från andra. Som undrar.
- Broder Tuck
Hej Håkan
Jag har tittat runt men ännu inte funnit någon tidsangivelse för
när nästa val skall äga rum. Någonstans missar jag väl förmodligen,
bland alla 'klarheter'.
Ditt svar här i tråden, svar nr ett från dig, går till kallelsen av ett möte.
Inte om mötets beslut. Det är väl förmodligen det, som skulle ha varit
svaret på min ursprungliga fråga, gissar jag.
Jag frågar om vårens val, det som skall gå av stapeln i år och på
platsen där man hamnar om man följer din länk, finner inte jag,
vare sig protokollet från årets möte, eller någon annan information
om när årets val skall hållas . .
Är det förmätet att be dig om mer specifika uppgifter om när årets
och vårens förmenta val skall hållas?
Jag har tittat runt men ännu inte funnit någon tidsangivelse för
när nästa val skall äga rum. Någonstans missar jag väl förmodligen,
bland alla 'klarheter'.
Ditt svar här i tråden, svar nr ett från dig, går till kallelsen av ett möte.
Inte om mötets beslut. Det är väl förmodligen det, som skulle ha varit
svaret på min ursprungliga fråga, gissar jag.
Jag frågar om vårens val, det som skall gå av stapeln i år och på
platsen där man hamnar om man följer din länk, finner inte jag,
vare sig protokollet från årets möte, eller någon annan information
om när årets val skall hållas . .
Är det förmätet att be dig om mer specifika uppgifter om när årets
och vårens förmenta val skall hållas?
-
- Global Moderator
Det är satt någon datum än när valet ska ske. Först ska nomineringarna ske. Förhoppningsvis kommer detta igång inom en vecka. Sedan kan valet ske.
-
- Global Moderator
Det är inte satt något datum än när valet ska ske. Först ska nomineringarna ske. Förhoppningsvis kommer detta igång inom en vecka. Sedan kan valet ske.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det är uttalat att du skall "Signing the Ubuntu Code of Conduct" om du vill deltaga i valet/ledande ställning i forumet. Du bör också "Signing the Ubuntu Code of Conduct" om du vill bidra med något till, ( contribute to various Launchpad projects, upload packages to a Launchpad PPA and so on ).
Det är idag mycket enkelt. Det kan vi tacka "Marten de Vries", han skapat en applikation ( Code of Conduct Signing Assistant ).
Guide/källa: http://www.webupd8.org/2013/04/easily-s ... -with.html
Det är idag mycket enkelt. Det kan vi tacka "Marten de Vries", han skapat en applikation ( Code of Conduct Signing Assistant ).
- Broder Tuck

Tack PP
återigen ett förklarande (?) inlägg.
Själv hade jag helt glömt bort det . . .
som du skriver om.
Förstod bara inte,
förstår bara inte,
vad det inlägget hade (har) i denna tråd att göra . ..
Sorry,
men ser inte sammanhanget i en förfrågan om tid för ett val,
vad informationen om vad som krävs för att ställa upp i detta val
har med varandra att göra i den tråden.
- Broder Tuck
Detta skrevs den 10 april 2013.HakanS skrev:Det är inte satt något datum än när valet ska ske. Först ska nomineringarna ske. Förhoppningsvis kommer detta igång inom en vecka. Sedan kan valet ske.
Idag är det den 23:e april ! ! !
C:a två veckor senare.
Fortfarande alldeles tyst. . . . .
Ingen synes heller till.
Av dem man hade kunnat förvänta sig det av.
Kan detta inlägg från tidigare vara intressant?
OBS! Från 2012, men i övrigt är ingen förändring skedd . . .
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=251&t=56999
Det är denna nominering som vi borde/skulle ha varit mitt inne i nu. . . . Den 23:e april. . . .fd.svensson skrev:Som många känner till så ska nästa irc möte handla om nästa val. Varje val så föreslås massor av folk som man är 99% säker på ska tacka nej.
Därför tänkte jag gå ut lite i förskott och helt enkelt fråga: Är det någon som vill bli Team Leader och/ eller Team Contact?
Som vilken kontaktannons som helst.
Bara seriösa svar tack.
Å andra sidan, kanske inlägg av det här slaget skrämmer vett och sans ur er som annars gärna hade önskat/velat ge, Ubuntu och dess Loco/Forum etc., en chans (inlägget hämtat från denna länk: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 71#p461771 )
Du som tror att du skulle kunna föra ut "båten" Ubuntu i Sverige och dess Loco/Forum i en strömfåra igen, misströsta inte, ge inte upp, ALLT är bättre, än ingenting.Pink Panther skrev:Det är uttalat att du skall "Signing the Ubuntu Code of Conduct" om du vill deltaga i valet/ledande ställning i forumet. Du bör också "Signing the Ubuntu Code of Conduct" om du vill bidra med något till, ( contribute to various Launchpad projects, upload packages to a Launchpad PPA and so on ).
Så som det ser ut idag.
Inte heller är PP:s inlägg ett krav, på den som vill gå in i och för att försöka att göra något.
Det blir bara med tiden ett krav, på den som fortsatt vill vara engagerad.
Däremot kan man mycket riktigt ställa upp och börja att arbeta för UBUNTU.
Utan att man har hunnit/kunnat signera in sig.
Så sant,
men bara . . d e l v i s . . .
sant.
Det som PP bidrog med,
i 'debatten'.
Canonical förväntar sig bara, att den som gör något, som också blir vald, skall företräda Ubuntu (och lyckas med det,) också, i s i n o m tid tecknar detta med Ubunteros och Code of Conducts.
Det är först då, som det kan bli aktuellt.
Hur det kan komma att se ut, i en framtid, måste få stå oemotsagt.
Därom kan vi inte strida.
Som utvecklingen på Linuxforum i stort ser ut, är det bättre med engagerade enskilda individer, som gör något för SITT Linux/Ubuntu,
än sådana som har massor av utmärkelser . . . . .
men gör f ö g a
för att utmärka sig och SITT Linux/Ubuntu.
Som jag ser det, så är det bättre med en ny, ung (om så är), fräsch förmåga . . .
som är
påtagligt närvarande, drivande och engagerar sig,
än med en som har uppfyllt det mesta av de slutgiltiga kraven
(redan i förväg, som PP:s inlägg kan antyda),
men som därefter inte är närvarande, drivande och vars engagemang svårligen låter sig finnas.
Bättre härstädes närvarande . . .
än därstädes
frånvarande . . .
Jag skönjer ingen sådan, närvarande, bland de 'Ubunteros' som finns, i medlemsregistret.
Du som är ny här,
men känner massor av intresse för att engagera dig,
Gör det!
Vi,
övriga,
i den Svenska Ubuntugemenskapen
BEHÖVER dig!
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag håller med Tukken om att aktuellt engagemang är viktigare än gamla meriter. Hoppas det anmäler sig många kandidater till valet.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
- Pink Panther
"Det som PP bidrog med,
i 'debatten'."
Att du bara orkar tjafsa och ägna dig åt personliga påhopp över ett icke problem, ( en informationstext om hur du kan "Signing the Ubuntu Code of Conduct" ). Ingen annan orkar bry sig. Jag vågar skriva att samtliga läsare är ganska trötta på alla små tjuvnyp och personliga påhopp. Men du fortsätter som inget har hänt sedan det begav sig. Tiden står inte stilla. En majoritet har tröttnat på den här typen av argumentationsteknik. Du tar inga poänger längre. Det är bara tröttande läsning och det leder absolut ingen stans. Jag väljer att förpassa allt till en soptunna för att markera min bitterhet mot en oönskad företeelse.
i 'debatten'."
Att du bara orkar tjafsa och ägna dig åt personliga påhopp över ett icke problem, ( en informationstext om hur du kan "Signing the Ubuntu Code of Conduct" ). Ingen annan orkar bry sig. Jag vågar skriva att samtliga läsare är ganska trötta på alla små tjuvnyp och personliga påhopp. Men du fortsätter som inget har hänt sedan det begav sig. Tiden står inte stilla. En majoritet har tröttnat på den här typen av argumentationsteknik. Du tar inga poänger längre. Det är bara tröttande läsning och det leder absolut ingen stans. Jag väljer att förpassa allt till en soptunna för att markera min bitterhet mot en oönskad företeelse.
- Broder Tuck

Orsaken till att jag tog upp ditt inlägg om kraven på TC och TL var, att jag kände att ditt inlägg kanske skulle riskera att avhålla lämpliga kandidater från att våga låta sig nomineras. Eller, gärna, nominera sig själva.
Eftersom man inte behöver ha undertecknat något visavi Ubuntu.com före det att man har inträtt i tjänst och att det sedan därefter är önskvärt att man gör det sedan man har blivit vald, ansåg jag det vara korrekt inför ett kommande val, att särskilt understryka detta.
När personen väl är på plats och verkligen vill göra något, kommer själva undertecknandet i sig att vara mer en formalitet. Ett intygande om att man har för avsikt att göra sitt bästa för Locot och Ubuntu.
Det var skälet till att jag nämnde det.
Jag skulle tycka att det vore trist om något skulle kunna avskräcka en intresserad från att ställa upp för att ta tag i forumet. För att ta tag i saker, informera, diskutera med medlemmarna och vara en mer framskymtande person där och naturligtvis i locot som helhet. Att få någon som arbetar med mer öppenhet gentemot medlemmarna än vad vi har och har haft fram till denna dag, skulle kunna kännas befriande.
Att redan ha undertecknat något, visar sig inte alltid innebära att personen sedan väljer att följa det. Men den risken måste man våga ta, om man anser sig vilja ha en förändring av sättet att hantera forumet och helst med nya, oprövade krafter.
Efter tiderna med Urban, CryingFreeman och Farmfield, som alla var öppna gentemot medlemmarna och agerade fullgott, så känns det inte så bra med det som har kommit att bli efter dem.
Det är något som jag hoppas på skulle kunna förändras om vi kan få en ny TL till att träda fram och ta över. En ny kraft, helt enkelt.
Det är vad jag önskar skall kunna ske. Det var det, som jag ville försöka verka för. Hellre en ny, med intresse och öppenhet, även om ett och annat kan bli fel. Bara personen är öppen och inte sluter sig och tyst väntar ut utvecklingen.
- Pink Panther
"Urban, CryingFreeman och Farmfield"
Du skämtar. Det var långtifrån en fläckfri föreställning som framfördes för åskådarna, ( åskådarna attackeras av TA ) :-) Har någon den åsikten så skönmålar man tillvaron och deras prestation. Tekniskt utfördes en del förbättringar som berör hemsidan. Men rörande den sociala delen eller dialogen med besökare/medlemmar var det och är det ett totalt misslyckande. I nästan alla normala fall är det sistnämnda, ( den sociala förmågan, dialog, kompromissförmåga och empati ) viktigare för gemenskapens medlemmar, då kommer den tekniska utveckling av sig själv. Eller har alla föregångare och nuvarande "Team Leader" en bristfällig kunskap eller erfarenhet av demokratiska spelregler. Att låta någon form av personliga mål, värderingar eller tyckande om någons/några medlemmars åsikter styra eller påverka hur en gemenskap eller ett forums innehåll framställs för omvärlden är förkastligt och skadligt på längre sikt. Att jag får rätt i förgående mening eller slutsats var och är aldrig en högoddsare. Det är ett problem som "HakanS" har ärvt efter föregångarna. "HakanS" har antingen inte haft lust eller tid, velat eller fått tillräckligt med hjälp för att förändra något. Men jag personligen tror på följande, ( inte velat förändra ). Att du har en global nedgång i aktiviteten i gemenskaper och forum är en annan inte helt oviktig orsak, ( dock inte användandet eller utveckling av Linux ). Alla läsare måste skilja på begreppen aktivitet i forum, utveckling och användande av Linux ). Några orsaker kan vara Androids framgång, gnome-3 eller den nya skrivbordsmiljön, ( Unity/andra mindre omtyckta förändringar ) som är en del av Ubuntu Linux.
Edit: Numera är det: Team Admin TA and Team Contact TC.
Du skämtar. Det var långtifrån en fläckfri föreställning som framfördes för åskådarna, ( åskådarna attackeras av TA ) :-) Har någon den åsikten så skönmålar man tillvaron och deras prestation. Tekniskt utfördes en del förbättringar som berör hemsidan. Men rörande den sociala delen eller dialogen med besökare/medlemmar var det och är det ett totalt misslyckande. I nästan alla normala fall är det sistnämnda, ( den sociala förmågan, dialog, kompromissförmåga och empati ) viktigare för gemenskapens medlemmar, då kommer den tekniska utveckling av sig själv. Eller har alla föregångare och nuvarande "Team Leader" en bristfällig kunskap eller erfarenhet av demokratiska spelregler. Att låta någon form av personliga mål, värderingar eller tyckande om någons/några medlemmars åsikter styra eller påverka hur en gemenskap eller ett forums innehåll framställs för omvärlden är förkastligt och skadligt på längre sikt. Att jag får rätt i förgående mening eller slutsats var och är aldrig en högoddsare. Det är ett problem som "HakanS" har ärvt efter föregångarna. "HakanS" har antingen inte haft lust eller tid, velat eller fått tillräckligt med hjälp för att förändra något. Men jag personligen tror på följande, ( inte velat förändra ). Att du har en global nedgång i aktiviteten i gemenskaper och forum är en annan inte helt oviktig orsak, ( dock inte användandet eller utveckling av Linux ). Alla läsare måste skilja på begreppen aktivitet i forum, utveckling och användande av Linux ). Några orsaker kan vara Androids framgång, gnome-3 eller den nya skrivbordsmiljön, ( Unity/andra mindre omtyckta förändringar ) som är en del av Ubuntu Linux.
Edit: Numera är det: Team Admin TA and Team Contact TC.
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 28 gånger.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Det var ett bra inlägg PP. Jag instämmer i mycket.
Medlemsinflytande såsom demokratisk styrning av alla funktioner (i vårt fall inkl forum, ex via täta val av TL) måste en organisation ha om den skall fungera, IMHO.
EDIT
Jag håller också med Tukken om att TL (eller TC om vi bara skulle ha det) måste vara mer synlig och aktiv än nu.
Medlemsinflytande såsom demokratisk styrning av alla funktioner (i vårt fall inkl forum, ex via täta val av TL) måste en organisation ha om den skall fungera, IMHO.
EDIT
Jag håller också med Tukken om att TL (eller TC om vi bara skulle ha det) måste vara mer synlig och aktiv än nu.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux