Favopriter & "hoppande" programstängning och "frysning"

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
arneus

Favopriter & "hoppande" programstängning och "frysning"

Inlägg av arneus »

Hej
Ytterligare ett par nybörjarfrågor:
Finns det i ubuntu 12.10 ett liknande program som Windows Favoriter?
När jag stänger ett program, sker det "hoppande" det liksom?
Programmet har även en tendens att låsa sig et par minuter, när jag vill stänga det. Det händer särskilt i Systeminställningar, den liksom "tänker efter" när jag gjort ändringar.
MVH Arne
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Favopriter & "hoppande" programstängning och "frysning"

Inlägg av ubot »

Vad menar du? Hur fungerar "Windows Favoriter"?
arneus

Inlägg av arneus »

ubot skrev:
Vad menar du? Hur fungerar "Windows Favoriter"?
Hej ubot
Skall försöka förtydliga mig. Jag skrev "program". Favoriter är nog snarare en funktion i Windows. Är inte så bekant med de tekniska termerna.
Funktionen: När jag på nätet hittar en sida jag vill återvända till senare ,trycker jag på favoritikonen och lägger sidadressen till där och kan senare gå in på sidan igen utan att leta upp den på nätet.
MVH Arne :P
Antec

Inlägg av Antec »

Favoriter i Windows är likadant som bokmärken i både Chrome och Firefox, du kan skapa ett konto i både Google Chrome och Firefox som sparar dina bokmärken så du har dom kvar om du måste installera om. Allt det sker då automatiskt..
ubot

Inlägg av ubot »

Det går att spara Bokmärken (Bookmarks) i t.ex. Firefox. Om du seda dessutom synkroniserar bokmärkena i molnet så kommer du komma åt bokmärkena oavsett dator. Det är detta Antec är inne på också.
Kort och gott: Firefox har Bokmärken som är motsvarigheten till Favoriter i Internet Explorer. Tryck Ctrl+D när du är inne på en webbsida så får du upp en ruta som frågar om du vill bokmärka sidan.
Du hittar enkelt dina bokmärken genom att trycka på Ctrl+B i Firefox för at tvisa bokmärkesfältet.
Här är mer utförlig information om Bokmärken i Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/us ... e-websites
arneus

Inlägg av arneus »

Tack båda
"favoriterna" funkar fint nu
MVH Arne
arneus

Inlägg av arneus »

Hej
Tack för hjälp med "favoriter" och större text.
Problemen med "hoppande stängning" och "frysning" har jag nog i min dator, så det får bli en ny så småningom. :unerd:
ubot

Inlägg av ubot »

Om du ska köpa ny dator och om du har tänkt att använda Ubuntu/Linux så är det god idé att kontrollera att datorn fungerar bra med Linux innan köp. Framförallt grafikkortet är kritiskt. Detta gäller för övrigt innan köp av skrivare och andra saker som ansluts till USB-portarna. Generellt kan man väl säga att allt som behöver drivrutiner för att fungera bör man kontrollera att det fungerar med Linux innan köp.
arneus

Inlägg av arneus »

Hej ubot
Och tack för ett gott råd, det tål nog att ha med sig i bagaget vid köp. Har så smått tänkt mig att handla hos GGS som ju har en färdig maskin med ubuntupaket 12.04 installerat. Har någon något negativt att säga om dem eller deras maskiner, är jag idel öra. "Örat" lyssnar på arneus123@gmail.com (Hoppas att detta är tillåtit).
MVH Arne ::)
ubot

Inlägg av ubot »

När jag stänger ett program, sker det "hoppande" det liksom?
Jag misstänker grafikkortet eller snarare drivrutinen till grafikkortet. Du kan ju alltid köra dessa kommandon i Terminalen och posta resultatet här så kan jag googla lite på ditt grafikkort och se om jag hittar någon annan som har likande problem med "hoppande" fönster:

Kod: Markera allt

lspci -nnn | grep VGA
och

sudo lshw -c display
arneus

Inlägg av arneus »

Hej ubot
Har försökt köra kommandona efter bästa förstånd (som inte är så stor) och hoppas att detta är resultatet du efterfrågar
MVH Arne :P
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: VIA Technologies, Inc. CN896/VN896/P4M900 [Chrome 9 HC] [1106:3371] (rev 01)
arne@arne-System-Product-Name:~$ sudo lshw -c display
[sudo] password for arne:
*-display UNCLAIMED
beskrivning: VGA compatible controller
produkt: CN896/VN896/P4M900 [Chrome 9 HC]
tillverkare: VIA Technologies, Inc.
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: 01
bredd: 32 bits
klocka: 66MHz
förmågor: pm agp agp-3.0 vga_controller bus_master cap_list
konfiguration: latency=32 mingnt=2
resurser: memory:d8000000-dbffffff memory:dd000000-ddffffff memory:de000000-de00ffff
ubot

Inlägg av ubot »

Jag hittar inget när jag googlar på ditt grafikkorts produkt-id och olika ord som passar in på ditt problem men ...

Det finns två saker som jag tycker du ska testa. Det första är att använda en annan drivrutin (om det finns). I programmet Addotional Drives (http://www.howopensource.com/2012/10/fi ... ntu-12-10/) så brukar det finnas en drivrutin som heter någonting med "updates". Det är den senaste drivrutinen till ditt grafikkort som finns i Ubuntus förråd jämfört med standarddrivrutinen som generellt är mest stabil Eftersom du har någon form av grafik-störningar så skadar det inte att testa att istället aktivera updates-drivrutinen i Additional Driver (om det finns en d.v.s.). Om det inte hjälper (eller om det blir värre) så kan du efter att ha provat ett tag byta tillbaka till standarddrivrutinen.

Det andra du kan testa är att logga in i Unity 2D istället för vanliga Ubuntu. Unity 2D ställer lägre krav på prestanda vilket kanske gör att det grafiska kanske fungerar bättre på din dator. Det är värt ett försök. Du kommer att förlora lite "bling-bling" på att köra Unity 2D istället för vanliga Unity men det är värt ett test för att se om problemet hänger ihop med grafikkortet ö.h.t. Så här byter du från Unity 3D till Unity 2D (omstart krävs efteråt):

sudo /usr/lib/lightdm/lightdm-set-defaults -s ubuntu-2d
När du har startat om datorn så kan du kontrollera att Unity 2D körs med det här kommandot:

cat /etc/lightdm/lightdm.conf | grep "user-session"
Vad får du då? Hjälper det mot dina problem?
arneus

Inlägg av arneus »

Hej ubot
Har kört dina kommandon och resultatet blir: user session 2D och jag antar att detta var resultatet du väntade. Men inget har förändrats. Den "hoppar" och låser sig fortfarande.
Skall byta till 12.04 som jag fått rekommenderat som ett "säkrare kort" (ThinLizzy).
Skall jag formatera disken innan jag lägger in 12.04 eller bara köra skivan med "Erase" ?
Om jag formaterar, kommer ubuntu då att hitta drivrutinerna för min dator? Eller kan jag lägga in dem från en skiva?
MVH Arne ???
ubot

Inlägg av ubot »

Om du bara ska ha Ubuntu på datorn så behöver du bara installera Ubuntu och välja Entire disk under installationsprocessen och installera Ubuntu på hela hårddisken. Svårare än så är det inte. Ubuntu har drivrutinerna inbyggda i systemet så det bör inte bli några problem med drivrutiner så länge Linux har stöd för datorns hårdvara.
arneus

Inlägg av arneus »

Hej ubot
Och tack för all hjälp
MVH Arne
arneus

Inlägg av arneus »

Hej alla
Vill bara meddela att jag har lagt ner bekymren med 12.10 på min gamla dator. Den har för dåliga prestanda för att effektivt kunna köra 12.10 versionen. Har beställt en ny maskin för ubuntu-ändamålet.
Igen tack för all hjälp och stötta. Kommer igen med nya "krafter", när jag fått den nya.
MVH Arneus
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"