ingen inloggningsbild
ingen inloggningsbild
Sedan jag bytte grafikkort till Ati Raden 7750 har jag haft en hel del problem med Ubuntu 12.10
För dagen är det problem med att jag inte får upp någon inloggningssida
Först står det ubuntu på en sida med lila
Sedan visas en rosaröd bakgrundsbild, och även markören kommer fram.
Men inloggningssidan visas ej.
Om jag trycker CTRL+ALT+DELETE så visas ett meddelande
"Logga ut ur detta system nu?
Du är för närvarande inloggad som Gnome Display Manager" Du kommer automatiskt att loggas ut om 60 sekunder"
Loggar jag ut så blinkar bilden till och blir svart, men snart är samma rosarödaa sida.
Det går inte att högerklicka med musen. Provar att ta fram terminalen med CTRL+ALT+T, då blinkar ett nytt fönster till men försvinner lika snabbt
För dagen är det problem med att jag inte får upp någon inloggningssida
Först står det ubuntu på en sida med lila
Sedan visas en rosaröd bakgrundsbild, och även markören kommer fram.
Men inloggningssidan visas ej.
Om jag trycker CTRL+ALT+DELETE så visas ett meddelande
"Logga ut ur detta system nu?
Du är för närvarande inloggad som Gnome Display Manager" Du kommer automatiskt att loggas ut om 60 sekunder"
Loggar jag ut så blinkar bilden till och blir svart, men snart är samma rosarödaa sida.
Det går inte att högerklicka med musen. Provar att ta fram terminalen med CTRL+ALT+T, då blinkar ett nytt fönster till men försvinner lika snabbt
Re: ingen inloggningsbild
Har provat att avinstallera gdm med "sudo apt-get purge gdm" och därefter installera det igen.
Då visas en inloggningsruta.
Provar att välja logga in på "desktop environment "Ubuntu (default)
Men det bara plingar till och så visas samma inloggningsbild igen.
Samma sak om jag väljer "Gnome" eller "Gnome Classic" eller "Gnome Classic (No effects)
Däremot kan jag logga in som gäst. Fast det finns ingen programlist eller sidomeny (Unity?)
Då visas en inloggningsruta.
Provar att välja logga in på "desktop environment "Ubuntu (default)
Men det bara plingar till och så visas samma inloggningsbild igen.
Samma sak om jag väljer "Gnome" eller "Gnome Classic" eller "Gnome Classic (No effects)
Däremot kan jag logga in som gäst. Fast det finns ingen programlist eller sidomeny (Unity?)
Hej du skulle kunna prova det här: Starta om datorn, fungerar inte det kan du ta bort det PPA förrådet och gå tillbaka till det som det var förut Det kan vara värt att testa..
Kod: Markera allt
sudo add-apt-repository ppa:makson96/fglrx
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install fglrx-legacy
sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:makson96/fglrx
Tack för goda råd. Tyvärr hjälpte inte denna ppa. Den versionen av fglrx tycks (enligt texten som visas när man installerar den) vara avsedd för Radeon HD 2XXX-4XXX, och jag har Radeon 7750.
När jag nu (försöker) logga in visas en text längst ner, "Unsupported Hardware".
Men som sagt, när jag loggar in så blir skärmen svart.
Om jag startar i felsäkert läge så kan jag logga in som superuser där.
Sedan kan jag använda kommande "Sudo startx" så startar skrivbordet, dock utan programmenyer. Skrivbordet har startat i grafikläge VESA.
Har även noterat att det inte verkar finnas någon fil xorg.conf i mappen etc/X11
När jag nu (försöker) logga in visas en text längst ner, "Unsupported Hardware".
Men som sagt, när jag loggar in så blir skärmen svart.
Om jag startar i felsäkert läge så kan jag logga in som superuser där.
Sedan kan jag använda kommande "Sudo startx" så startar skrivbordet, dock utan programmenyer. Skrivbordet har startat i grafikläge VESA.
Har även noterat att det inte verkar finnas någon fil xorg.conf i mappen etc/X11
Jag kan inte kontrollera det här hos mig eftersom jag hittar ingen sån fil heller, det beror nog på att jag använder nouveau drivare för ATI på systemet kanske?thureson skrev:Har även noterat att det inte verkar finnas någon fil xorg.conf i mappen etc/X11
Edit: Det har ju varit krångel med xorg versionen i nya 12.10 det blev en brytpunkt mellan 12.04 och 12.10 med just legacy_fglrx och många AMD/ATI grafikkorts har haft problem med just 12.10 men med 12.04 fungerar det perfekt
Jag hittade en lösning på inloggningsproblemet i en annan tråd
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2035442
Jag kör detta kommando för att hitta vilken grafikdrivrutin som används
Jag har fortfarande problem med att det inte fungerar att logga in in Gnome eller Ubuntu eller Gnome Classic eftersom ingen programmeny visas. Enbart Gnome Classic (No Effects) ger mig den vanliga programmenyn.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2035442
Jag kör detta kommando för att hitta vilken grafikdrivrutin som används
lspci -nnk | grep -i vga -A3
01:00,0 VGA compatible controller {0300}: Advanced Micro Devices {AMD} nee Ati Cape Verde Pro [Raden HD 7700 Series] [1002:683F]
Subsystem : PC Partner Limited Device [174b:e228]
Kernel driver in use : radeon
Kernel modules : radeon
Jag har fortfarande problem med att det inte fungerar att logga in in Gnome eller Ubuntu eller Gnome Classic eftersom ingen programmeny visas. Enbart Gnome Classic (No Effects) ger mig den vanliga programmenyn.
Jag såg att du installerat om gdm men får samma sak efter, jag vet faktiskt inte vad det beror på, men du verkar använda ett kort som ska fungera.. Du kan ju för säkerhetsskull kontrollera om det ser bra ut med det här kommandot, jag är säker på att det gör det, men då ser man det i klartext
/usr/lib/nux/unity_support_test -p
Det kommandot har jag använt tidigare, men jag är inte säker på hur svaret skall tolkas.
Kommandot returnerar detta svar
Men det returnerar bara ett felmeddelande
Kommandot returnerar detta svar
Har tidigare även provat kommandot glxgears för att testa grafikkortetOpenGL vendor string: VMware, Inc.
OpenGL renderer string: Gallium 0.4 on llvmpipe (LLVM 3.2, 128 bits)
OpenGL version string: 2.1 Mesa 9.2-devel
Not software rendered: no
Not blacklisted: yes
GLX fbconfig: yes
GLX texture from pixmap: yes
GL npot or rect textures: yes
GL vertex program: yes
GL fragment program: yes
GL vertex buffer object: yes
GL framebuffer object: yes
GL version is 1.4+: yes
Unity 3D supported: no
Men det returnerar bara ett felmeddelande
Segmenteringsfel (minnesutskrift skapad)
Unity 3D supported: no, verkar konstigt? Där borde det stått Yes, Jag vet inte hur man fixar det här om det fortfarande har med xorg versionen i 12.10 att göra fortfarande 
http://askubuntu.com/questions/183305/g ... -instead-o
Det är nått här som definitivt inte är rätt, du använder fel drivare, men även om man gör det borde man få klartecken på att hårdvara ska klara 3D

http://askubuntu.com/questions/183305/g ... -instead-o
Det är nått här som definitivt inte är rätt, du använder fel drivare, men även om man gör det borde man få klartecken på att hårdvara ska klara 3D
Not software rendered: no, borde vara Yes det också men det vet jag inte om det beror på den drivaren du använder och det är det som gör att det fallerar?
Kan tillägga att jag nedgraderat X.Org med hjälp av en ppa tillhörande 'makson'
Kör kommando Xorg - version och systemet svarar så här (utdrag)
Kör kommando Xorg - version och systemet svarar så här (utdrag)
X. Org X server 1.12.4
Release date : 2012-08-27
X Protocol version 11, Revision 0
Build Operating System: Linux 2.6.24.32-xen i686 Ubuntu
Current Operating System: Linux anders-desktop 3.7.0-7-generic #15-Ubuntu SMP Sat Dec 15 16:34:21 UTC 2012 i686
Kernel command line: root=UUID=fcf2fa95-a209-4e07-8d7c-ff84b2e5b531 ro vga=769 splash
Build date: 05 November 2012 10:01:15am
Xorg-server 3:1.12.4+git20121105-makson1-ppa2
Det kan göra susen det där 

Mina problem är tyvärr inte över. Men i dagsläget kan jag åtminstonde logga in. Så mitt ursprungliga fel kan anses vara löst.
Problemet med borttappade programmenyner (Unity?) tar jag i en ny tråd
Problemet med borttappade programmenyner (Unity?) tar jag i en ny tråd
Det kan vara Compiz relaterade?
Din hårdvara stödjer inte direct render. För testa det.
Kom gärna tillbaks. Ifall kommando svaret är "No" är det som jag misstänker. Om du upplever det går "segt" är det för ditt system använder llvmpipe. Det finns sätt gå runt det, men det är inte säkert det kommer förbättra för dig. Om du gillar Ubuntus Unity utseende rekommenderar jag Ubuntu 12.04 LTS som har Unity 2D sektion. Annars kan du också testa andra skrivbordsmiljöer ur Ubuntu-familjen.
glxinfo | grep render
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Kommando glxinfo enligt ovan ger detta svar
Ubuntu 12.04 har jag använt tidigare, det var när jag uppgraderade till 12.10 som problemen började. Använde tidigare ett grafikkort från AMD/ATI Radeon 3870, men vad jag förstått så stödde inte 12.10 grafikkort från ATI:s 2xxx-4xxx-serie. Nu har jag ett nytt grafikkort, som tyvärr inte heller verkar ha något vidare stöd i Ubuntu. Visst fungerar det när jag kör i Gnome men jag får klara mig utan 3d, och det tycker jag inte någon skall behöva välja bort.direct rendering: Yes
OpenGL renderer string: Gallium 0.4 on llvmpipe (LLVM 3.2, 128 bits)
GL_NV_conditional_render, GL_AMD_draw_buffers_blend,
Lite positivt till slut.
På Askubuntu.com hittade jag ett inlägg om ATIs grafikkort
http://askubuntu.com/questions/74171/is ... -in-ubuntu
Så jag beslöt att göra ett nytt försök med ATIs drivrutin, i detta fall version 12.6
Vid installationen uppstod en hel del felmeddelanden, och jag insåg av dessa felmeddelanden att drivrutinen fglrx inte var kompatibel med den kernel jag då körde, 3.7.0.7.
Så jag avinstallerade drivrutinen igen, och startade om datorn och valde istället kernel 3.5.0.23 och provade en ny installation. Det gick bättre.
Nu kan jag starta igen i normalt Ubuntuläge, och Unity-panelen startar nu. Till och med glxgears går att köra.
Om jag kör kommandot
På Askubuntu.com hittade jag ett inlägg om ATIs grafikkort
http://askubuntu.com/questions/74171/is ... -in-ubuntu
Så jag beslöt att göra ett nytt försök med ATIs drivrutin, i detta fall version 12.6
Vid installationen uppstod en hel del felmeddelanden, och jag insåg av dessa felmeddelanden att drivrutinen fglrx inte var kompatibel med den kernel jag då körde, 3.7.0.7.
Så jag avinstallerade drivrutinen igen, och startade om datorn och valde istället kernel 3.5.0.23 och provade en ny installation. Det gick bättre.
Nu kan jag starta igen i normalt Ubuntuläge, och Unity-panelen startar nu. Till och med glxgears går att köra.
Om jag kör kommandot
så ger den detta resultat/usr/lib/nux/unity_support_test -p
Så för tillfället tycks allt fungera mycket bättre.OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: AMD Radeon HD 7700 Series
OpenGL version string: 4.2.11931 Compatibility Profile Context
Not software rendered: yes
Not blacklisted: yes
GLX fbconfig: yes
GLX texture from pixmap: yes
GL npot or rect textures: yes
GL vertex program: yes
GL fragment program: yes
GL vertex buffer object: yes
GL framebuffer object: yes
GL version is 1.4+: yes
Unity 3D supported: yes
Ja nått knäppt med fglrx och nyare kärnor har det varit, tror det beror på att xorg nya version i 12.10 inte kan hantera fglrx rätt. Men sidan du refererade till är ju lysande
Edit: Om det är som jag tror är inte felet hos Linux utan mer ett fel av AMD/ATI

Edit: Om det är som jag tror är inte felet hos Linux utan mer ett fel av AMD/ATI