Hur är kommandot för att kolla vilken version jag har?
Hur är kommandot för att kolla vilken version jag har?
Tack 

"Att tanka fritt är stort, men att tanka rätt är större." - Thomas Thorild
Re: Hur är kommandot för att kolla vilken version jag har?
Kod: Markera allt
cat /etc/issue
Hade tidigare nicket "Cowboy".
Perfekt, tack gusnan.
Jag har installerat Lubuntu och det funkar precis så som jag vill. MEN, jag kommer inte riktigt överens med Chromium, den har inte alla tillägg jag behöver. Likaså Abiword tycker jag är lite väl enkelt. Funderar på att installera Firefox resp. Libreoffice.
Jag undrar om det skulle göra att systemet blir slöare när dom programmen väl är installerade eller är det bara så att det tar längre tid att starta osv. Jag har en ganska gammal dator.
Jag har installerat Lubuntu och det funkar precis så som jag vill. MEN, jag kommer inte riktigt överens med Chromium, den har inte alla tillägg jag behöver. Likaså Abiword tycker jag är lite väl enkelt. Funderar på att installera Firefox resp. Libreoffice.
Jag undrar om det skulle göra att systemet blir slöare när dom programmen väl är installerade eller är det bara så att det tar längre tid att starta osv. Jag har en ganska gammal dator.
Sen undrar jag över bankid. Jag har installerat bankid men min bank Skandiabanken upptäcker inte att jag har den i datorn.
Mvh,
Thomas
Mvh,
Thomas
Har du en sån här typ kortläsare som hänger i en USB kabel för BankID? man behöver ofta installera ett stöd för kortläsaren i Linux för att kortläsaren ska hitta kortet, använder man SEB BankID kortläsare så måste man installera det stödet i Ubuntu "Linux kortläsarstöd PCSCD" jag vet ju inte hur det är med andra banker än SEB men det kanske kan vara nått, programvaran är generell och borde fungera till dom flesta läsare.. 
Edit: Glömde säga att förmodligen fungerar bara BankID som det ska med Firefox, det verkar som att "Nexus personal" som brukar krävas inte är kompatibel med Chromium eller Chrome. så det kan vara det som gör att det inte fungerar om du använder en annan webbläsare..

Edit: Glömde säga att förmodligen fungerar bara BankID som det ska med Firefox, det verkar som att "Nexus personal" som brukar krävas inte är kompatibel med Chromium eller Chrome. så det kan vara det som gör att det inte fungerar om du använder en annan webbläsare..
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det kan hända att nspluginwrapper löser problemet att Firefox inte känner av att bankid är installerat. Det har i alla fall löst problemet för mig när jag har haft det problemet:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install nspluginwrapper
sudo nspluginwrapper -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so
OK, tack för svar, jag använder nog mobilt bankid tillsvidare. Jag har ingen kortläsare eller nåt sånt utan bara en kod som kommer via sms.Edit: Glömde säga att förmodligen fungerar bara BankID som det ska med Firefox, det verkar som att "Nexus personal" som brukar krävas inte är kompatibel med Chromium eller Chrome. så det kan vara det som gör att det inte fungerar om du använder en annan webbläsare..
Fast jag använder 'Chromium men jag funderar på att byta till FF igen eftersom jag saknar många tillägg. Någon som vet svaret på andra frågan?Det kan hända att nspluginwrapper löser problemet att Firefox inte känner av att bankid är installerat
Både Firefox och LibreOffice är ju rätt tungdrivna, vitsen med Lubuntu är ju att dist-tillverkarna valt andra program som inte ska tynga ner systemet allt för mycket, men vore jag du skulle jag ändå prova och se hur det känns med dom programmen du funderade på, blir det för trögt så är det ju bara att av-installera dom om man tycker dom blir för tung att använda. Däremot tror jag inte systemet blir tyngre bara med att installera dom utan det är vid användningen av dom det kan bli trögt, men allt är ju relativt vad man själv accepterar. 

Toppen, tusen tack för alla svar
-
Jaha ja, som Antec skrev så fungerar bankid tyvärr inte med Chromium/ChromeDreamLord skrev: ...Fast jag använder 'Chromium men jag funderar på att byta till FF igen eftersom jag saknar många tillägg...Det kan hända att nspluginwrapper löser problemet att Firefox inte känner av att bankid är installerat

Men snart fungerar det kanske, har haft kontakt med BankID så i slutändan kanske det fungerar. Men i dag gör det inte det tyvärr! Det här gäller ju bara Linux, för Windows ägare fungerar det redan sen länge för Chrome användare!!
Varför jag är intresserad beror på att jag tycker Firefox är lite bloatware och det vore bättre med stöd för Chrome istället!
-
Ok, jag är också intresserad av bankid för Chrome men det är nog främst för att Adobe Flash inte utvecklas för Firefox under Linux längre men det utvecklas för Chrome så för den sakens skull skulle jag föredra Chrome.Antec skrev:Varför jag är intresserad beror på att jag tycker Firefox är lite bloatware och det vore bättre med stöd för Chrome istället!
Vi är nog ganska överens skulle jag tro!
Som sagt, det går bra med mobilt bankid för min del tillsvidare.
Ett tillägg som jag letat efter är mousegestures och jag hittade ett till Chromium men det funkade inte i Linux. Igår uppdaterade dom tillägget och nu funkar det bra! Crxmouse heter det. Bara några tillägg kvar som jag saknar, bla flagfox. Förresten jag undrar varför jag ska ladda ner software updates som innehåller language pack for firefox när jag inte har firefox installerat? Software updates kom upp idag
Ett tillägg som jag letat efter är mousegestures och jag hittade ett till Chromium men det funkade inte i Linux. Igår uppdaterade dom tillägget och nu funkar det bra! Crxmouse heter det. Bara några tillägg kvar som jag saknar, bla flagfox. Förresten jag undrar varför jag ska ladda ner software updates som innehåller language pack for firefox när jag inte har firefox installerat? Software updates kom upp idag
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Vad menar du med att FF är "lite bloatware"?Antec skrev:Varför jag är intresserad beror på att jag tycker Firefox är lite bloatware och det vore bättre med stöd för Chrome istället!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bloatware
Firefox har blivit lite lättare med senare utgåvor men den drar en hel del mer resurser än t.ex Chrome fortfarande, det var därför jag skrev så, Firefox använder nästan dubbelt så mycket resurser på min dator än vad Chrome gör 
Edit: Jo jag vet att ordvalet kanske inte var det rätta

Edit: Jo jag vet att ordvalet kanske inte var det rätta

-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Sv: Hur är kommandot för att kolla vilken version jag ha
Att ett program är mer resurskrävande än ett annat har inget med bloatware att göra.Antec skrev:Firefox har blivit lite lättare med senare utgåvor men den drar en hel del mer resurser än t.ex Chrome fortfarande, det var därför jag skrev så
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
mm. jo men det beror lite på hur man ser på det, Firefox följer ju med Ubuntu vare sig man vill eller inte, det var så jag tänkteHakanS skrev:Att ett program är mer resurskrävande än ett annat har inget med bloatware att göra.

- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jo, men det har ju med Ubuntu och göra och inte med FF.Antec skrev:mm. jo men det beror lite på hur man ser på det, Firefox följer ju med Ubuntu vare sig man vill eller inte, det var så jag tänkte
Sen har jag kollat och jag kan då inte se att FF skulle dra mer resurser än Chrome. Snarare tvärtom. När man öppnat några flikar så drar Chrome mer minne än FF. Och då har jag ändå fler tillägg aktiverade i FF. Chrome känns däremot snabbare än FF.