Hårddiskern jobbar något saklöst.

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Hårddiskern jobbar något saklöst.

Inlägg av HOLMEN »

Hej,

Har haft detta problem från gång till gång, och nu börjar jag faktiskt bli irriterad.

Det är det att min dator blir något så fruktansvärt seg - och den är bara ett år gammal och fungerar oftast bra och klarar det som den ska. Men det är under intensiv hårddiskanvänding som den blir så seg att jag blir irriterad och kan inte arbete - då den ibland fryser.

Det är alltid endast under tiden som även hårddisk-indikatorn på datorn lyser konstant. Som nu, tex., flyter det på toppen.

Jag har alltid igång ownCloud, vilket är snarlikt Dropbox, men jag tycker inte att det borde bli på detta vis. Har testat att se om jag kan hitta vad det exakt är som stör igenom att använda atop, men jag har lite svårt att tyda det. Får väl läsa man atop, antar jag.

Kör ext4 så jag tänker att det inte lär vara något defragmentering-relaterat, men att det kanske kan ha något att köra med att min hemkatalog är krypterad. Kan det vara så, att när mycket data flyter mellan, läs och skrivs, att detta blir problematiskt för ecryptfs?

Och detta problem är ju inte alltid, som sagt. När datorn är nyinstallerad och utan alla filer jag har, så är den snabb. Sedan blir den segare. Känns ju som windows, och så har det inte alltid varit...

Tips på nästa steg?
Antec

Re: Hårddiskern jobbar något saklöst.

Inlägg av Antec »

Har du provat Top med växlarna "P för att se vilka program som använder processorn mest" och sen växeln "M för att se vilka program som använder mest RAM"

Edit: du kan också kolla med växeln "T för att se vilka program som har använt processorn längst tid"
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Antec skrev:Har du provat Top med växlarna "P för att se vilka program som använder processorn mest" och sen växeln "M för att se vilka program som använder mest RAM"

Edit: du kan också kolla med växeln "T för att se vilka program som har använt processorn längst tid"
Det visar inget särskilt. Men här är en bild från atop.
Bilagor
Arbetsyta 1_003.png
Antec

Inlägg av Antec »

ja nått konstigt är det kanske ändå, men jag ser tusan inte vad det står, så det kan vara bara vad jag inbillade mig också.. Det är svårt att få ut något ur den datan ändå
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Inte sant? Jag skulle vilja ha ett bättre program för att kunna härleda vad det är som använder disken så fruktansvärt hårt. Funderar på om det är att jag kör med en krypterad hemmapp. Kanske ska installera om och kryptera hela systemet istället.
Antec

Inlägg av Antec »

Du använder 12.04, blir det segt direkt efter uppstart? I somras var det problem med 12.04 som tog enorma resurser och till och med tillslut sänkte systemen men det var en bugg som rättades till, efter det har det fungerat bra. Jag har ett system med krypterad hemmapp men där är det inte segt..Jag tror det är nått annat?

Edit: har du kollat diskstatus och hur den mår?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Nej, jag kör 12.10. GÅr inte att ändra till det i inställningarna här på forumet.
Men datorn är seg från start, ja. Blir värre ibland dock...

Vad kan det då vara? Bör jag kanske göra en ominstallation ändå. Invänta 13.04.
Antec

Inlägg av Antec »

Glöm 13.04 i nuläget!
Antec

Inlägg av Antec »

Jag använder inte 12.10 själv så jag har ingen aning där, jag använder 12.04 som stabil och 13.04 för att följa med..
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

13.04 är inte stabilt nog alltså? Crap ;)

Kanske skulle testa en ominstallation av 12.10 då. Men jag hade ju gärna funnit ett verktyg för att kunna gräva djupare i detta problem först.
Antec

Inlägg av Antec »

Jag ser ingen ide att installera 12.10 själv, vore jag du skulle jag installera 12.04 som är mer stabil
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Möjligtvis är det sant, men jag vill gärna ha nyare paket. Kör 12.04 på mina servrar - där passar det perfekt - men inte på min everyday-dator.

Hur som helst så tog jag och installerade om datorn. Jag skulle sätta igång och jobba igår, men datorn gick helt enkelt inte att använda. Så blåste om 12.10 och passade på att välja en full systemkryptering. Nu funkar den som den ska igen - trots att jag har både Ubuntu One, Dropbox och ownCloud igång som skulle vara bovar, kan tyckas.

Så vi får väl aldrig veta vad som var problemet...

Tack för hjälpen, ifallafall.
Antec

Inlägg av Antec »

Vad jag förstår så fungerar det som det ska nu! Problemet som du säger går inte att veta längre! Men det är fantastiskt bra att det fungerar som det ska nu!!
phermansson
Kontakt:

Inlägg av phermansson »

Händer det igen kan du testa kommandot iotop, som top/atop fast det visar diskanvändningen istället.

Kod: Markera allt

Total DISK READ:       0.00 B/s | Total DISK WRITE:      37.35 K/s
  TID  PRIO  USER     DISK READ  DISK WRITE  SWAPIN     IO>    COMMAND          
   30 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 % 99.99 % [kswapd0]
 4615 be/4 patrik      0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % plugin-co~rue plugin
 2048 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % console-k~-no-daemon
    1 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % init
    2 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [kthreadd]
    3 be/4 root        0.00 B/s    0.00 B/s  0.00 %  0.00 % [ksoftirqd/0]
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Tack, det är precis vad jag var ute efter!
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"