Strulande 10.04 LTS

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
RevJesseCuster
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Strulande 10.04 LTS

Inlägg av RevJesseCuster »

Igår kväll innan läggdags så hängde sej Ubuntu vid en omstart. Dvs Ubuntu stängdes inte ner utan det blev resetknappen.
Idag när jag satte mej så saknas vissa detaljer.
3 av arbetsytorna finns inte längre. Visar bara en nere i högra hörnet vid papperskorgen.
Antal arbetsytor finns inte som val om man högerklickar och väljer egenskaper.
Raden ovanför arkiv saknas på alla fönster, dvs Stäng-Minimera-Maximera.
När vissa fönster hamnar framför andra fönster går det inte alltid att flytta fokus till fönstret "bakom". Alt-Tab eller musklick spelar ingen roll.
Ibland funkar det utmärkt att klicka på en meny och använda musen för att välja ett alternativ, ibland stängs menyn så fort markören kommer till första valet.
ordningen på ikonerna i övre högra hörnet har bytt plats.
Längst till höger finns nu Nätverk istället för Dator exempelvis. Dom går inte att flytta även om jag låser upp dom.

Installationen har fungerat utmärkt i +2 år.

Finns det en enkel felsökning eller är det enklaste att installera om 10.04 över den gamla?
Vad händer med alla uppdateringar om man installerar över?
GammalGubbe
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Strulande 10.04 LTS

Inlägg av GammalGubbe »

10,04 stöd bara 2 månader. Installera en 12.04 LTS eller lättare versioner, Lubuntu eller Xubuntu.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Förvisso har GammalGubbe rätt, 10.04 LTS stöds bara i 2 månader till med säkerhetspatchar och bugrättningar för klientdatorer, MEN, RevJesseCuster, det du har råkat ut för är att dina desktop inställningar helt enkelt "blev paj" när din dator stängde ner lite oväntat. Så av den anledningen behöver du inte installera om.

Katalogerna du eventuellt vill ta bort / åtgärda är (bl.a) : ~/.gconf , ~/.gnome2 , ~/.config
RevJesseCuster

Inlägg av RevJesseCuster »

Låter lite bättre nu men vad innebär ta bort/åtgärda?

Fanns en hel del filer & mappar i dom nämnda mapparna.

Raderar jag allt så återskapas dom när jag använder programmen igen eller?

Testade lite och gjorde bort mig en del men löste grundproblemet ::)

Sparade mapparna i en backupmapp på skrivbordet, så dom försvann med alla andra inställningar :-\ när jag startade om.
Sen gick jag till System->Inställningar->Utseende och visuella effekter. Ändrade från Inga till Normal. Sparade och ändrade sen tillbaks till Inga. Voila!
Nu fungerar det som vanligt förutom att mitt skrivbord är kliniskt rent :-\ .
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Ja, nämnda mappar har nu börjat återskapas med lite annat innehåll än tidigare (därav det kliniskt rena skrivbordet). Jag tippar att dina gamla filer finns i ~/Skrivbord eller ~/Desktop
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"