Raring Ringtail

Här diskuteras allt som är relaterat till utvecklingsversionen av Ubuntu.
14.04 Trusty Tahr är endast riktad till utvecklare och erfarna användare, och släpps som stabil i april 2014.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Raring Ringtail

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Hmm, här har jag inte råkat ut för någon synaptic-krasch. Allt funkar så väl så det nästan blir lite tråkigt, känns inte det minsta som en utvecklinsversion. :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Bowmore skrev:Synaptic
Ett annat litet problem är Synaptic som kraschar (=hänger) då och då. För att slippa detta så har jag nedgraderat synaptic till version 0.75.13 och låst den. Har ni problemet med frysningar så prova att nedgradera.

Nedgradering av Synaptic för 32-bitars:

Kod: Markera allt

cd /tmp
wget https://launchpad.net/ubuntu/+source/synaptic/0.75.13/+build/3938442/+files/synaptic_0.75.13_i386.deb
sudo dpkg -i synaptic_0.75.13_i386.deb
Nedgradering av Synaptic för 64-bitars:

cd /tmp
wget https://launchpad.net/ubuntu/+source/synaptic/0.75.13/+build/3938439/+files/synaptic_0.75.13_amd64.deb
sudo dpkg -i synaptic_0.75.13_amd64.deb
Jag har dessa synaptic frysningar på en installation, och testar nedgraderingen nästa gång jag kör den.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:känns inte det minsta som en utvecklinsversion. :P
Håller med och det beror nog på att vi inte längre får vara med i själva utvecklingenfasen utan ställs inför "färdigtestade" produkter allt eftersom de är klara. Har viss förståelse för det, dels för att inte avslöja för mycket för konkurrenterna, dels för att undvika den masskritik vi sett tidigare.

Men ska det vara så här så känns det inte längre meningsfullt att haka på från start utan snarare när det börjar närma sig releasen. Då undviker man dessutom saker som abi-problem med grafikdrivare, etc. Vi får se vartåt det lutar. Men å andra sidan så passade det mig denna gång ;)
gruble skrev:Jag har dessa synaptic frysningar på en installation
Jag har frysningar på båda mina installationer men nedgraderade bara på den ena, den jag jobbar med. Den andra uppdaterar jag bara då och då och har som referens. Men för ett par dar sen så frös synaptic mitt under en uppdatering på referensen och då nedgraderade jag synaptic även där. Misstänker att det har att göra med porteringen från gtk2 till gtk3.
Antec

Inlägg av Antec »

Japp Synaptic fryser här också, varför jag inte märkt av det tidigare är för jag brukar oftast använda terminalen vid uppgraderingarna. Jag funderar på att låta det vara och inte nedgradera Synaptic och kontrollera längre fram om det rättas till.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

OMG: Ubuntu 13.04 Adds New Launcher Options, nämligen för arbetsytor. :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

JoWa skrev:OMG: Ubuntu 13.04 Adds New Launcher Options, nämligen för arbetsytor. :)
Jo, den funktionen har funnits ett tag nu. Tanken att starta med en arbetsyta ala Windows är väl ok men det jag framför allt inte gillar är den förstörande (=begränsande) hanteringen att multipla arbetsytor. Vidare att man inte kan ta bort ikonen i launchern utan att också förlora multipla arbetsytor. Det senare borde dessutom också hanteras under systeminställningar. Med tanke på orsaken (unity for noobies) så borde dessa inställningar också ligga i en egen flik (avancerat?) under Utseende eller kanske ännu bättre som en egen applet.

Näst på tur är att launchern bredd kommer att kunna minskas ner till 8px vilket kanske kan vara bra för skärmar med sämre upplösning. Ryktas komma redan i nästa uppdatering av unity/compiz. För mig passar dock 32px bra.
Antec

Inlägg av Antec »

Bowmore skrev:Har uppdaterat och upptäckt en del på vägen, bl.a

Systeminställningar > Skrivare
Lägga till/ta bort och även behålla skrivare verkar inte fungera så bra just nu. Speciellt gäller detta nätverksskrivare och skrivare kopplade till andra datorer i nätverket.
En workaround när man råkar ut för problemet är att använda kommandot:

system-config-printer
!
Jag har kopplat in min nätverskrivare till systemet nu, har en lan-skrivare som ligger på ett eget ipnr, det gick bra att ansluta den men det är som du säger det verkar inte gå att ta bort den mm, jag provade ditt tips och det verkar fungera, tyckte det var dags att ansluta skrivaren, jag anslöt i samma veva dropbox, bruka stänga av både U1 och dropbox under utveckligs perioden, är livrädd att Ubuntu ska förstöra nått där under utveckligen :)

Edit, jag har allt jag har på dropbox i en kopia på U1 så därför startade jag upp dropbox för att se hur det fungerar i systemet..
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jo, jag sprang på två cups-problem (buggar) med skrivarfunktionen under systeminställningar.

Paketet cups-pk-helper
Paketet var inte installerat så fick installera det manuellt för att få behörighet.

Otillåtet skrivarnamn
Skrivare med namn som innehåller bindestreck (-) kan inte tas bort.
Det finns en debian patch i cups-pk-helper som jag stoppade in och kompilerade. Då fungerade det åtminstone att ta bort en skrivare med bindestreck i namnet men inte mycket mer :P
Antec

Inlägg av Antec »

Jaha, men det gör ju min skriva Brother-HL2070N då beror det på det!
Edit: ska testa den mer, har nyss anslutit den, men det är ju nått som inte står rätt till.. :D Nodnamnet på skrivaren är Brother-HL2070N, ska prova att ändra namnet och ta bort bindestrecket och se om det fungerar bättre :)
Antec

Inlägg av Antec »

Nu har jag ändrat till BrotherHL2070N och startat om skrivaren, nu kunde jag även ta bort den, jag la just dit den igen med att genast försöka ta bort den och det fungerar..

Jag har ingen aning om den kan skriva ut eftersom jag saknar papper >:(
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Det blir SNA som standard i 13.04. :)

Ubuntu Decides To Turn On Intel SNA

Jag använder SNA i 12.10, och använde det också i 12.04. Det har hänt mycket med xserver-xorg-video-intel det senaste året, så det blir nog kanon i 13.04. :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

JoWa skrev: Jag använder SNA i 12.10, och använde det också i 12.04. Det har hänt mycket med xserver-xorg-video-intel det senaste året, så det blir nog kanon i 13.04. :)
Då är det väl bara att hoppa på tåget och testa >:D

Launcherns bredd
[ Daniel van Vugt ]
* Allow launcher icons smaller than 32px (LP: #930031)
[ubuntu/raring-proposed] unity 6.12.0daily13.01.18-0ubuntu1

Ska bli intressant att testa det imorrn ;)

EDIT
Har landat i proposed så drog ned unity & nux
Inställd på 24px just nu, känns lite småttigt men man kanske vänjer sig.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Bowmore skrev:Då är det väl bara att hoppa på tåget och testa >:D
Vi får se. Uppdateraren i 12.10 har nu börjat spöka, så kanske. ;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:Jo, jag sprang på två cups-problem (buggar) med skrivarfunktionen under systeminställningar.

Paketet cups-pk-helper
Paketet var inte installerat så fick installera det manuellt för att få behörighet.

Otillåtet skrivarnamn
Skrivare med namn som innehåller bindestreck (-) kan inte tas bort.
Det finns en debian patch i cups-pk-helper som jag stoppade in och kompilerade. Då fungerade det åtminstone att ta bort en skrivare med bindestreck i namnet men inte mycket mer :P
Hos mej har skrivaren fungerat fint hela tiden, men däremot ser det märkligt ut under system-settings, det är en "förbuds"-ikon (röd cirkel med snedstreck) för skrivaren osv. Närjag kör kommandot

system-config-printer
ser det dock helt normalt ut. Hos mej var paketet cups-pk-helper redan installerat, kanske därför som det funkade? Har nu plockat bort alla bindestreck i skrivarnamnet, ska se om det ser bättre ut när jag starta om lite senare, men det viktigaste är ju ok, det att skrivaren funkar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev:Hos mej har skrivaren fungerat fint hela tiden, men däremot ser det märkligt ut under system-settings, det är en "förbuds"-ikon (röd cirkel med snedstreck) för skrivaren osv.
Beror antagligen på att ikonen för skrivartypen saknas.
Starta g-c-c appleten i terminalen och se om det ger nån ledtråd

gnome-control-center printers
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

http://www.webupd8.org/2013/01/ubuntu-m ... lease.html

En stabil rullande utgåva skulle få mig verkligen gå tillbaks till Ubuntu och använda den på allvar. Dock hoppas jag detta förverkligas. LTS utgåva och rullande utgåva. Kan bli kardemumma. :P
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Antec

Inlägg av Antec »

Har varit borta ett tag, det första jag gjorde var att uppdatera systemet, vad händer, så fort jag rör dashen så fryser min grafik, det är bara att starta om systemet allt fungerar någorlunda förutom att då jag vid rör dashen så fryser hela systemet eller i varje fall Unity, Någon som har liknande?
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Jag använder envist Gnome Panelen ännu, så jag märker inte av unity problemen.
Brukar bara använda den när jag ställt till något tok med gnome :)
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Antec

Inlägg av Antec »

Det är lite oroligt nu gällande 13.04, vad det beror på vet jag inte! men det är inte ovanligt att det strular i det här skedet! För mig brukar det i alla fall strula en del..
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus senaste utvecklingsversion"