Ubuntu startar ej längre..

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Sosso
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Ubuntu startar ej längre..

Inlägg av Sosso »

Visste inte riktigt vad jag skulle sätta för rubrik, ej heller vart jag skulle lägga in denna tråden. Så de fick bli här..

Det e sambons dator de handlar om, installerade för nån månad sen Ubuntu genom Windows (XP).

Har bara kört Ubuntu sen dess, men var tvungen in i Windows igår för att bilder på en webbsida skulle visas. Windows ville uppdatera, men han gjorde de inte innan han lämnade datorn, och tillslut så fixade windows det själv... (osv.)

När han idag skulle starta Ubuntu, så gick de inte, detta (felmeddelande?) kom då fram.. (se bild) Tryckte han tab så kom andra stycket..

Vad har hänt och vad kan jag göra åt det??

Ubuntu bild
ubot

Re: Ubuntu startar ej längre..

Inlägg av ubot »

Tips: https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#Canno ... nto_Ubuntu
Personligen så litar jag inte på Wubi utan jag hade valt att installera Ubuntu i VirtualBox i Windows istället. Därefter skapar du regelbundet en säkerhetskopia av vdi-filen i VirtualBox på en extern hårddisk så att du enkelt återställer ditt virtuella Ubuntu om Windows (hårddisken) krånglar. Behovet av säkerhetskopia beror ju på hur viktig din Ubuntu-installation är för dig.
Sosso

Inlägg av Sosso »

Ok, ska kolla d där sen..
Ubuntu är ju snabbare än Windows, därför kör vi ubuntu på hans dator. Men vi sparar ingenting (personliga filer osv) i ubuntu på c:, för att man ska komma åt d i windows åxå.
Så jag kan lika gärna ominstallera, om jag får bort d "gamla", om det nu behövs.

Men jag/vi vill att windows ska finnas kvar.. som alternativ...
Sosso

Inlägg av Sosso »

Så nu har jag kollat de dära..

Filen root.disk fanns där den skulle vara, filsystemet var ok.

Vad göra nu då?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Sosso skrev:Ok, ska kolla d där sen..
Ubuntu är ju snabbare än Windows, därför kör vi ubuntu på hans dator. Men vi sparar ingenting (personliga filer osv) i ubuntu på c:, för att man ska komma åt d i windows åxå.
Så jag kan lika gärna ominstallera, om jag får bort d "gamla", om det nu behövs.

Men jag/vi vill att windows ska finnas kvar.. som alternativ...

Om jag varit som du hade jag utfört en riktig installation av Ubuntu Linux och kört Windows via applikationen ( VirtualBox ). Jag har bekanta som påstår/berättar för mig att det funkar alldeles ypperligt. De använder/kör Windows via VirtualBox för lite trams som tyvärr fortfarande kräver Windows alternativet.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Sosso

Inlägg av Sosso »

Du menar köra Windows genom Ubuntu?

Måste jag inte ta bort det aktuella windows då??

*ny på ubuntu* Har inte satt mej in så himla mkt i det... :)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Sosso skrev:Du menar köra Windows genom Ubuntu?

Måste jag inte ta bort det aktuella windows då??

*ny på ubuntu* Har inte satt mej in så himla mkt i det... :)

Nej! Jag tycker vi försöker med följande lösning först. Innan vi tittar på andra alternativa lösningar. Hoppas du är bra på engelska. Följ nedanstående. Börja med nr:1 funkar inte det försök med instruktion nr:2.

Ubuntu cannot be booted if Windows has not been shut down cleanly. If Wubi fails to start:

nr:1

boot into Windows, run chkdsk /r from Windows on the same drive where you installed Ubuntu, shutdown cleanly and then try to boot into Ubuntu again.

nr:2

if still not good, check that you have a C:\ubuntu\disks\root.disk file. If this file is missing, boot on Windows, open the Windows Explorer, set it to be able to see hidden folders, then look for a hidden folder called C:\found.000 or dir0000.chk . Move the files from found.000 to their original location inside the \ubuntu\disks directory. You may have to rename it into root.disk.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Sosso

Inlägg av Sosso »

Men d har jag läst redan... Skrev ju att filen fanns där den skulle vara..
Körde chkdsk både med och utan /r, den senare behövde köras vid en omstart.
Den första tog bort några filer som jag förstod det..
ubot

Inlägg av ubot »

Om du inte har något viktigt i Ubuntu så kan du ju lika gärna gå in i Lägg till/Ta bort program i Windows och avinstallera Wubi. Därefter installerar du det på nytt eller så installerar du VirtualBox och installerar en riktig installation av Ubuntu som ett virtuellt system i VirtualBox i Windows.

Vad menar du med att Ubuntu är snabbare än Windows? Jag är tveksam till att Ubuntu är så mycket snabbare än Windows.
Sosso

Inlägg av Sosso »

Har vad jag vet inget viktigt i ubuntu..

Jo, ubuntu är mindre tungkört än ubuntu..

Återkommer senare ikväll när jag kollat runt lite. :)
ubot

Inlägg av ubot »

Jo, ubuntu är mindre tungkört än ubuntu..
Tveksamt. Jag tror Ubuntu är precis lika tungkört som Ubuntu. ;)
Sosso

Inlägg av Sosso »

Haha, oj.. ;)

Hade visst för bråttom när jag svarade.. haha, men ja, jag menade ju såklart windows..
Så går d när hjärnan tänker en sak å fingrarna skriver annat :-P
ubot

Inlägg av ubot »

Sosso skrev:Haha, oj.. ;)

Hade visst för bråttom när jag svarade.. haha, men ja, jag menade ju såklart windows..
Så går d när hjärnan tänker en sak å fingrarna skriver annat :-P
Jag förstår. Tyckte det såg så roligt ut bara. Lubuntu är ett väldigt snabbt system om du vill ha ett Ubuntu-baserat system. Inte lika flashigt som Ubuntu men betydligt snabbare Skrivbordsmiljö. Det ser mer ut som Windows XP än Ubuntu också.

Jag rekommenderar fortfarande att du installerar VirtualBox i Windows och sedan installerar Ubuntu i VirtualBox istället för att använda Wubi. VirtualBox kommer kräva att du har minst några GB ledigt RAM-minne för att Windows OCH Ubuntu ska fungera bra när du kör systemen samtidigt på datorn.
Sosso

Inlägg av Sosso »

:) ok.. har inte hunnit sätta mej ner m detta ännu..
Är väl inte den "maffigaste" datorn.. men minns inte hur mkt ram minne den har.

Ska kolla allt sen... :)
ubot

Inlägg av ubot »

Du ser det om du öppnar aktivitetshanteraren i Windows. Du öppnar den genom att högerklicka på listen längst ner och välja Aktivitetshanteraren eller något. Eller så här:
Du kan också öppna Aktivitetshanteraren genom att trycka på Ctrl+Skift+Esc.
I Ubuntu ser du hur mycket RAM-minne du har (och hur mycket som är ledigt) med:

Kod: Markera allt

free -m
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

Varför krångla till det så mycket. Verkar väl som bästa lösningen vore att installera Ubuntu som dualboot. Har själv kört det sen ver. 7.10 och aldrig haft problem med det, förutom efter sista uppgraderingen till 12.10,. då kanske grafiken inte hängde med i min något bedagade dator. Funkar dock bra med en kärna med lägre nr.
Sosso

Inlägg av Sosso »

BjHstad skrev:Varför krångla till det så mycket. Verkar väl som bästa lösningen vore att installera Ubuntu som dualboot. Har själv kört det sen ver. 7.10 och aldrig haft problem med det, förutom efter sista uppgraderingen till 12.10,. då kanske grafiken inte hängde med i min något bedagade dator. Funkar dock bra med en kärna med lägre nr.

Hur menar du att jag ska göra då? =)

Har inte suttit något mer med detta ännu.. :)
ubot

Inlägg av ubot »

Istället för att installera Ubuntu i Windows (Wubi) så installerar du Ubuntu vid sidan av Windows. Du får då två operativsystem på datorn och du väljer när du startar datorn vilket operativsystem du ska köra. Kör du Ubuntu så kör du Ubuntu och kör du Windows så kör du Windows. Aldrig båda två samtidigt.
Om du vill kunna köra Windows och Ubuntu SAMTIDIGT så rekommenderar jag att du installerar Ubuntu virtuellt i Windows m.h.a. programmet VirtualBox. Då kan du använda Ubuntu samtidigt som du använder Windows men systemen är ändå helt separerade från varandra. Detta kräver dock att du har 1-2+ GB ledigt RAM-minne på datorn eftersom RAM-minnet kommer att delas mellan Windows (värd) och Ubuntu (gäst).
Sosso

Inlägg av Sosso »

dvs installera från skiva av iso filen som finns att ladda ner? =)
ubot

Inlägg av ubot »

Sosso skrev:dvs installera från skiva av iso filen som finns att ladda ner? =)
Ja. Om du ska installera vid sidan av Windows ja. Men om du ska installera i VirtualBox så får du först installera VirtualBox och sedan montera iso-filen i en virtuell maskin i VirtualBox. Använd USB om du har (om om datorn har stöd för USB-boot.). Annars DVD-skiva. Tänk på att du i programmet gParted i Ubuntu Live-sessionen (välj prova Ubuntu istället för att installera Ubuntu) kan ändra storlek på (ta inte bort) en NTFS-partition för att använda en del av utrymmet för Ubuntu om du inte vill använda största möjliga lediga utrymme på en partition till Ubuntu. I.s.f. ska du skapa två partitioner av valfritt ledig utrymme på hårddisken. En partition som du döper till ext4 (med monteringspunkten /) och en som du döper till swap (växlingsdisk). Växlingsdisken kan du sätta till 1 GB i storlek. Partitionen med ext4 väljer du själv hur stor den ska vara med du måste ju få plats med Ubuntu + program (dokument, bilder, filmer e.t.c.) så minst 5-10 GB och gärna betydligt mer än så.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"