Svart skärm efter installation av 12.04 från 12.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
dabear85

Svart skärm efter installation av 12.04 från 12.10

Inlägg av dabear85 »

Nuvarande status:
Uppstart av ubuntu LTS 12.04 fungerar ej efter nyinstallation från 12.10. Möts av en svart blinkande skärm.

Detta har hänt:
Fick initialt seriösa problem då jag gjorde en uppgradering av Ubuntu 12.04 till 12.10. Jag gjorde inte en ”ren” installation utan uppgraderade via ubuntus egna uppdateringsprogram. I version 12.10 kunde jag logga in utan problem men kunde tyvärr inte göra så mycket mer då det visade sig att mina drivrutiner till min grafikprocessor (ATI Mobility Radeon HD4650) inte verkade understödas varpå en tillbakagång till version 12.04 LTS verkade vara det enda vettiga. Just det problemet som inte verkar hittat någon tillfredställande lösning beskrivs vidare här för den som är intresserad: http://askubuntu.com/questions/203232/r ... ed-wh?lq=1

När jag nu åter installerat ubuntu 12.04 LTS kan jag nu inte ens logga in! Det enda jag möts av är en svart blinkande skärm. Jag valde under installationen att ersätta det tidigare ubuntu (12.10) med detta (12.04). Då det inte fungerade testade jag en andra gång att göra exakt samma installation men nedslående lika resultat.

Jag har tyvärr vilket man säkert kan gissa sig fram, ringa kunskaper om Ubuntu så mycket har jag googlat fram bl.a. från detta supportforum. Mina kunskaper om partition och dylikt är likaså kraftigt begränsade men jag misstänker att det kan vara här problemet sitter. Dessvärre vet jag inte ens hur jag ska gå vidare nu då jag inte ens kan logga in, endast via live CDn när man ”testar ubuntu” under installationen. Jag uppskattar all hjälp jag kan få just nu!

Här finns information om min dators hårdvara:
http://www.samsung.com/se/consumer/comp ... S03SE-spec
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Svart skärm efter installation av 12.04 från 12.10

Inlägg av Pink Panther »

"screen turns black with no response after clicking the Restart button"

Viktigt! "which may solve your reboot issues."

"If you can't restart your computer under Ubuntu/Linux Mint and the screen turns black with no response after clicking the Restart button, you can follow this tutorial which may solve your reboot issues."

Källa är: http://www.upubuntu.com/2012/09/how-to- ... start.html
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
dabear85

Re: Svart skärm efter installation av 12.04 från 12.10

Inlägg av dabear85 »

Grejen är bara den att jag inte ens kan starta själva ubuntu. Därmed förstår jag bara inte hur jag ska kunna nå åt terminalen. Jag kan logga in via live cdn då man under installationen kan testa ubuntu men inte så mycket mer. Men kan man verkligen påverka så mycket mer därifrån? Eller tänker jag helt fel?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"