Jag har ett lokalt nätverk med tre anslutna datorer och en trådlös skrivare.
De tre datorerna är kopplade via lan till en router och laptopen körs ibland
trådlöst. Alla datorer var för sig, fungerar perfekt.
Skrivaren är trådlös och utdelad. Den nås av respektive dator.
De tre datorerna fördelas enligt följande:
Dator A. Min egen desktop.
Dator B. Min laptop
Dator C. Hustruns desktop.
Varje dator har Ubuntu 12.04 Unity. 32-bits.
Nu hade jag tänkt att ha en mapp på respektive skrivbord på de tre datorerna
där jag skulle kunna lägga in filer för åtkomst från någon av de två övriga
datorerna.
Det är ett litet, underordnat problem, så egentligen behöver jag det inte nödvändigtvis.
Men nog tusan hade det varit skoj att kunna ha fått till det.
Vi har Dropbox, så vi klarar oss ändå. Nästan bättre, iofs., eftersom dit kan vi
lägga mappar till varandra även om mottagardatorn är avstängd för tillfället.
Men det som stör mig, det är att jag själv inte kan få det att fungera på det vis som jag vill.
På varje dators skrivbord har jag lagt upp en mapp som jag sedan har delat ut och i egenskaperna
för resp mapp har jag givit ut rättigheterna.Jag har installerat samba och smbclient på respektive dator.
Jag kan se mapparna från respektive dator, men jag kan inte komma åt dem för att det krävs ett lösenord.
Det jag således stupar på är, att det blir synbarligen en windowsworkgroup och till det krävs ett lösenord (Bild 100).
Jag hittar inte i Unity till en bättre administrationsmeny än den som ligger under systeminställningar
och där finns inget alternativ för att fixa till arbetsgrupper. Hos mig ser det ut så här: bild 60, 65,
(Angivet lösenord i bilden kan jag heller inte komma åt och revidera efter egen smak i denna menyruta ? ).
- Jag har googlat, jag har varit inne på Ubuntu help om password
(http://manpages.ubuntu.com/manpages/har ... swd.8.html)
och fattar nada av det . . . .

- Jag har sökt både på detta forum och det andra svenska, men hittar inget hos någon som ger mig den hjälp
som jag behöver. Jag har testat olika sökbegrepp. Jag är övertygad om att det borde finnas något, någonstans.
- Jag har varit inne i gksudo gedit /etc/samba/smb.conf för att försöka förstå hur
jag skall kunna lägga in lösenord. Men förstår inte var någonstans det skall göras.
Fråga 1.
Finns det ett bättre systemverktyg än det som nås via ikonen högst upp, till höger
på skärmen, i Unity?
Fråga 2.
Vad är det som jag missar?
Fråga 3.
Hur kan jag komma fram till något som gör att jag själv kan fixa grupperna, lägga in lösenorden så, som jag vill ha dem?
Ja, mina vänner, detta är väl vad jag för stunden kan komma på.
Jag hoppas att någon kan ge mig någon form av hjälp på traven. Om inte för annat, så till sidor som visar mig vägen på ett mer pedagogiskt sätt (för mig) än Ubuntu.coms sida. Jag behöver nog ha enklare förklaringar om jag skall fatta och förstå. Sorry.
Leffe
Ser nu, att bilderna kommer i omvänd ordning. Sista bilden först . . . Inte ens detta kunde jag fixa . . . .