Hej
Jag kör 12.04
Jag har en plexgear diascanner. Den fungerar bra och när jag ansluter den till en usb-port dyker de inscannade bilderna upp som miniatyrer och kan hanteras som man väntar sig.
Helt ok så långt!
Sen raderar jag bilderna i scannern för att få plats med nya. De nya bilderna visas då med miniatyrer som hör ihop med den första, raderade uppsättningen!!
Kopierar jag de nya bilderna till en annan mapp blir miniatyrerna rätt.
Det hjälper inte att stänga av scannern eller datorn. Problemet tycks höra ihop med att scannern ger den nya uppsättningen samma filnamn som den första.
Hur tusan får man Nautilus att begripa att den skall skapa nya miniatyrer.
Lennart S
Odödliga miniatyrer i Nautilus
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Odödliga miniatyrer i Nautilus
Jag har samma problem, men tänker, det är scannern det ge det samma namn.lennart_sj skrev:Hej
Jag kör 12.04
Jag har en plexgear diascanner. Den fungerar bra och när jag ansluter den till en usb-port dyker de inscannade bilderna upp som miniatyrer och kan hanteras som man väntar sig.
Helt ok så långt!
Sen raderar jag bilderna för fotoböcker det man hittar i ifolor.se i scannern för att få plats med nya. De nya bilderna visas då med miniatyrer som hör ihop med den första, raderade uppsättningen!!
Kopierar jag de nya bilderna till en annan mapp blir miniatyrerna rätt.
Det hjälper inte att stänga av scannern eller datorn. Problemet tycks höra ihop med att scannern ger den nya uppsättningen samma filnamn som den första.
Hur tusan får man Nautilus att begripa att den skall skapa nya miniatyrer.
Lennart S
Senast redigerad av 2 etraud, redigerad totalt 18 gång.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Odödliga miniatyrer i Nautilus
Jag har bara använt en plexgear diascanner under Windows men även där finns vissa konstigheter med filnamnen (jag använder medföljande programvara för scanningen). Jag har för mig att om jag sparar en nyinscannad bild i en annan katalog än föregående bild så får filen samma filnamn som föregående scannade bild i den gamla katalogen, inte att numret i filnamnet ökar med 1 (vilket det gör om man håller sig i samma katalog) eller börjar om från 1 vilket hade varit mer logiskt.