Datorn dör vid ansträngning

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
korpdotter
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Datorn dör vid ansträngning

Inlägg av korpdotter »

Hej

Sen jag installerade ubuntu 12.04, och nu med ubuntu 12.10, så slocknar hela min dator när det är något tungt den ska jobba med. Tex om jag vill streama tv så slocknar den efter en kvart, eller om jag ber den göra flera saker samtidigt. Alltså det blir som att jag dragit ur strömkontakten.

Är osäker på om det är nåt i hårdvaran som håller på att ge upp alldeles, eller om det är systemet som inte funkar så bra på min dator, eller om det bara är nåt som buggar. Är inte så bra på sånt här. Skulle gärna få lite tankar om vad det kan handla om + ev om någon har idéer om vad jag kan göra åt det.
Antec

Re: Datorn dör vid ansträngning

Inlägg av Antec »

Det där lät inte roligt, du kan kontrollera samtidigt då du vet att den brukar stänga av sig bara sådär med att använda kommandot TOP vill du se vilka program som drar stora resurser använder du växeln (P) och sen (M) för att se vart ramminnet går, det kan kanske ge en ledtråd.

Edit: Läste igen, det låter som den går lite för varm, kolla så du har bra kylning och att inte damm satt sig i vägen. Om CPU eller grafik gpu inte får tillräckligt med luft/kylning går dom för varm och stänger av..
korpdotter
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Datorn dör vid ansträngning

Inlägg av korpdotter »

Tack för svar. Pratade med en kompis som har lite bättre koll än jag som kan hjälpa mig att kolla på den. Så löser sig förhoppningsvis.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"