Jag har ett nätverk med 4 datorer kopplade till en router, Dovado 4GR.
Två datorer, med Ubuntu 12.04 LTS, är anslutna med kabel till routern, en av dom har en skrivare ansluten med USB. Dessutom finns två datorer anslutna trådlöst, en med Ubuntu 12.04 LTS och en med Windows 7.
Jag vill kunna använda den anslutna skrivaren som nätverksskrivare och skriva ut från vilken som helst av de fyra datorerna.
Är detta möjligt?
Om det går, hur skall detta kopplas??
Tacksam för tips.
Jag har hittat denna länk, som jag inte riktigt förstår.
http://help.ubuntu-se.org/10.04/serverg ... /cups.html
Finns det en mera populär föklaring till hur jag skall göra, så kanske jag även lyckas förstå länken?!
Använda skrivare som nätverksskrivare
-
- Kontakt:
Re: Använda skrivare som nätverksskrivare
Vad i guiden är det du inte förstår?
Du ska inte behöva meka med CUPS för att komma åt skrivare i nätverket.
Vanligast är att använda SAMBA vilket numer oftast fungerar direkt.
Det man behöver kolla upp är att paketen samba och smbclient är installerade i alla Linuxdatorer i nätet.
Ett enkelt sätt, för en dator, att se till att alla paket för utdelning i nätet är installerade är att högerklicka på en mapp, t.ex ~/Publikt och i menyn sen välja Utdelningsalternativ. Markera sen Dela ut den här mappen osv, samt avsluta med att Skapa utdelning.
Kör sen kommandot:så kommer du att se alla utdelade enheter (filer, skrivare, etc) i nätet.
Saknar du någon enhet du vill komma åt kopplad till en viss dator så starta om samba i den datorn med
Dyker enheten (skrivaren i ditt fall) fortfarande inte upp så behöver du dela ut den.
Gå då till Systeminställningar > Utskrifter och
- högerklicka på skrivaren och markera Utdelad i menyn
- högerklicka igen på skrivaren och välj Egenskaper
Under Policy markera du sen Aktiverad, Accetperar jobb och Utdelad.
Sen ska den dyka upp i kommandoutskriften för smbtree -N. När den gör det ska du också komma åt skrivaren från en annan dator.
Vanligast är att använda SAMBA vilket numer oftast fungerar direkt.
Det man behöver kolla upp är att paketen samba och smbclient är installerade i alla Linuxdatorer i nätet.
Ett enkelt sätt, för en dator, att se till att alla paket för utdelning i nätet är installerade är att högerklicka på en mapp, t.ex ~/Publikt och i menyn sen välja Utdelningsalternativ. Markera sen Dela ut den här mappen osv, samt avsluta med att Skapa utdelning.
Kör sen kommandot:
Kod: Markera allt
smbtree -N
Saknar du någon enhet du vill komma åt kopplad till en viss dator så starta om samba i den datorn med
Kod: Markera allt
sudo restart smbd
Gå då till Systeminställningar > Utskrifter och
- högerklicka på skrivaren och markera Utdelad i menyn
- högerklicka igen på skrivaren och välj Egenskaper
Under Policy markera du sen Aktiverad, Accetperar jobb och Utdelad.
Sen ska den dyka upp i kommandoutskriften för smbtree -N. När den gör det ska du också komma åt skrivaren från en annan dator.
Jag hoppas bowmores inlägg löser ditt problem.
Jag kan kommentera kring guiden ovan. Jag satte nyligen upp en nätverksskrivare mha cups.
Jag tyckte det var ganska svårt. svårare än det borde varit.
Cups default är det väldigt säkert uppsatt. Ingen får göra något från någonstans (nästan).
Detta vill man ändra till att alla får göra allt varifrån-som-hellst. Vilket inte var trivialt.
Jag kan kommentera kring guiden ovan. Jag satte nyligen upp en nätverksskrivare mha cups.
Jag tyckte det var ganska svårt. svårare än det borde varit.
Cups default är det väldigt säkert uppsatt. Ingen får göra något från någonstans (nästan).
Detta vill man ändra till att alla får göra allt varifrån-som-hellst. Vilket inte var trivialt.