Wine och bokföringsprogrammet Visma Enskild Firma [LÖST]

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Användarvisningsbild
Ciczi
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Wine och bokföringsprogrammet Visma Enskild Firma [LÖST]

Inlägg av Ciczi »

Hej

Har köpt ny dator nyss. Det blev en Dell Inspiron 14z. Allt fungerar som det ska. Vill gärna installera Enskild firma på den också. HAr fungerat tidigare på 10.04 men kör nu 12.04.

Började med att hämta hem wine. Men sedan då? Har en skiva med programmet och antar att jag ska stoppa den i datorn och försöka starta en .exe fil? Eller?

mvh Ciczi
Senast redigerad av 1 Ciczi, redigerad totalt 5 gånger.
Ubuntu bara fungerar!
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Wine och bokföringsprogrammet Visma Enskild Firma

Inlägg av ubot »

Ett alt. till att använda programmet i Wine är att installera en virtuell installation av Windows i VirtualBox. Då kan du enkelt exportera din Windows-installation mellan olika datorer (eller mellan olika installationer av Ubuntu på en och samma dator). Dock kräver det att du har några GB ledigt RAM-minne eftersom du då kommer köra två operativsystem samtidigt vilket brukar kräva 2-3 GB ledigt RAM för att allt ska flyta på någorlunda smidigt.

Du kan ju aldrig vara säker på att alla funktioner fungerar i Wine. Jag tycker att Wine är en nödlösning och om du verkligen vill köra Windows-program i Ubuntu så rekommenderar jag att du installerar Windows i VirtualBox och att du ev. slänger i några GB extra RAM-minne i datorn för att ha resurser till att köra två operativsystem samtidigt.

Och för att svara på din fråga:
Jag utgår från att Ubuntu fattar att en exe-fil ska öppnas av Wine. Så om du slänger i skivan i CD/DVD-läsaren och navigerar dig fram till exe-filen i Nautilus (filbläddraren) och dubbelklickar på exe-filen så borde Ubuntu kicka igång Wine för att sköta resten. Ev. får du högerklicka på exe-filen i Nautilus och välja Öppna med Wine eller något för att Ubuntu ska förstå att det är Wine som ska användas för exe-filer. Det borde dock vara förinställt när du har installerat Wine i Ubuntu.
Dock är det långt ifrån säkert att programmet (eller ens installationen) fungerar smärtfritt i Wine.
Användarvisningsbild
Ciczi
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Wine och bokföringsprogrammet Visma Enskild Firma [LÖST]

Inlägg av Ciczi »

efter mycket "meckande" med en cd-skiva gjorde jag så att jag begärde att få aktiveringslänk till programmets nya version via mail och öppnade sedan mailen i den nya datorn. Installerade Wine först och dubbelklickade på aktiveringslänken. Häpp färdigt! ::)

Programmet fungerar till 95% med Wine och det är fullt tillräckligt med tanke på alternativen.

//Ciczi
Ubuntu bara fungerar!
Skriv svar

Återgå till "Kontor"