Året började bra!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Året började bra!

Inlägg av Hylas »

Åkte till Inet och köpte en extern hårddisk 2 TB. Pluggade in den och körde igång Ubuntu och gparted för att formatera den externa hårddisken till ext4.

Men det är inte vad som händer. Jag lyckas, min dumme fan, formatera fel partition. Och inte vilken partition som helst - Windows systempartition ryker.

Detta trots att jag ser att storleken på partitionen är fel mot storleken på hårddisken. Detta rationaliserar jag dock bort genom att komma till den oerhört idiotiska slutsatsen att gparted visar fel storlek! Och skillnaden är inte liten - Windowspartitionen är på 111 GB.

Det tar ungefär trettio sekunder innan jag vaknar upp ur dumdvalan och inser vad jag gjort.

Ser fram emot att ominstallera Windows samt chroota Ubuntu - not!

God fortsättning på året alla glada människor :)
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Året började bra!

Inlägg av TicToc »

Freudiansk felformatering?
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

TicToc skrev:Freudiansk felformatering?
Ha ha ha... Ja, kanske det.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Om du bara formaterat om men inte påbörjat ominstallationen än kanske du kan återställa den gamla partitionen med hjälp av Testdisk. Vill du prova så rekommenderar jag att du kör det från en live-cd. Testdisk fanns i Ubuntus förråd sist jag kollade.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

m!rage skrev:Om du bara formaterat om men inte påbörjat ominstallationen än kanske du kan återställa den gamla partitionen med hjälp av Testdisk. Vill du prova så rekommenderar jag att du kör det från en live-cd. Testdisk fanns i Ubuntus förråd sist jag kollade.
Redan ominstallerat Windows. Men tack för tipset!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"