2012 och framtiden 2013.

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

2012 och framtiden 2013.

Inlägg av Pink Panther »

Linux Mint har enligt “distrowatch.com“, ( Linux Mint wins "best distro" awards ) intagit första platsen som den populäraste disten på allvar. Det är enligt “distrowatch.com“ inte bara baserat på deras beräkningar. Men Ubuntu Linux ligger inte långt bakom. Det kan vara dött lopp så blir jag inte ovän med någon. Zorin OS har också haft ett strålande år och ökat sin användare skara. Både Linux Mint och Zorin OS versioner är avknoppningar av Ubuntu Linux. Så totalt sett ser jag det som en framgång för Ubuntu Linux. Jag ser inga motsättningar eller konstigheter i mitt konstaterande . Även om en del Ubuntu Linux entusiaster gärna vill framföra motsättningar och problem. Om vi sammanför Ubuntu Linux, Linux Mint och Zorin OS popularitet och ledning är den förkrossande. Men vi har Mageia Linux som utan tvekan har ett strålande år bakom sig och framgångarna lär fortsätta 2013. 2013 kan bli året då Ubuntu Linux för första-gången kan finnas förinstallerat på någon mobiltelefon i butikerna. Det går trovärdiga rykten om att så är fallet. Men inga uppgifter är bekräftade från någon officiell källa. Allt är bara så hemligt, hemligt........ Mer än att Ubuntu Linux mål för 2013 är “Ubuntu doubles down on Unity, will focus on mobile and the cloud in 2013“. En annan mindre intressant nyhet för 2013 är Manjaro Linux/Arch Linux. Det har utförts en del halvhjärtade försök att utveckla en enkel installationsapplikation/förfarande för Arch Linux tidigare. Manjaro Linux har väl sammanlagt hållit på nu under cirka två år med en egen extremt enkel installationsapplikation/förfarande för Manjaro Linux/Arch Linux. De har lovat att den skall vara färdig när de släpper Manjaro Linux 0.9. Det sker någon-gång under 2013. Vad Arch Linux skapare/entusiaster tycker om det här är en annan fråga. Men som sagt det är, ( frihet att köra, kopiera, distribuera, studera,ändra och förbättra programvaran ).

Jag vill önska alla ett gott nytt år.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
axel112

Re: Sv: 2012 och framtiden 2013.

Inlägg av axel112 »

Trevlig läsning. :-)

Jag önskar dig och alla andra detsamma! :-)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Re: 2012 och framtiden 2013.

Inlägg av Pink Panther »

"The Register writes about Linux Mint, Gnome3, Ubuntu"

"Antalet Linux Mint användare accelerera i framtiden när fler fler....., användare blir medvetna om att Canonical inte längre företräder eller har deras intressen i åtanke".

Källa: http://www.theregister.co.uk/2012/12/30/linux_in_2012/

Något jag har varit medveten om under många år. Vem kan i sin vildaste fantasi tro att en utpräglad entreprenör som "sydafrikanen Mark Shuttleworth" inte vill få en mångdubbel utdelning på sina kostsamma investering av projektet Ubuntu Linux. Att "sydafrikanen Mark Shuttleworth" inte är någon modern frälsare/"Messiah" för öppen källkod rörelsen har varit uppenbart under en längre tid. Men inte för alla. Men både tiden/bäcken börjar sina, så nu gäller det att träffa rätt mål. Kan det vara att "Ubuntu doubles down on Unity, will focus on mobile and the cloud in 2013". Jag har inte svaren. Linux Mint är inte beroende av om de bygger sin dist/OS på Ubuntu Linux eller ej. Det har hittills varit en bekväm väg att vandra. Men det finns alternativa lösningar som inte nämnvärt påverkar det slutgiltiga produkten för användaren av Linux Mint.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Visst, det är ett sätt att tolka utfallet av Unity och Amazon frågan. Ett annat sätt att se det hela är att notera:

1. Ubuntu förde fram Debian i en ny och bättre fas - under en tid när Debian hade fastnat i ett läge där enskilda utvecklares engagmang (eller icke-egagemang) kunde sinka en hel release.
2. Ubuntu lockade miljontals nya användare till Linux och FOSS - ett faktum man inte kan blunda för.

Linux & FOSS utvecklingen har alltid varit så här; gillar folk det inte, provar de något annat. Och det är så det skall vara! Jag, för min del, anser inte att man behöver svartmåla Mark S för att han har tagit beslut som kanske inte var 100%-iga. Tänk snarare på vad han har gjort för att förbättra mångfalden och kvaliteten inom IT i stort!
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"Jag, för min del, anser inte att man behöver svartmåla Mark S för att han har tagit beslut som kanske inte var 100%-iga. Tänk snarare på vad han har gjort för att förbättra mångfalden och kvaliteten inom IT i stort!"

Instämmer med dig "johanre". Så är det. Det finns alltid något gott. Har man investerat stort vill man naturligtvis få utdelning. Så är det.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Som sagt, ett av Ubuntus / Canonicals fokusområden kommer vara mobiler: http://www.ubuntu.com/devices/phone
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Ubuntu Linux For Mobile Phones Announced

Canonical officially announced Ubuntu Phone OS today, on January 02, 2013
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Antec

Inlägg av Antec »

Glöm inte plattor med Ubuntu/Unity+Andriod sen även smarttv med Ubuntu! Jag hoppas på en ljus framtid :glad:
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Appar för Ubuntu-mobilen.

Redan nu kan intresserade utveckla appar för Ubuntu-mobilen. Språken som används är "skriva nativa appar i Qt, eller appar i html5". Ganska bra val enligt min personliga åsikt. Språken kräver inte allt förmycket förkunskaper och är förhållandevis lätta att lära sig för en eventuell ny blivande utvecklare av appar för Ubuntu-mobilen. Så om någon är intresserad sök nybörjarguider för QT eller html5.

Mer information här: https://techworld.idg.se/2.2524/1.48521 ... tu-mobilen
Linux Mint 18 Sarah
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Språken som används är "skriva nativa appar i Qt, eller appar i html5". Ganska bra val enligt min personliga åsikt. Språken kräver inte allt förmycket förkunskaper och är förhållandevis lätta att lära sig för en eventuell ny blivande utvecklare av appar för Ubuntu-mobilen.
QT inget programmeringsspråk utan ett grafiskt ramverk.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

HakanS skrev:
Pink Panther skrev:Språken som används är "skriva nativa appar i Qt, eller appar i html5". Ganska bra val enligt min personliga åsikt. Språken kräver inte allt förmycket förkunskaper och är förhållandevis lätta att lära sig för en eventuell ny blivande utvecklare av appar för Ubuntu-mobilen.
QT inget programmeringsspråk utan ett grafiskt ramverk.
Okej!
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"