Problem med att ljudet slår av och på

Problem med att spela musik, film osv.
ajcix

Problem med att ljudet slår av och på

Inlägg av ajcix »

Jag är helt ny på Linux men hoppas att detta är ett litet problem att lösa.
Jag har tidigare haft Windows på min dator och ljudet kopplat via stereo/förstärkare till högtalare och har kunnat surfa och varvat mellan att lyssna på musik/ljud och ha det tyst utan störningar.

Gör jag på samma sätt nu så brusar det statiskt i högtalarna när jag inte har filmklipp/musik igång vilket är störande då det knastrar till varje gång jag trycker play på något och sedan knastrar till när jag stänger av. I windows hände bara detta då jag stängt av datorn och fortsatt ha stereon på.

Så jag antar att så länge jag inte har ljud igång så reagerar stereon med att datorn inte finns? Inga signaler skickas typ. Är det någon inställning jag kan göra? Blir hemskt irriterad av detta statiska brus jag måste lyssna på mellan låtarna eller tex youtubeklipp.

Den enda ljudinställningen som fungerar för mig är "Digital Output S/PDIF". Har inte surround utan bara två högtalare... Ljudkort: SB400 Audigy2

Förslag på åtgärd?
Antec

Re: Problem med att ljudet slår av och på

Inlägg av Antec »

Hej använd kommandot

Kod: Markera allt

lspci
så framgår det vad du har för hårdvara och det blir lättare att hjälpa dej, klistra in svaret här, det är en början på att få klarhet i problemet, Gott Nytt år :)

Edit : Du ska starta terminalen och klistra in koden jag skrev tidigare, svaret du sen får kan du klistra in i den här tråden.. :)
Antec

Inlägg av Antec »

Det här kan kanske vara en lösning: http://www.ubuntugeek.com/fix-for-no-so ... -9-10.html
ajcix

Inlägg av ajcix »

Tack för era svar jag har googlat och läst och letat och det verkar som om den kört på den inbyggda ljudkortet och inte mitt separata så problem solved :)
Antec

Inlägg av Antec »

mm jag har kanske större förhoppningar om att det ska gå att få till! Men är du nöjd så är det ju bara kalasbra!! :)
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"