Hejsan
Jag vet inte vad som hänt med ubuntu men sen 10.10 och nyare har jag haft konstant problem med Ubuntu. Sjukt tråkigt och vet inte vad som hänt.
Men nu har jag efter att jag testat installera om Ubuntu 12.10 2 gånger fortfarande samma problem. Det kommer upp att massa saker inte fungerar som det ska(bilder kommer) och nu fungerar inte ens Ubuntu software Updater eller Programcentralen.
Fungerar inte heller via terminal. Ubuntu är 2 dagar gammalt sen jag installera det.
funkar inte att länka bilder(screenshots)
Programcentralen och software Updater fungerar ej!
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Programcentralen och software Updater fungerar ej!
Får du några felmeddelanden?
detta på Software updater
"Misslyckades med att läsa in paketlistan
Detta är ett allvarligt problem. Försök igen senare. Om problemet sker igen så rapportera detta som ett fel till utvecklarna.
Detaljer:
E:Encountered a section with no Package: header, E:Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/ftp.lysator.liu.se_ubuntu_dists_quantal_universe_i18n_Translation-en, E:The package lists or status file could not be parsed or opened."
"Misslyckades med att läsa in paketlistan
Detta är ett allvarligt problem. Försök igen senare. Om problemet sker igen så rapportera detta som ett fel till utvecklarna.
Detaljer:
E:Encountered a section with no Package: header, E:Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/ftp.lysator.liu.se_ubuntu_dists_quantal_universe_i18n_Translation-en, E:The package lists or status file could not be parsed or opened."
starta om datorn nyss och körde i terminalen " Sudo apt-get update" innan alla varningar kom och det lyckades faktiskt. Nu fungerar faktiskt Software Updater men inte Programcentralen..
Vet någon om det kan ha med grafikkortet att göra? Min dator är väll ganska bra förutom grafikkortet som är från 2004 kanske.
Ta bort och återskapa MergeLists med
så bör det fungera.
Kod: Markera allt
sudo rm -vf /var/lib/apt/lists/*
sudo apt-get update