Uppgradera Bank-ID med OS 12.04 LTS - LÖST

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
rkl

Uppgradera Bank-ID med OS 12.04 LTS - LÖST

Inlägg av rkl »

Mitt Bank-ID, som jag efter mååånga om och men lyckades installera för cirka 1,5 år sedan, med mycket hjälp (tacksam för det), måste nu uppdateras.

Jag har försökt använda den gamla instruktionen, som finns kvar i detta forum, och dessutom försökt följa nedanstående instruktion, utan framgång:

http://ubuntu.se/threads/18945-Installe ... D-i-Ubuntu

Fungerar Bank-ID med Ubuntu 12.04 LTS??

Finns det någon handledning gjord för 12.04 LTS som jag kan ta del av?
Senast redigerad av 1 rkl, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Uppgradera Bank-ID med OS 12.04 LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej Du.

På väg ut, men jag såg ditt inlägg.
Jag vill ge dig några synpunkter. Något av det hela skall kanske kunna hjälpa dig.

Hinner för stunden inte kolla länken du angivit, men vill bara förvissa mig om att du vet att en gammal fil från förra versionen av bankID måste tas bort. Innan du kan installera en senare version.

Det framgår fömodligen i tidigare anvisningar.

Bankernas tips brukar också vara bra att följa.

Förvissa dig om att du ser upp på versionsbeteckningar i en handledning. Det som står i en sådan har inte samma filnamn som en fil du hämtar ner för en senare version. I namnet, på slutet, finns ett versionsnummer. Det är där som några siffror diffar. (Sur erfarenhet för egna missar några gånger . . .;-) ).

Kopiera kommandon från en anvisning, men se till att det kommandots text/namn på fil är i överensstämmelse med den fil du just har hämtat ner.

Sedan har du en fråga:
"-Fungerar Bank-ID med Ubuntu 12.04 LTS??"

Jag kör Ubuntu 12.04 LTS och har installerat BankID. Det funkar jättebra.
Skandiabanken funkar för mig.

(Jag har även Nordea. Funkar inte. Har även SHB. Funkar inte heller. Men där kör jag med dosa i båda fallen).

Det gäller att finna en bank där det funkar.

Slutligen, jag önskar dig lycka till och att det skall komma att fungera även för dig.
/tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Hej!
rkl skrev:Jag har försökt använda den gamla instruktionen, som finns kvar i detta forum, och dessutom försökt följa nedanstående instruktion, utan framgång:

http://ubuntu.se/threads/18945-Installe ... D-i-Ubuntu
Jag har kört enligt den guide du länkar till i Ubuntu 12.04 LTS med lyckat resultat.

Kör du 32-bit eller 64-bit av Ubuntu 12.04 LTS? Jag kör med 32-bit och den versionen fungerar med den guide du länkar till

Om du nu kör 32-bit, vilken del i guiden tar det stopp på?

Mvh Nemo
rkl

Inlägg av rkl »

Ni skall veta att jag är mycket tacksam för den hjälp jag får och den tid ni lägger ner. Jag har kört Ubuntu i ganska många år och alltid haft problem inom två områden, Bank-ID och Skype; annars är det jättebra.

Jag försöker alltså installera BankID på en dator där det aldrig varit installerat. Troligtvis kör jag 32 bitars Ubuntu 12-04 LTS; hur kollar jag detta?

Mitt problem börjar redan på punkten 3 i den länk jag angivit. Var finns Arkivet?? När jag startar datorn får jag upp en blank sida, Skrivbordet. I vänstra kanten finns ett antal symboler t ex Firefox, Libre office, Programcentral för Ubuntu osv. Högst upp finns Ubuntu-symbolen. Ingenstans kan jag hitta något med rubriken Arkiv.

Under punkten 3 ser jag två rubriker som är klickbara, Extrahera.jpg och Extrahera2.jpg. Vad är detta??

Kommer jag förbi punkten 3, har jag vissa förhoppningar att jag, trots en knapp normalbegåvning, begriper vad jag skall göra.

Ytterligare en fråga. Vid nerladdning kommer ruta upp där jag kan välja att spara filen. Jag kan däremot inte välja var jag vill spara filen; den hamnar alltid i en mapp som heter Hämtningar. Hur gör jag, som det här fallet, när jag vill spara filen direkt på Skrivbordet??
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Följer du denna instruktion ska det fungera http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Hej!
rkl skrev:Ytterligare en fråga. Vid nerladdning kommer ruta upp där jag kan välja att spara filen. Jag kan däremot inte välja var jag vill spara filen; den hamnar alltid i en mapp som heter Hämtningar. Hur gör jag, som det här fallet, när jag vill spara filen direkt på Skrivbordet??
Har svarat på detta i en annan tråd som också gäller BankID. I mitt svar har jag utgått från att filen sparas i mappen hämtningar. Du kan läsa mitt svar i denna tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 09#p459509

Hoppas att det är till hjälp för dig.

Mvh Nemo
rkl

Inlägg av rkl »

Tack för all hjälp.

Jag har nu lyckats installera Bank-ID med kortläsare. Länken från HakanS var mycket bra.

Jag har kvar att installera BankID utan kortläsare på en dator och det skall nog gå bra nu.

Återkommer om jag har fler problem.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"