Hallåj,
Har startat upp en mail server (postfix) på min ubuntu 11 platform. Jag undrar om man måste skicka mailen via min internet leverantör eller kan man konfigurera postfix så den skickar mailen direkt istället via leverantören ?
Om detta går gärna en guide på hur man gör konfigurationen. Så vore jag tacksam.
Mvh Web
Skicka mail via min mailserver
-
Re: Skicka mail via min mailserver
Alla seriösa internetleverantörer har det ordnat så, att du måste använde deras server för utgående mail.
-
Okej så man kan inte fixa en egen mail för just utgående mail på min server då ?
Man måste gå via internet leverantören ?
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Visst, du lär förmodligen behöva skicka via din ISPs mail-relä men det är just det den är; en relä. Du kan alltså mycket väl sätta upp en privat mailserver men den måste i sin tur använda din ISPs mailrelä.webconstruction skrev:Okej så man kan inte fixa en egen mail för just utgående mail på min server då ?
-
ja jo men jag måste skicka mailen via min isp det jag menar ? Jag har satt upp en mailserver (postfix) och i main.cf tror jag det är måste man skriva in sin isp mail relay. Man kan inte gör något annat för att skicka direkt från min server så jag menar ?johanre skrev:Visst, du lär förmodligen behöva skicka via din ISPs mail-relä men det är just det den är; en relä. Du kan alltså mycket väl sätta upp en privat mailserver men den måste i sin tur använda din ISPs mailrelä.webconstruction skrev:Okej så man kan inte fixa en egen mail för just utgående mail på min server då ?
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det beror på din ISP, men de stora operatörerna i Sverige blockerar rent generellt SMTP.