Installation på en Lenovo Ideapad S300

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Antec

Re: Installation på en Lenovo Ideapad S300

Inlägg av Antec »

Jag tror att det kan lösa dina problem!
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Antec skrev:Jag tror att det kan lösa dina problem!
Hur då menar du?
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Antec

Inlägg av Antec »

Följ till punkt och pricka det som skrivs!
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Antec skrev:Följ till punkt och pricka det som skrivs!
Fast jag kommer inte förbi steg C; att installera Ubuntu (eller steget att skaffa Windows eftersom det är förinstallerat). Så fort jag kör in ett USB-minne så lägger allt ner.

Skulle jag köra EasyBCD skulle jag (om det ens går) bara kunna peka på en icke-existerande partition på hårddisken. Kan troligtvis inte köra gparted heller eftersom denna bygger på en bootbar USB-sticka. Eller kan man tala om via EasyBCD att bootpartitionen ska leta efter USB-minnen? EasyBCD är ju flera steg senare i listan...
Antec

Inlägg av Antec »

Ja då ingår din dator i problem, i nu läget är det väl en dålig dator för andra system än Windows
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

ebbot skrev:Körde in Fedora på stickan men problemet kvarstår.

Skulle en CD-spelare via USB funka annorlunda? Har iofs ingen extern. Kanske skulle kunna kabla om en intern på något sätt (typ som extern HD).

Fattar inte var "Quick Boot" skulle finnas. Står inget i dokumentationen om det och det finns ingen fysisk knapp. Den där extra strömknappen ger ju bara alternativen normal uppstart, BIOS-menyn, Boot-menyn och Windows Recovery. Min gamla dator hade en separat strömknapp för att starta något liknande (irriterande) mini-OS.

Jag har varit tech support för bl.a. Microsoft Windows och jag får nästan utslag av det så jag skulle verkligen vilja slippa det helt.

Det närmaste beskrivning av datorn är väl det här.
Är det UNetbootin du använder?
Det finns andra sätt att föra över installationsfilerna till ett USBminne...
kommandot dd är ett sätt, men då måste du ha tillgång till en Linuxdator och dessutom så får man partitionera och formatera USBminnet efteråt om man vill använda det på vanligt sätt igen.

En extern CD-läsare kan eventuellt fungera bättre, men det är absolut inget jag kan lova. :)
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Rune.K skrev:Är det UNetbootin du använder?
Ja, de senaste gångerna har det varit UNetbootin. Har även prövat LinuxLive USB Creator och Universal USB Installer.

Min gamla dator gick sönder men ska se om någon av mina tegelstenar i källaren fortfarande funkar. Känns bara inte som ett fel på stickan eftersom Lenovo-loggan syns när den fastnar. Jag hinner ju inte ens få upp BIOS-menyn eller boot-menyn.
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Ringde Lenovo som var förfånandsvärt positiva till att jag ville köra in ett annat OS. Det ska gå att köra andra OS. De kom dock med en "Windowslösning", nämligen byt dator för den är defekt... Ska bli intressant om jag får två vinster, dvs. att inte heller nästa går att installera på.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

ebbot skrev: Känns bara inte som ett fel på stickan eftersom Lenovo-loggan syns när den fastnar. Jag hinner ju inte ens få upp BIOS-menyn eller boot-menyn.
Det har du rätt i.

Kul att höra att Lenovo säger, att det skall gå att byta OS!
Du får hålla oss underrättade om fortsättningen.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

En wikisida som kan vara intressant i sammanhanget > https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Den är ganska ny så den lär revideras många gånger...
Det talas om att man skall inaktivera "Quick boot".

En förmodligen dum fråga. ;)
Det är väl 64bitars-versionen av Ubuntu du har på USBminnet?
Att jag frågar beror på att Canonical fortfarande rekommenderar 32bitars, se > http://www.ubuntu.com/download/desktop
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Rune.K skrev:Kul att höra att Lenovo säger, att det skall gå att byta OS!
Du får hålla oss underrättade om fortsättningen.
Fortsättningen på denna Windowslösning blev att jag fick en ny dator i handen; satte mig på en bänk hos Webhallen, stoppade i min sticka och fick se nästa dator fastna... (föga förvånande eftersom jag tror det är BIOS som behöver programmeras om). Jag frågade då hur många vi skulle öppna. De tyckte konstigt nog att det inte var så kul skämt.

Det går med andra ord i dagsläget inte att installera andra OS på Ideapad. Troligtvis inte på länge heller eftersom det kommer ta lång tid att uppdatera BIOS.

Istället köpte jag en Asus Zenbook UX32A. Kollade att jag kom till stickans Grub, vilket jag gjorde. Därefter gick jag för att plugga. Satte på datorn och körde Windows (Ubuntu åker in ikväll) varpå skärmen helt plötsligt dog och vägrade starta igen... Åter till Webhallen för dagens tredja DoA. Vet inte vad jag ska säga. Humor?
Rune.K skrev:En wikisida som kan vara intressant i sammanhanget > https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Den är ganska ny så den lär revideras många gånger...
Det talas om att man skall inaktivera "Quick boot".
Hittade bara inte "Quick Boot" i BIOS menyn. Ska ta mig en titt på artikeln för den nya datorn.
Rune.K skrev:En förmodligen dum fråga. ;)
Det är väl 64bitars-versionen av Ubuntu du har på USBminnet?
Att jag frågar beror på att Canonical fortfarande rekommenderar 32bitars, se > http://www.ubuntu.com/download/desktop
Jodå, kör 64-bitars sedan länge på de datorer som klarar det.
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Glömde en viktig sak. TACK för all hjälp!!
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Insåg för första gången varför man kanske borde ha kvar Windows på datorn. När man lämnar in den för garantifel så kräver dom ofta att man har Windows installerat.

Kan liveskivan knöka ihop Windows och göra utrymme för Linuxpartitioner? Är mest van vid att man skapar partitioner innan man installerar.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Med diskhanteraren i Windows 7 går det bra att krympa C: för att få ledigt utrymme för Linuxpartionerna.

Jag tar för givet att samma sak ska fungera i Windows 8 också.

Jag brukar även skapa partitionerna som Linux ska vara på med Windows diskhanterare. Anteckna storleken på partitionerna eftersom partitionerna betecknas med NTFS tills du har installerat Linux, det är för att säkert kunna skilja partitionerna åt.
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Då ska ett fritagningsförsök strax börja. Komplicerande faktor är att det är en hårddisk och en SSD. Den första med inte en inte två utan fem partitioner. Den andra med två. Pust.
  • 300 Mb Healthy
    300 Mb Healthy (Recovery Partition)
    186,30 Gb "OS" (C:) Healthy (Boot, Page File, Crash Dump, Primary Partition)
    258,45 Gb Data (D:) NTFS Healthy (Primary Partition)
    20,00 Gb Healthy (Recovery Partition)
  • 4,00 Gb Healhy (OEM Partition)
    18,36 Gb Healthy (Primary Partition)
Vågar man peta på andra än de så kallade C: och D:?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Det är alltid mer eller mindre bökigt när man vill behålla Windows... :)

Det är nog riktigt att man bara bör peta med C: och D:

Det absolut enklaste är att inte röra något, utan använda D: till Linux, då får du ingen swap-partition men det ska gå att ha en swapfil i systempartitionen precis som i Windows. Swapfilen får man fixa i efterhand och jag vet inte hur man gör, men det ska nog inte vara alltför svårt.

SSD har jag ingen som helst kunskap om.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Kolla om det finns något medföljande verktyg i Windows 8 för att bränna DVD-skivor av recovery-partitionen, eller om det står något om detta i datorns manual. I så fall borde du kunna misshandla partitionstabellen precis som du vill och vid behov använda skivorna för att återställa datorn till fabriksinställningar.
Antec

Inlägg av Antec »

Sa du verkligen att du hade stängt av secureboot UEFI, jag frågar för då jag gör så med en dell-dator så fungerar det att installera Ubuntu? Det måste ju vara nått konstigt med din, skulle aldrig acceptera det?
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Antec skrev:Sa du verkligen att du hade stängt av secureboot UEFI, jag frågar för då jag gör så med en dell-dator så fungerar det att installera Ubuntu? Det måste ju vara nått konstigt med din, skulle aldrig acceptera det?
Ja, jag har prövat alla möjliga kombinationer med och utan "Secure Boot" och ingen har fungerat. Lenovos support beskrev hur det skulle vara inställt för att det skulle fungera men det gick inte ändå utan fastnade i BIOS. Det var därför de fick ta tillbaks två datorer.

Det är inte mycket att sätta emot när det uppenbarligen inte kommer fungera så det blev en annan dator...
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

m!rage skrev:Kolla om det finns något medföljande verktyg i Windows 8 för att bränna DVD-skivor av recovery-partitionen, eller om det står något om detta i datorns manual. I så fall borde du kunna misshandla partitionstabellen precis som du vill och vid behov använda skivorna för att återställa datorn till fabriksinställningar.
Ska kolla in det. Har bara ingen extern DVD-brännare (eftersom min inte har en intern) så jag får klura på hur jag ska lösa det. Kanske kan bygga ihop något med hjälp av ett externt HD chassi med usb-anslutning...

Med skivorna borde jag ju kunna klara det mesta. Fast om skärmen dör som den förra ASUS-datorn jag fick lämna tillbaks så vette tusan hur man gör...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"