Skicka mail via min mailserver

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
webconstruction

Skicka mail via min mailserver

Inlägg av webconstruction »

Hallåj,

Har startat upp en mail server (postfix) på min ubuntu 11 platform. Jag undrar om man måste skicka mailen via min internet leverantör eller kan man konfigurera postfix så den skickar mailen direkt istället via leverantören ?

Om detta går gärna en guide på hur man gör konfigurationen. Så vore jag tacksam.

Mvh Web
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Skicka mail via min mailserver

Inlägg av Rune.K »

Alla seriösa internetleverantörer har det ordnat så, att du måste använde deras server för utgående mail.
webconstruction

Okej så man kan inte fixa en egen mail för just utgående mail på min server då ?
Man måste gå via internet leverantören ?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

webconstruction skrev:Okej så man kan inte fixa en egen mail för just utgående mail på min server då ?
Visst, du lär förmodligen behöva skicka via din ISPs mail-relä men det är just det den är; en relä. Du kan alltså mycket väl sätta upp en privat mailserver men den måste i sin tur använda din ISPs mailrelä.
webconstruction

johanre skrev:
webconstruction skrev:Okej så man kan inte fixa en egen mail för just utgående mail på min server då ?
Visst, du lär förmodligen behöva skicka via din ISPs mail-relä men det är just det den är; en relä. Du kan alltså mycket väl sätta upp en privat mailserver men den måste i sin tur använda din ISPs mailrelä.
ja jo men jag måste skicka mailen via min isp det jag menar ? Jag har satt upp en mailserver (postfix) och i main.cf tror jag det är måste man skriva in sin isp mail relay. Man kan inte gör något annat för att skicka direkt från min server så jag menar ?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Det beror på din ISP, men de stora operatörerna i Sverige blockerar rent generellt SMTP.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"