Installation på en Lenovo Ideapad S300

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Installation på en Lenovo Ideapad S300

Inlägg av ebbot »

Sitter just nu fast i det förinstallerade Windows 8 vilket är en blandning mellan skräck, ursinne och direkt genant att sitta med.

Datorn har två (ja två) strömknappar där den ena är en vanlig strömknapp och den andra är "extra speciell" som gör att datorn kommer åt en startmeny i BIOS. Problemet är bara det att när jag kör in min USB sticka med Ubuntu 12.10 på och startar så kommer jag till Lenovologgan (tror det är när BIOS startas) varpå datorn startar om. Lenovologgan visas på nytt och den startas om, osv. Är stickan inte i så är allt "normalt" (om man nu räknar start av Windows 8 som normalt). Det spelar ingen roll vilken strömknapp jag använder och jag har prövat flera stickor.

Skulle verkligen uppskatta hjälp. En kursare såg redan windowsloggan och kom med pikar så det är högt vatten nu.
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Installation på en Lenovo Ideapad S300

Inlägg av Rune.K »

Börja med att se om det går att slå av "Secure boot" i BIOS/UEFI och slå av den isåfall.
Det kanske underlättar starten av USB-minnet, tyvärr kan jag inte ge några klara besked... :(

I och för sig så ska det gå att installera Ubuntu 12.10 med Secure boot påslaget, men än har jag inte läst om något lyckat försök.

Prova med F2 för att komma åt BIOS/UEFI.
Och det är F12 för att komma åt bootmenyn, där du kan välja om du vill starta från USB-minnet.
Extraknappen som du talar om är endast användbar om man vill återställa Windows 8.

Edit:
Korrigerade vilken tangent som används på en Lenovodator för att komma åt BIOS/UEFI.
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Tack för ditt svar!

Ja, jag har inte riktigt klurat ut skillnaden mellan de två knapparna men jag har kommit åt bootmenyn via F12 också. Dock kommer jag inte så långt om jag har ett USB-minne i. Den hinner starta om innan dess och fastnar hela tiden vid Lenovo-loggan och startar om. Prövade att slå av secure boot utan någon skillnad.

Frustrerande att fastna innan grub... Fattar inte varför man inte kan välja USB-minnet.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Har du testat USBstickan i en annan dator?
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Nu har jag testat den i en annan dator och den startar där...
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

När du trycker F12 och kommer till en bootmeny, syns USBstickan där?
Om inte så försök med att aktivera "USB Legacy support" i BIOS/UEFI.
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Sitter stickan i när jag startar om så kommer jag inte till boot-menyn eller BIOS-menyn. USB var redan på legacy men jag prövade igen att sätta "Boot Mode" till "Legacy". Resultatet blir att Lenovo-loggan visas och det fastnar där istället för att starta om.

Inställningar nu (urval av de jag sett):

Secure Boot: Disabled
Boot Mode: Legacy Support
USB Boot: Enabled

Wireless LAN: Enabled
SATA Controller Mode: AHCI
PXE Boot to LAN: Enabled
Power Beep: Disabled
Intel Virtual Technology: Disabled
BIOS Back Flash: Disabled
Intel(R) AT Support: Enabled
Hotkey Mode: Enabled
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Prova USBstickan i alla kontakter på datorn.
Jag får olika resultat beroende på vilken kontakt jag använder i en dator jag har.

Det här måste du undersöka närmare:
Specifications

While this laptop doesn't feature the fast-booting capability of an SSD drive, Lenovo has included a Quick Start feature that enables you to boot into an alternative operating system in seconds, offering access to many basic functions such as internet browsing or media playing.

The idea is sound, but the delivery could have been better. For starters there's no dedicated hardware button - instead you must use a shortcut key to access it, and - in all honesty - in use it feels a little clunky.
Källa > http://www.techradar.com/reviews/pc-mac ... 135/review
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Jag prövade alla tre USB-portarna och fick samma respons på alla. Gjorde följande (de första tre med "Secure Boot" "Disabled").
  • "Boot Mode" - "UEFI" => Startar om på alla 3 portar
    "Boot Mode" - "Legacy Support" - "Legacy First" => Fastnar på Lenovologgan oavsett port
    "Boot Mode" - "Legacy Support" - "UEFI First" => Fastnar på Lenovologgan oavsett port
    "Secure Boot" - "Enabled" => Startar om på alla tre portarna.
Ingen USB-sticka i gör att jag kommer år boot-menyn...

Det där "Quick Boot" har jag inte hittat men ska leta vidare.
Antec

Inlägg av Antec »

Hittar du nått här som kan vara av nytta? http://www.linuxbsdos.com/2012/11/05/du ... -hardware/
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Antec skrev:Hittar du nått här som kan vara av nytta? http://www.linuxbsdos.com/2012/11/05/du ... -hardware/
Intressant. Tyvärr kommer jag inte ens till första steget, att installera Ubuntu. Det kan ha att göra med att jag blev tvingad till att köpa en bärbar dator med (förinstallerat) Windows 8 och artikeln tar upp om man vill installera för första gången. Trots att jag betalt Microsoftskatten så kan jag inte bli av med Windows och få in Ubuntu, vare sig med eller utan "Secure Boot".

Kommer jag bara till boot-menyn med en sticka i så kommer nog resten att lösa sig (fasen har man lyckats få in Red Hat 5.0 med XFree86 på en 486:a skall väl detta också gå ;-).

Förövrigt har Windows krashat 2 gånger och velat göra en systemåterställning 1 gång inom 24 timmar från att jag påtvingades Windows...
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

ebbot skrev:Jag prövade alla tre USB-portarna och fick samma respons på alla. Gjorde följande (de första tre med "Secure Boot" "Disabled").
  • "Boot Mode" - "UEFI" => Startar om på alla 3 portar
    "Boot Mode" - "Legacy Support" - "Legacy First" => Fastnar på Lenovologgan oavsett port
    "Boot Mode" - "Legacy Support" - "UEFI First" => Fastnar på Lenovologgan oavsett port
    "Secure Boot" - "Enabled" => Startar om på alla tre portarna.
Ingen USB-sticka i gör att jag kommer år boot-menyn...

Det där "Quick Boot" har jag inte hittat men ska leta vidare.
Det var väl som tusan. :)

Sidan som jag hänvisade till, angående din dator, det verkar som att omdömet gäller med Windows 7 installerat. Om du har en länk som exakt beskriver din dator på lenovo.com, så skulle det underlätta.

Alternativ som är kvar:
Låna en CD-läsare som ansluts till USB, jag har för mej att det ska fungera att installera Ubuntu på det sättet.

Prova att boota med en annan distribution på USBstickan.

Kolla mer om "Quick boot", så att det inte är det som stör.

Man kan även köra Ubuntu inuti Windows, det fungerar precis som vanligt förutom att Ubuntu's hela filsystem är placerat i en enda stor fil i Windows filsystem(NTFS). Länk > http://www.ubuntu.com/download/desktop/ ... -installer . Jobbar man otroligt mycket mot hårddisken så lär prestandan bli en aning sämre, men inte annars. Övrig hårdvara används direkt av Ubuntu!
Man bör vara nogrann med att ta backup eftersom hela Ubuntu finns i en enda stor NTFS-fil.
Antec

Inlägg av Antec »

Om secureboot UEFI är avstängd så undrar man ju varför det blir sådär, Om man stänger av UEFI så ska det vara att installera på samma sätt som äldre datorer, jag har själv gjort det.. Så lite underligt är det!
Antec

Inlägg av Antec »

Dom här problemen är högaktuell nu med nya Windows 8 datorer, hur ska man välja dator för att kunna vara fri vid köp, frågan är stor och viktig!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Antec skrev:Dom här problemen är högaktuell nu med nya Windows 8 datorer, hur ska man välja dator för att kunna vara fri vid köp, frågan är stor och viktig!
Jodå, den är så viktig att den är värd en egen tråd.
Antec

Inlägg av Antec »

Det håller jag med dej om Rune, men det kommer säkert!
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Körde in Fedora på stickan men problemet kvarstår.

Skulle en CD-spelare via USB funka annorlunda? Har iofs ingen extern. Kanske skulle kunna kabla om en intern på något sätt (typ som extern HD).

Fattar inte var "Quick Boot" skulle finnas. Står inget i dokumentationen om det och det finns ingen fysisk knapp. Den där extra strömknappen ger ju bara alternativen normal uppstart, BIOS-menyn, Boot-menyn och Windows Recovery. Min gamla dator hade en separat strömknapp för att starta något liknande (irriterande) mini-OS.

Jag har varit tech support för bl.a. Microsoft Windows och jag får nästan utslag av det så jag skulle verkligen vilja slippa det helt.

Det närmaste beskrivning av datorn är väl det här.
Antec

Inlägg av Antec »

ebbot har du verkligen läst igenom den länk jag lämnade här ordentligt?
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Antec skrev:Dom här problemen är högaktuell nu med nya Windows 8 datorer, hur ska man välja dator för att kunna vara fri vid köp, frågan är stor och viktig!
Heh. Tja, jag har redan anmält Microsoft till Konsumentverket för negativ avtalsbindning. Får väl anmäla dem igen. Konsumentverket lägger dock bara anmälningarna på hög till dess det är av "allmänt intresse" eller tills någon kommer i kläm.
Användarvisningsbild
ebbot
Kontakt:

Inlägg av ebbot »

Antec skrev:ebbot har du verkligen läst igenom den länk jag lämnade här ordentligt?
Njae. Skummade igenom. Såg bland annat:
Note that this article does not address dual-booting between Windows 8 and Ubuntu 12.10 on a computer preloaded with Windows 8. Such computers tend to have additional partitions for Windows that you will not create on your own. Not to mention the problem associated with Restricted Boot (Secure Boot).
The objective: Set up the system so that GRUB, Ubuntu’s boot loader, is installed in a boot partition, making Windows 8′s boot manager the primary boot manager.
Eller var det det där med EasyBCD du menade?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"