Divide/Splice i Gimp
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Divide/Splice i Gimp
Hej,
Om jag skapar en transparent layout i Gimp med måtten 800x1280 och vill dela den med guidelines/splices (eller vad det nu heter i Gimp) 7x7 vertikalt & horisontellt - hur gör jag. I Photoshop hittade jag det med splices. Man högerklickar på mallen man har skapat och skriver in det och vips så är det fixat. Men jag hittar inte samma i Gimp. Nån som vet? Färgrutorna till höger här man skriver inlägget är ett bra exempel - fast det ska vara transparent.
//Tobbe
Om jag skapar en transparent layout i Gimp med måtten 800x1280 och vill dela den med guidelines/splices (eller vad det nu heter i Gimp) 7x7 vertikalt & horisontellt - hur gör jag. I Photoshop hittade jag det med splices. Man högerklickar på mallen man har skapat och skriver in det och vips så är det fixat. Men jag hittar inte samma i Gimp. Nån som vet? Färgrutorna till höger här man skriver inlägget är ett bra exempel - fast det ska vara transparent.
//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Re: Divide/Splice i Gimp
Om jag förstod frågan rätt…
Visa > Visa rutnät
Bild > Konfigurera rutnät… > Ställ in 7×7 px.
Visa > Visa rutnät
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- TobbeT
Hej,
px finns inte, bara en massa andra mått - mm, tpc pt osv. Jag letar vidare
//Tobbe
px finns inte, bara en massa andra mått - mm, tpc pt osv. Jag letar vidare
//Tobbe
JoWa skrev:Om jag förstod frågan rätt…
Visa > Visa rutnät
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Ursäkta, det står faktiskt ”pt” i listan, och ovanför är hela ”Bildpunkter” utskrivet. ”px” var min förkortning av pixlar. Hoppas att det bragte klarhet i förvirringen jag orsakade. 

- TobbeT
Får inte till det. Är såååå mycket enklare i Photoshop att dela upp en mall som är 800x1280 och dela den 7x7 eller 9x7 eller 8x5. Har testat olika inställningar i Gimp men det verkar vara omständigt eller så fattar jag inte vad som ska göras.
//Tobbe
//Tobbe
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Är det inte det här (se bild) du menar? Annars får du nog visa en dump från PS.
- TobbeT
Hej,
Så här ser det ut i PS. Enkelt...fyller bara i på två ställen. I Gimp är det flera fält, vet ej om man ska fylla i alla.
//Tobbe
Så här ser det ut i PS. Enkelt...fyller bara i på två ställen. I Gimp är det flera fält, vet ej om man ska fylla i alla.
//Tobbe
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Började misstänka att jag hade missförstått frågan. 
Det är kanske detta du är ute efter: http://gimp4you.wordpress.com/2008/05/1 ... ce-images/

Det är kanske detta du är ute efter: http://gimp4you.wordpress.com/2008/05/1 ... ce-images/
Tyvärr verkar inte GIMP som standard ha en funktion för att jämnt fördela guidelinjer.
Du kan installera följande skript som gör detta:
http://registry.gimp.org/node/12003
Instruktion för skript-installation:
Testade skriptet och det tycks funka utmärkt. Borde vara standard kan man tycka...
Instruktion för skript-installation:
Finns sedan under Bild->Hjälplinjer->GridCopy the file in to your Gimp scripts directory, usually '~/.gimp-2.x/scripts'. Refresh the scripts from Gimp menu 'Filters'->'Script-Fu'->'Refresh Scripts'. This is unnecessary if Gimp is being re-started
Testade skriptet och det tycks funka utmärkt. Borde vara standard kan man tycka...
The worthwhile problems are the ones you can really solve or help solve, the ones you can really contribute something to. ... No problem is too small or too trivial if we can really do something about it. / R Feynman
- TobbeT
Tack, ska testa när jag kommer hem.
//Tobbe
//Tobbe
Jam007 skrev:Tyvärr verkar inte GIMP som standard ha en funktion för att jämnt fördela guidelinjer.
Instruktion för skript-installation:Finns sedan under Bild->Hjälplinjer->GridCopy the file in to your Gimp scripts directory, usually '~/.gimp-2.x/scripts'. Refresh the scripts from Gimp menu 'Filters'->'Script-Fu'->'Refresh Scripts'. This is unnecessary if Gimp is being re-started
- TobbeT
Perfekt, scriptet funkar precis som i PS. Tusen tack för hjälpen. Borde som sagt finnas som default.
//Tobbe
//Tobbe