Jag har en nybörjarfråga om att använda mjukvaru-raid i Ubuntu.
Låt säga att jag har 1st "systemdisk"(i mitt fall en snabb SSD) och 4st "lagringsdiskar" à 2TB. Sedan bygger jag en mjukvaru-raid i Ubuntu genom typ mdabm med mina 4st lagringsdiskar.
Sen händer det som händer alla diskar tillslut, min systemdisk går sönder. Vad händer då med min raid? Är den beroende av exakt av hur systemet(Ubuntu) såg ut innan kraschen pga. att raiden behöver typ någon checksum eller liknande för att raiden skall fungera? Eller kan jag köpa en ny disk, installera Ubuntu server igen + mdabm och vips så känner Ubuntu igen min gamla raid?
Anledningen till min fråga är att jag vill slippa köra systemet i en raid samt slippa ta typ snapshot eller liknande för att inte riskera att min raidpool försvinner om systemdisken skulle ryka...
Många tack på förhand för svar :-)
Nybörjarfråga om Raid
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Nybörjarfråga om Raid
*OBS!* mitt svar bygger på dåliga erfarenheter med mjukvaruraid, andra kan ha andra erfarenheter så lås inte fast dig vid mina synpunkter.
Personligen gillar jag inte alls mjukvaruraid, vill du slippa strul; kör hårdvaruraid om du kan. Med mjukvaruraid (som i t.ex. det scenariet du beskriver) måste du alltid vid en krasch lägga ner tid på att få tillgång till raid informationen - innan du får igång ditt system igen.
För min del har jag inte upplevt det vara värt arbetet, då satsar jag hellre på att ha en pålitlig backup.
Personligen gillar jag inte alls mjukvaruraid, vill du slippa strul; kör hårdvaruraid om du kan. Med mjukvaruraid (som i t.ex. det scenariet du beskriver) måste du alltid vid en krasch lägga ner tid på att få tillgång till raid informationen - innan du får igång ditt system igen.
För min del har jag inte upplevt det vara värt arbetet, då satsar jag hellre på att ha en pålitlig backup.
Tack för din repons!johanre skrev:*OBS!* mitt svar bygger på dåliga erfarenheter med mjukvaruraid, andra kan ha andra erfarenheter så lås inte fast dig vid mina synpunkter.
Ja, du har förmodligen helt rätt att mjukvaruraid är lite knöligt, har inte själv haft möjlighet än att testa mjukvaruraid i Ubuntu än med tanken var att göra det så fort som jag får koll på det där med systemdisken. Anledningen till att jag så gärna vill köra mjukvaruraid är av tre anledningar;
1. Expanderbar raid. Vill gärna ha möjligheten expandera min raid, typ raid5/6. Exempel börja med 3st diskar och öka med 1-3st allt eftersom att behovet finns. Backup kommer jag ändå behöva göra på servern så det kommer att finnas backup på dom viktigaste filerna. Så det är mest ur ett bekvämt perspektiv jag vill köra mjukvararaid och inte hårdvara. (jag har inte hittat något raidkort som stödjer exbanderbar raid)
2. Det är ju det där med kedjan och svagast länken... om raidkortet ryker så ryker ju även min raid. Min hela tanke med servern är jag skall kunna klara ett hårdvarufel utan att det börjar bli svettigt...

3. Slippa kostnaden för ett raidkort...
Så om jag förstår dig rätt så är det krångligt om systemdisken kraschar? Dvs. en ny installation av Ubuntu + mdadm alltså inte känna igen min raidpool utan massa pillande?
att välja HW-raid vs. SW-raid beror helt på vad tillämpningen är och hur mycket pengar/tid/lust man har att massera systemet 
personligen kör jag mjukvaruraid hemma p.g.a. portabilitet och kostnad (plus att jag tycker det är vansinnigt kul). Men viktigt att säga, vilket du förmodligen redan känner till, är att RAID inte ersätter en robust backup/restore strategi.
Så kallad fake-raid skulle jag aldrig köra på linux (but that's just me)

personligen kör jag mjukvaruraid hemma p.g.a. portabilitet och kostnad (plus att jag tycker det är vansinnigt kul). Men viktigt att säga, vilket du förmodligen redan känner till, är att RAID inte ersätter en robust backup/restore strategi.
Så kallad fake-raid skulle jag aldrig köra på linux (but that's just me)
Detta har jag inte gjort och kan inte uttala mig om det är enkelt/säkert att göra med mdadm. Personligen skulle jag dra mig från att göra detta p.g.a. riskerna involverade.jonas_82 skrev: 1. Expanderbar raid. Vill gärna ha möjligheten expandera min raid, typ raid5/6. Exempel börja med 3st diskar och öka med 1-3st allt eftersom att behovet finns. Backup kommer jag ändå behöva göra på servern så det kommer att finnas backup på dom viktigaste filerna. Så det är mest ur ett bekvämt perspektiv jag vill köra mjukvararaid och inte hårdvara. (jag har inte hittat något raidkort som stödjer exbanderbar raid)
det är inte så krångligt nu förtiden att lyfta upp en raid om systemdisken försvinner. Tar du backup på filen mdadm.conf så blir det enklare.jonas_82 skrev: 3. Slippa kostnaden för ett raidkort...
Så om jag förstår dig rätt så är det krångligt om systemdisken kraschar? Dvs. en ny installation av Ubuntu + mdadm alltså inte känna igen min raidpool utan massa pillande?
blogg @ Gargamel.NU
Oavsett vilken RAID-5/6-implementation man använder är detta en operation som är allt annat än trivial. All data på diskarna måste möbleras om och ny paritetsdata måste beräknas. Vill du ha en RAID som kan expanderas rekommenderar jag istället någon variant av RAID10, alltså en "striping" av speglar. Jag använder i min server något liknande detta: http://en.wikipedia.org/wiki/File:RAID_10_6Drives.svg. En sådan kan enkelt utökas genom att diskar läggs till i par. Ingen gammal data behöver flyttas.jonas_82 skrev: 1. Expanderbar raid. Vill gärna ha möjligheten expandera min raid, typ raid5/6. Exempel börja med 3st diskar och öka med 1-3st allt eftersom att behovet finns. Backup kommer jag ändå behöva göra på servern så det kommer att finnas backup på dom viktigaste filerna. Så det är mest ur ett bekvämt perspektiv jag vill köra mjukvararaid och inte hårdvara. (jag har inte hittat något raidkort som stödjer exbanderbar raid)
Läs bland annat http://constantin.glez.de/blog/2010/01/ ... still-best för en (något vinklad) jämförelse mellan RAID5-liknande och RAID10-liknande lösningar.