Hemside problem

Här diskuteras programmering och utveckling
MrT76
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hemside problem

Inlägg av MrT76 »

Jag har fått ett egendomligt problem med att föra upp en fil till en hemsida jag jobbar med.

Det gäller en fil som heter lankar.htm och här är adressen
http://www.holyriders.se/skane/links/lankar.htm

Jag trodde först att det berodde på ftp programmet eller någon inställning i datorn som inte stämde, men jag har testat med olika ftp program och olika datorer. Men med samma resultat.
Har även testat och föra upp en fil med helt annat namn och mycket enklare innehåll, men med samma resultat. (lankar.htm är bara en enkel länksida)

Fick tipset av en kompis att denna sidan kanske beskrev lösningen.
http://forums.asp.net/t/1803789.aspx/1

Men jag blir inte klok på vad sökvägen blir på svenska..
Administrative Tools-> IIS Manager -> You Server Name -> Your site name -> Under HTTP features -> Default document -> Add MyDefaultPage.aspx

Har jobbat med hemsidor i ett antal år, men kan inte minnas jag stöt på något liknande.. :(
Någon som har tips om vad som kan hjälpa eller vad sökvägen ovan kan bli, på svenska?
/MrT
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Re: Hemside problem

Inlägg av johanre »

Vad får du för meddelande när du laddar upp filen via FTP? Det låter som om du lägger filerna i fel katalog, jämfört med vad Apache på din server förväntar sig.
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Där ser jag inga konstigheter..

Får en fråga om jag vill skriva över en fil med samma namn, jag svarar ja och vad jag ser så förs den över normalt.

*Tillägg*
Men jag verkar ha problem att se bilderna som ligger i samma mapp, som jag har som länkar till olika sidor där...
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Går man till http://www.holyriders.se/skane/links/ så ser man att filen (samt ytterligare några) ligger där.
Jag misstänker att det har med rättigheter att göra. Vissa jpg-filer kan visas. Vissa får man felmeddelandet på.
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Ja.. jo.. det kan stämma att det har med rättigheter och göra...
Det stämmer också som du säger med bilderna, en del kan man faktiskt se upptäkte jag..
Men jag förstår inte varför det blev så, eller vad ja ska göra för att få det att fungera igen.

Går man till denna adressen och klickar på länkar, så nämns rättigheter.
Antec

Inlägg av Antec »

Hej prova att döp om "lankar.htm" till "lankar.html" jag har märkt att det kan ha betydelse beroende på hur webbservern är konfigurerad och på vissa servers måste jag byta ut ändelsen till "html" för att det ska fungera, men det händer inte lika ofta nu för tiden på webbservers som jag nyttjar. Jag vet inte om jag är inne på det du vill ha hjälp med, jag kanske är helt ute och cyklar rejält?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

MrT76 skrev:Men jag förstår inte varför det blev så, eller vad ja ska göra för att få det att fungera igen.
Logga in på servern (om du har behörighet till det?), gå {cd} till webbkatalogen i fråga och kör:

Kod: Markera allt

sudo chown www-data ??* 
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Html fungerar inte hellre :(

Johanre, du menar logga in på hemside utrymmets server?
Jag vet inte riktigt hur man gör det.. Och jag vet inte om jag har rättigheter till det.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

MrT76 skrev:Johanre, du menar logga in på hemside utrymmets server?
Jag vet inte riktigt hur man gör det.. Och jag vet inte om jag har rättigheter till det.
OK. Om du inte kan logga in får vi hitta andra vägar! :) Programmet du FTP:ar filerna med; har det en funktion för att ändra rättigheter på filerna?
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Jag har testat med både filhanteraren och gFTP, det verkar finnas mest inställnings möjlighet i gFTP.
Jag kan hitta rättigheter på två ställen, under menyerna Lokalt och Fjärr.
Lokalt>Rättigheter
Fjärr>Rättigheter

Under Lokalt lyckas jag inte ändra något, men det går i Fjärr, dock verkar det inte göra någon skillnad. :(

Har du någon erfarenhet från något FTP program som fungerat för dig, johanre?
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Jag testade gFTP programet på en annan dator, kollade de rättighets inställningar under Lokalt, som jag inte kunde ändra på min förra dator.
På den andra datorn var det mer ibockat under rättigheter. Och jag förde över filen där.

På en flik (en direktlänk) visas nu sidan, förvisso utan en del bilder men den visas iaf.
Men jag måste rensa minnet på något sätt så att jag kan se sidan ordentligt, även på andra sidor/flikar.

Under Redigera>Inställningar>Sekretess
kan jag rensa tidigare historik, har kollat efter kakor/cockies med Holyriders namn, men inte hittat något med det namnet. Så jag måste hitta den filen någon annanstans.

*Tillägg*
Jag antar att det gjorde skillnad och föra upp filen med gFTP på den andra datorn. johanre, hoppas du kan få fram sidan. Annars är något fortfarande galet. och det är kakor/cockies som ställer till det för mig.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

MrT76 skrev:Jag antar att det gjorde skillnad och föra upp filen med gFTP på den andra datorn. johanre, hoppas du kan få fram sidan. Annars är något fortfarande galet. och det är kakor/cockies som ställer till det för mig.
Nej då, ser mycket bättre ut nu. :) Dock är det fortfarande problem med rättigheter på filen: hr.jpg

Rättigheter saknas även på några andra men du är helt klart på rätt väg!
MrT76

Inlägg av MrT76 »

Jag tror jag kom på orsaken till rättighets problemen.
Jag hade filerna/bilderna till hemsidan på en extern hårddisk, när jag flyttade filerna/bilderna till en intern hdd, eller jobbade på hemsidan från en bärbar (med bara intern hdd) så fungerade det.

Ska titta närmare på det imorgon, men så förstod jag problemet igår kväll...
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"