Är det ok att göra såhär?

Problem med att spela musik, film osv.
Swegooner
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Är det ok att göra såhär?

Inlägg av Swegooner »

Hejsan!

En liten nybörjarfråga, jag vill gärna se på mina dvdfilmer i datorn, läste att det inte var stöd som standard och hittade då denna sida. Jag surfadde runt lite och läste att det var helt ok och lagligt att göra detta i Sverige så jag tesade och nu funkar det. Men är det verkligen ok och helt legalt? Jag läste sen på sidan att det var nåt om restrikted programvara osv. Hur ligger det till?

http://help.ubuntu-se.org/9.04/musicvid ... o-dvd.html

Tack!
Användarvisningsbild
axel112

Re: Är det ok att göra såhär?

Inlägg av axel112 »

Välkommen till forumet! :)

Knixig första fråga ju. ;)

Vad jag förstår är det lite olika från land till land. Vad som gäller exakt för Sverige vet jag inte. Jag antar att det är för marknaden i USA som Ubuntu väljer att inte skicka med programmen som standard.

Jag kan inte råda dig i hur du ska hantera denna frågan. Jag resonerar: om jag vill se mina filmer på datorn, så gör jag det. ;)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Det är tillåtet i Sverige att gå förbi spärrar som hindrar dig från att till exempel titta på en dvd-film i vilken apparat du vill. Du får gå förbi en spärr (i detta fallet CSS) för att spela upp musik, filmer med mera i Ubuntu.
Swegooner
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Swegooner »

Tusen tack bägge två! Då var det som jag tänkte från början att det var ok. Det är ju i sanning lite konstigt om man inte ska få se sina filmer när man faktiskt väljer att köpa originalfilmer.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"