Bläddra bland program?

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
Agorazo

Bläddra bland program?

Inlägg av Agorazo »

Hej

Precis installerat Unity och är rätt ny på linux överhuvudtaget. Jag fattar att dashen är var jag huvudsakligen startar program. Men jag saknar överblicken över vilka program som finns installerade. I Xubuntu, Lubuntu och liknande gnome2 system är det väldigt lätt att få den överblicken.

Jag har kollat lite i hjälpfilen och försökt google på det men jag fattar inte. Hur kan jag bläddra bland de installerade programmen i unity?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Bläddra bland program?

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Agorazo skrev:Hej

Precis installerat Unity och är rätt ny på linux överhuvudtaget. Jag fattar att dashen är var jag huvudsakligen startar program. Men jag saknar överblicken över vilka program som finns installerade. I Xubuntu, Lubuntu och liknande gnome2 system är det väldigt lätt att få den överblicken.

Jag har kollat lite i hjälpfilen och försökt google på det men jag fattar inte. Hur kan jag bläddra bland de installerade programmen i unity?
Jag har använt den vanliga Ubuntu i många år men den senaste har jag skippat för den usla menyn så vill du ha en fungerande meny ta Lubuntu det gjorde jag och du kan ändå använda de program du vill ha.
Agorazo

Inlägg av Agorazo »

JoWa skrev:Kanske den här tråden hjälper? http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=219&t=57066
Tack, ja det gjorde det! Måste bara komma underfund med hur den funkar...
Agorazo

Inlägg av Agorazo »

norhager skrev:
Jag har använt den vanliga Ubuntu i många år men den senaste har jag skippat för den usla menyn så vill du ha en fungerande meny ta Lubuntu det gjorde jag och du kan ändå använda de program du vill ha.
Har inte gett upp än:-) Men det krävs än del för att vänja sig. Att jag ska behöva ställa en fråga på ett forum för att komma på hur jag ska kunna se vilka program som finns installerade tycker jag inte är särskilt användarvänligt ???
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Jag gick från Windows XP till Ubuntu 11.04, den första versionen med Unity, och tyckte att det var så skönt att slippa bläddra i menyn för att hitta det program jag ville starta. Istället skriver jag en eller två bokstäver i sökrutan, så visas de program som innehåller de skrivna bokstäverna. :) Men möjligheten att bläddra finns ju också. :)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Agorazo

Inlägg av Agorazo »

JoWa skrev:Jag gick från Windows XP till Ubuntu 11.04, den första versionen med Unity, och tyckte att det var så skönt att slippa bläddra i menyn för att hitta det program jag ville starta. Istället skriver jag en eller två bokstäver i sökrutan, så visas de program som innehåller de skrivna bokstäverna. :) Men möjligheten att bläddra finns ju också. :)
Sant, mycket handlar om att vänja sig av från windowstänket och vänja sig vid detta. Människan ogillar ju förändring... Får se detta som en lärdom i detta!
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"