Ubuntu hittar inte partitioner vid installation

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
poksyl
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Ubuntu hittar inte partitioner vid installation

Inlägg av poksyl »

Hej! Har länge haft mandriva på datorn vid sidan av windows xp. Har nu bestämt mig för att byta och laddat ner senaste version av Ubuntu. Kollade med en duktig linuxkille om det kan bli problem med att bota in om jag ersätter Mandriva. t ex att det blir probelm med befintligt Grub? Eftersom jag jobbar dagligen från datorn vill jag inte chansa på något som ger problem. Jag fick lugnande besked. Började installationen efter att ha kört ubuntu ett tag från skivan. Fick ganska snart frågan om jag ville ersätta mandriva vilket jag klickade ja på. Efter några steg till i installationen upptäckte jag till min fasa att ubuntu var på väg att skriva över hela hårddisken. Inget val av partition kom upp såsom det brukar göra och gjorde i t ex mandriva när jag installerade det. Ubuntu nonchalerade helt att windows finns på datorns primära partition. Jag backade och försökte med alternativet att installera vid sidan av Mandriva. Jag har 5 partitioner på hårddisken varav en nästan oanvänd och tänkte att detta skall funka. Efter att ha kört ett tag verkade det som att ubuntu tänkte skriva över allt utom mandriva. Det här känns jäkligt dåligt och som ett riktigt kardinalfel. Nog fan borde ubuntu upptäcka windows OCH nog borde jag få frågan på vilken partition jag vill ha Ubuntu!!!
Kan nån tala om hur jag skall lyckas välja partition? Eller om det finns en annan verion än 12.10 där detta funkar
Ny medlem PO Sylwan
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu hittar inte partitioner vid installation

Inlägg av vulfgar »

Hej och välkommen till forumet!

Under installationen ska du få ett antal val. Har just nu ingen dator att testa nyinstallationpå så ska försöka återge från minnet (jag har guldfiskminne). Det ska komma alternativ om du bara vill köra ubuntu, om du vill installera bredvid befintliga system osv. När det gäller partionering så ska det finnas ett val att ubuntu sköter allt automatiskt, en variant med guidad partitionering och ett alternativ "jag vill göra något annat".

Själv har jag aldrig testat varken automatisk eller guidad installation utan alltid valt det sistnämnda alternativet. Då får du upp en lista på tillgängliga partitioner och kan välja var du vill lägga systemet, du kan utöka/krympa befintliga partitioner, formattera och vlja monteringspunkter. Det verkar som om detta vore det bästa alternativet för dej också, då har man full kontroll över vad som händer så länge man känner till vad man har på dom olika partitionerna.

Jag kan ha blandat ihop lite var dom olika valen kommer, men håll bara i minnet detta med "göra något annat" så ska du komma rätt. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"