Hej,
Jag har en CD med en massa typsnitt. De ligger separerade i mappar och verkar vara av OTF-typ allihop (inte helt säker dock).
Finns det något smart sätt att installera alla dessa på en gång?
Obs att det kan ligga flera filer i en mapp (tex regular, bold, italic, bold-italic etc)
Apropå typsnitt så saknar jag en sak i Open/LibreOffice som finns i word, nämligen att texten man jobbar med ändrar typsnitt medan man väljer typsnitt i listan, så att man direkt ser hur det skulle se ut. Finns det någon Linux-ordbehandlare, eller nåt separat litet program, som har denna funktion måntro?
batch-installera otf-typsnitt?
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: batch-installera otf-typsnitt?
Det enklaste är att lägga typsnittsfilerna i den dolda mappen .fonts i Hemmappen, men då blir de tillgängliga endast för den aktuella användaren.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Ok, tack! Kan jag lägga hela mappar där då?
Vad är det för skillnad på denna mappen och den som heter usr/share/fonts?
Vad är det för skillnad på denna mappen och den som heter usr/share/fonts?
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Mappar går utmärkt. 
usr/share/fonts är en skyddad systemmapp. Typsnitt i den blir tillgängliga för alla användare. För att kunna flytta/kopiera något till den behöver du öppna Nautilus som root (sudo nautilus), medan .fonts är en användarmapp, som du har full tillgång till.

usr/share/fonts är en skyddad systemmapp. Typsnitt i den blir tillgängliga för alla användare. För att kunna flytta/kopiera något till den behöver du öppna Nautilus som root (sudo nautilus), medan .fonts är en användarmapp, som du har full tillgång till.
Aha, kan jag installera i vilken som då?
usr...-mappen har redan flera undermappar så då är frågan var jag lägger fonterna?
usr...-mappen har redan flera undermappar så då är frågan var jag lägger fonterna?
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Ja. Jag brukar lägga typsnitt i .fonts-mappen, där jag lätt kan lägga till och ta bort filer.
Undermappen ”truetype” kanske.
Undermappen ”truetype” kanske.