webconstruction skrev:
Jag har nog aldrig fattat skillnaden trodde postfix var en mailserver som man både skickar och tar emot mail med ?
Jodå, postfix är en mailserver som inte gör annat än tar emot och skickar mail, till *andra* mailservrar (via SMTP protokollet). För att du - och andra användare - skall kunna hämta / läsa mailen på ett strukturerat sätt från din mailklient (Evolution, Outlook, Thunderbird, webmail, osv) så behövs en servertjänst som sköter vems vilka mail är och ser till att inte alla kommer åt allas mail - ergo POP / IMAP servrar.
webconstruction skrev:
Jag har en fråga till här har nu följt denna guiden:
https://help.ubuntu.com/community/Postf ... mSmtpHowto och skapat som det står tre olika användare i virtualbox. Och nu när jag kommer till avsnittet dovecot så skall jag skapa en bash fil för att skapa användare. Men jag har ju redan skapat användare i virtualbox hämtar inte dovecot användarna i virtualbox filen ?
Som sagt, det finns 100-tals sätt att lösa detta på. Jag kan inte svara på din fråga, för det beror på vad du vill åstadkomma. Jag misstänker att hela upplägget med virtual users är fullständig överkurs för ditt behov, men jag *vet inte*.
Mitt råd; läs på först och försök därefter fundera på vad du är ute efter, När du har beskrivit det så kan vi börja hjälpa dig. Dessförinnan blir det svårt.