HJÄLP! kan inte köra sudo
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- zorro_ac
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
HJÄLP! kan inte köra sudo
detta gäller sambons Ubuntu 12.04.
efter att ha ändrat till automatisk inloggning så fungerar inte längre sudo och su kommandon. kan heller inte låsa upp användaren så jag kan ställa tillbaka till "kräv lösenord vid inloggning".
rutan som "kräver lösenord för att låsa upp nyckelringen" som kommer upp efter att man automatiskt loggat in fungerar dock
vad är första steget?
Edit: för att förtydliga, när jag säger att det inte fungerar menar jag att lösenordet accepteras inte
efter att ha ändrat till automatisk inloggning så fungerar inte längre sudo och su kommandon. kan heller inte låsa upp användaren så jag kan ställa tillbaka till "kräv lösenord vid inloggning".
rutan som "kräver lösenord för att låsa upp nyckelringen" som kommer upp efter att man automatiskt loggat in fungerar dock
vad är första steget?
Edit: för att förtydliga, när jag säger att det inte fungerar menar jag att lösenordet accepteras inte
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: HJÄLP! kan inte köra sudo
Starta om datorn i recovery mode. Lägg tillbaka användaren i gruppen admin eller sudo. Det var en nyhet för mig att anmin-gruppen saknades och sudo finns. Jag kör 12.10 så jag vet inte riktigt hur det är uppsatt i 12.04.
1. Recovery mode. Håll in shift tidigt i start sekvensen så kommer du in grubs boot meny.
1.b Välj att komma åt en terminal (tyvär kan jag inte alternativen utantill)
2. Lägg in användare i admin eller sudo gruppen.
Det enklaste sättet tycker jag är att editera /etc/group
skriv användarens namn efter gruppnamet i filen. Ett litet utdrag ur min /etc/group
När du har kommit in i terminalen skriver du editor /etc/group (om du inte har ställt om editor startar nano)
För att testa om det fungerar skriver du
Om du får tillbaka en rootprompt efter sudo -i har du lyckats.
1. Recovery mode. Håll in shift tidigt i start sekvensen så kommer du in grubs boot meny.
1.b Välj att komma åt en terminal (tyvär kan jag inte alternativen utantill)
2. Lägg in användare i admin eller sudo gruppen.
Det enklaste sättet tycker jag är att editera /etc/group
skriv användarens namn efter gruppnamet i filen. Ett litet utdrag ur min /etc/group
Kod: Markera allt
sudo:x:27:johan
För att testa om det fungerar skriver du
su - användarensnamn
sudo -i
- zorro_ac
tack för svaret, tyvärr blev det ingen lösning.
i /etc/group står det redan bla:
så det fanns inget där att ändra.
se vad som hände när jag körde nedanstående kommandon:
su - isabelle
och:
sudo -i
hoppas detta hjälper i felsökningen..
i /etc/group står det redan bla:
root:x:0:
adm:x:4:isabelle
sudo:x:27:isabelle
se vad som hände när jag körde nedanstående kommandon:
su - isabelle
"ingen katalog, loggar in med HOME=/
sudo -i
"kunde inte öppna /var/lib/sudo/isabelle/console: Filsystemet endast läsbart"
hoppas detta hjälper i felsökningen..
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Din hårddisk mår inte så bra. Dags att köra fsck...
- zorro_ac
hur gör jag en fullständig check med fsck?
konstigt att hårddisken skulle vara kass, datorn är inte ens en månad gammal och SMART STATUS säger disk healty..
allting fungerar ju men kan inte göra några ändringar i systemet eftersom lösenordet som jag alltid använt till sudo kommandona (som för övrigt är samma som login lösenordet) inte är korrekt längre sedan det blev ändrat till automatisk inloggning..
Edit: /Home partitionen är inte endast läsbar
konstigt att hårddisken skulle vara kass, datorn är inte ens en månad gammal och SMART STATUS säger disk healty..
allting fungerar ju men kan inte göra några ändringar i systemet eftersom lösenordet som jag alltid använt till sudo kommandona (som för övrigt är samma som login lösenordet) inte är korrekt längre sedan det blev ändrat till automatisk inloggning..
Edit: /Home partitionen är inte endast läsbar
Senast redigerad av 1 zorro_ac, redigerad totalt 9 gånger.
- zorro_ac
whoo! problemet löst.
lösningen finns här: http://askubuntu.com/questions/150181/c ... a-password
fan om man kunde utrycka sig korrekt på engelska så hade man kanske hittat den tråden tidigare.
men är dock lite förvånad att detta inte är ett vanligare problem på forumet hos oss nybörjare?

lösningen finns här: http://askubuntu.com/questions/150181/c ... a-password
fan om man kunde utrycka sig korrekt på engelska så hade man kanske hittat den tråden tidigare.
men är dock lite förvånad att detta inte är ett vanligare problem på forumet hos oss nybörjare?
Senast redigerad av 1 zorro_ac, redigerad totalt 10 gånger.
- johanre
- Serveradmin
Bra att du löste det! Ber dock om ursäkt, jag var lite snabb i mina slutsatser om att du skulle ha ett kraschat filsystem..
Men, mest för att stilla min nyfikenhet: när Isabelle nu kan logga in, vad är sökvägen till hennes hemmakatalog?

Men, mest för att stilla min nyfikenhet: när Isabelle nu kan logga in, vad är sökvägen till hennes hemmakatalog?
- zorro_ac
sökvägen är:
/home/isabelle
monterad på /dev/sda1
/
monterad på sda3
swap
monterad på sda5
var det svar på din fråga?
Edit: egentligen är väl kanske problemet inte löst helt, hur gör jag för att ställa in automatisk inloggning utan att tappa sudo rättigheter?
/home/isabelle
monterad på /dev/sda1
/
monterad på sda3
swap
monterad på sda5
var det svar på din fråga?
Edit: egentligen är väl kanske problemet inte löst helt, hur gör jag för att ställa in automatisk inloggning utan att tappa sudo rättigheter?
- johanre
- Serveradmin
Tack, ja - det var svar på min fråga. Jag har haft för bråttom när jag har läst och inte insett att du var i Recovery Mode när du fick "ingen katalog, loggar in med HOME=/"...