Tankar kring internetuppkoppling

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Tankar kring internetuppkoppling

Inlägg av BjHstad »

Hej
Jag har en fibernätuppkoppling på 100/10mb från Tele2. Man har satt ingående kontakt i hörnet bakom den inåtgående ytterdörren, så var än jag vill ha datorn med kabel måste jag ha ca 15m sladd för att kunna dra den snyggt efter väggen.
Nu har jag också en gateway så jag kan köra trådlöst. Jag funderar då på hur jag får bäst effekt till datorn.
Ar det stor effektförlust i en lång sladd med lite svängar och upprullning så att det vore bättre att sätta gatewayen i hallen nära urtaget med kort rak sladd
eller som jag nu har det, gatewayen centralt i lgh så att det funkar bra överallt.
Vid koll med bredbandskollen gav det, med sladden direkt i datorn 97,5/11,5 vid några mätningar, med trådlöst blev det strax efter bara ca 60/9,5.
Detta är ju ett sk Ilandsproblem, som ju inte har stor praktisk betydelse. Menar att om man kan ta emot med hög hastighet måste väl sändaren kunna ladda upp med lika hög hastighet. vilket väl inte är så vanligt än.Har bla märkt det när jag laddar ner filer och tex ubuntus uppdateringar, som inte går blixtsnabbt precis.
Bara en liten fundring i höstmörkret, men nån kanske vill kommentera.
Ha det gott.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Tankar kring internetuppkoppling

Inlägg av ubot »

Ar det stor effektförlust i en lång sladd med lite svängar och upprullning så att det vore bättre att sätta gatewayen i hallen nära urtaget med kort rak sladd
eller som jag nu har det, gatewayen centralt i lgh så att det funkar bra överallt.
Så vitt jag vet så kan du ha 100 m nätverkskabel utan märkbar förlust. Vid längre än 100 m så rekommenderas repeater, typ. Ska du dra kabeln riktigt långt så kanske du ska göra som bredbandsbolagen och gräva ner fiber. Mer info: https://en.wikipedia.org/wiki/Category_ ... ent_length
Det är inga problem om du har många meter kabel mellan jacket i väggen och din gateway. Du vinner knappast någon hastighet på att ha kort kabel mellan din gateway och jacket. Det är inte där problemet ligger.
Vid koll med bredbandskollen gav det, med sladden direkt i datorn 97,5/11,5 vid några mätningar, med trådlöst blev det strax efter bara ca 60/9,5.
Det förvånar mig inte alls och är (tillsammans med säkerhetsaspekten) förklaringen till att jag använder lina istället för trådlöst hemma.
Menar att om man kan ta emot med hög hastighet måste väl sändaren kunna ladda upp med lika hög hastighet.
Du menar att du vill ha 100/100? Det är bredbandsleverantörerna som har satt att det ska gå fortare att ladda ner än att ladda upp. Det har att göra med hur en privatperson använder Internet. Du laddar ner mycket mer än du laddar upp. Företagsabonnemang är ju ofta (?) på 100/100 för att abonnemangen är mer anpassade för att använda tillsammans med servrar, typ.
Hastigheten med vilken du laddar ner uppdateringar m.m. på hänger ju inte bara på din bredbandsuppkoppling utan på hur hårt belastade Ubuntu servrar är och i vilken hastighet dessa skickar data till dig.
Här är en länk som beskriver trådlös/trådad hastighet: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2381754,00.asp
Wired broadband is nearly 30 percent faster than wireless broadband within the same household, an Internet research company has found.
I ditt fall 40% snabbare ...
Why is Wi-Fi so much slower than older wired technology? According to Epitiro, wireless speeds are degraded because most wireless routers, by default, are set to the same channel, which causes "radio congestion." Signal strength is also hindered by physical objects like walls, doors, floors, furniture, even people. Other common radio-based devices, like microwave ovens and baby monitors, also hog your home's wireless spectrum.
Du kan testa och se om du får upp hastigheten på ditt wifi genom att i routerna inställningar byta channel:
En fråga som ofta uppkommer är varför trådlösa nätverk stör varandra, något som är vanligt i framförallt flerfamiljshus. En vanlig orsak är att grannens nätverk är inställd på samma kanal vilket försämrar prestandan i nätverket. Felet avhjälps vanligen genom att man byter frekvens på ett av de trådlösa nätverken.
Det kan hjälpa om många i din omgivning använder samma channel för då stör radiovågorna ut varandra i viss mån.
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Tack, Ubot; för dina som alltid snabba och kunniga svar.
Som sagt, no big problem, men man vill ju vet lite hur det funkar.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

BjHstad skrev:Tack, Ubot; för dina som alltid snabba och kunniga svar.
+1
BjHstad skrev:Som sagt, no big problem, men man vill ju vet lite hur det funkar.
Ville bara nämna att det även spelar roll vilken typ av kabel man använder. Kanske inte just i ditt fall när man pratar om 100Mbit, men när man kommer upp i högre hastigheter så bör man se till att ha rätt kabel:
http://www.howtogeek.com/70494/what-kin ... uld-i-use/
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Ok, nu verkar det ju funka ganska bra,men bra att veta när utvecklingen går fort
För högre hastigheter lär man också fixa bättre dator, så man kan unytja hela strykan
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"