Nu ska jag köra ubuntu, men först några frågor...

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Antec

Re: Nu ska jag köra ubuntu, men först några frågor...

Inlägg av Antec »

Hej och trevlig helg =) Med gparded kan man allstå få eller ändra storleken på olika partistoner men om du ändra en NTFS-partison så tillfaller den ju naturligtvis inte linux system av automatik det måste du själv avgöra om den ytan ska bli för linux, programmet hittar du här http://gparted.sourceforge.net/ Det är en av dom program jag brukar installera först, men en sak är också bra att veta det är att om man har programmet i en live-version som finns att hämta ner kan man då man använder den som är meningen förändra även (/) root partisonen och det är bra eftersom då man använder programmet live så är inga systemfiler låsta =)
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

gparted finns i Ubuntus förråd. Man behöver inte ladda ner från sajten. Använd gparted från förrådet så uppdateras det med övriga systemet.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install gparted
När du installerar Ubuntu så kommer du till ett steg där det går att välja att editera partitioner. Du har då möjlighet att manuellt välja på vilka partitioner du ska installera monteringspunkten / och (/home). Använd filsystemet ext4 för /-partitionen och en swap (växlingsdisk) på 1 GB eller något. Vad du än gör så radera inte NTFS-partitionen för då raderar du Windows!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Om du ändå är inne och joxar manuellt med partitionerna så kan du ju lika bra göra en särskild för /home, då blir allt väldigt enkelt vid en ev ominstallation, eftersom alla inställningar och egna dokument sparas där.
Beroende på hur mycket diskutrymme du kan avvara för ubuntu så kan 10-20 GB vara lämpligt för / och resten av utrymmet för ubuntu till /home. Det går med mindre också, men då måste man vara lite alert och rensa ibland.

Upprepar det viktiga som ubot nämnde: Vad du än gör så radera inte NTFS-partitionen för då raderar du Windows!
Däremot så måste ju ntfs-partitionen krympas, såvida du inte har flera diskar/partitioner och tänker använda någon av dessa för ubuntu. Innan du krymper ntfs-partitionen kan det vara bra att defragmentera den.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
arga gubben
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av arga gubben »

Skulle logga in från Ubuntu men upptäcker till min förvåning att @ inte går att skriva. kan alltså inte skriva min mailaddress. Har jag gjort något fel?

Hittar inte heller "bokmärkesfunktionen"
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Har du testat med <Alt gr> och 2 ? Dvs den alt-tangent som är till höger om mellanslagstangenten. I windows använder en del nån annan tangentkombination, tror jag, men denna funkar där också. Har du angett svenskt tangentbord. Om åäö funkar så ska även @ och andra tecken funka.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Antec

Inlägg av Antec »

Hej, jag vet inte om det här kan hjälpa, under systeminställningar hittar du tangentbordslayout där ska Svensk finnas i vänstra fältet och sen ska Använd samma layout för alla fönster vara bockad för
arga gubben

Inlägg av arga gubben »

vulfgar skrev:Har du testat med <Alt gr> och 2 ? Dvs den alt-tangent som är till höger om mellanslagstangenten. I windows använder en del nån annan tangentkombination, tror jag, men denna funkar där också. Har du angett svenskt tangentbord. Om åäö funkar så ska även @ och andra tecken funka.
Tack för det!
Fungerar med Alt.Gr
arga gubben

Inlägg av arga gubben »

Antec skrev:Hej, jag vet inte om det här kan hjälpa, under systeminställningar hittar du tangentbordslayout där ska Svensk finnas i vänstra fältet och sen ska Använd samma layout för alla fönster vara bockad för
Jag ska se på det strax!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"