Menyrad i fönster borta (12.04)

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
koala
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Menyrad i fönster borta (12.04)

Inlägg av koala »

Sedan jag uppgraderade till 12.04 har stäng/minimera/maximera-knapparna försvunnit från de flesta program och fönster, eller rättare sagt har hela listen överst i öppna fönster försvunnit. (Gnome Classic, för övrigt) Hur kan jag fixa detta?
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Menyrad i fönster borta (12.04)

Inlägg av gruble »

Här är en som har ett liknande fel
http://askubuntu.com/questions/125691/t ... ared-after
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
koala

Inlägg av koala »

Tack för länken! Jag ska testa när jag är vid rätt dator. Löste problemet tillfälligt genom att byta till Unity, där är det inga problem med knapparna.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har liknande problem i Gnome Classic efter uppgradering till 12.04. Alla fönster öppnas maximerade utan titelrad (likadant som när fönster är maximerade i Unity) men knapparna för att stänga/avmaximera/minimera som under Unity finns i topp-panelen i maximerat läge finns inte överhuvudtaget i Gnome Classic. Man kan delvis lösa det genom att i panelen längst ner med öppnade program i Gnome Classic högerklicka och välja Avmaximera. Då dyker titelrad och knappar för att ändra storlek upp igen (på samma sätt som avmaximerade fönster i Unity). Maximerar man fönstret får man dock samma problem igen.

För mig är det dock inget större problem för nu har jag fastnat för Unity där problemet inte finns så jag har inget större behov av att gå tillbaka till Gnome Classic.
Användarvisningsbild
kolkungen

Inlägg av kolkungen »

För att anknyta till ovanstående fråga, jag är kanske i fel tråd... Körde 10.10 förut, 12.04 nu, på maverick hade jag en processorövervaknings-grej i övre panelen, ganska bra att jag kunde ställa in den på t.ex. powersave när jag inte skulle sitta vid datorn en längre stund, ett par halvtunga java applikationer och en halvtung flash-grej går 24/7. Kan inte hitta denna övervakaren i 12.04, är den bara nån annan stans, för klicka på panelen går inte som i 10.10.
HP Compaq Presario CQ60 300SO, AMD Sempron 2.1GHz, 2Gb RAM, Nvidia 8200G M, Wlan-adapter: Atheros5001(tillfälligt ur funktion, HJÄLP!), Wistron 303C moderkort.
Anjalis
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Anjalis »

Det här är ju en gammal tråd, men jag råkade på den eftersom jag fick samma problem.
Jag uppdaterade båda mina datorer till 12.04 samtidigt. JAg använder Gnome Classic och den ena fungerade som vanligt när man öppnar ett fönster, dvs knapparna för stäng, minimera och maximera fanns där dom skulle, men på den andra fanns dom inte längre. Jag loggade då in som Gnome Classic (No effects) och se då blev det som vanligt igen.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"