Växla från Gästsession till min session - Löst

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
rkl

Växla från Gästsession till min session - Löst

Inlägg av rkl »

När jag staratade upp en dator med Ubuntu 12.04LTS hamnade jag i en s k Gästsession.
I denna session kan jag inte skriva in mitt lösenord; tangentbordet verkar inte fungera etc. Jag kommer alltså inte åt min data i datorn.

Hur kommer jag därifrån till min vanliga session.

Har klickat "överallt" utan att komma vidare.

Tacksam för tips!!
Senast redigerad av 1 rkl, redigerad totalt 13 gånger.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Växla från Gästsession till min session

Inlägg av ubot »

Hur kommer jag därifrån till min vanliga session.
Logga ut så kommer du till inloggningsmenyn där du kan logga in som en ny användare?
rkl

Inlägg av rkl »

Hej och tack för svaret,

Jag lyckas få upp en ruta med titel Användarkonton. När jag klickar på Användarkonton ser jag det konto jag vill komma till.

Jag klickar på detta och ser då, skuggat, att det finns ett lösenord med 5 karaktärer; jag vet att när jag loggar in använder jag bara 2 karaktärer.

Jag klickar på Lås upp; en autensieringsruta kommer upp där jag skall fylla i mitt lösenord. I denna ruta går det inte att skriva.

Tacksam för tips hur jag kommer ur denna situation och kommer åt mitt användarkonto.
ubot

Inlägg av ubot »

att det finns ett lösenord med 5 karaktärer
Att du ser 5 prickar är nog standard oavsett hur långt lösenord du har. Det är ju en säkerhetsrisk om Ubuntu hade visat lika många prickar som du har tecken i ditt lösenord så därför visar nog alltid Ubuntu 5 st.
Jag vet inte varför du inte kan skriva i lösenordsrutan. Kanske tillåter inte Ubuntu dig att logga in med ditt 2-teckenlösenord eftersom det är ett svagt lösenord. Du ska använda minst 12 tecken, stora och små bokstäver, siffror och specialtecken och inte ord som förekommer i ordböcker för att lösenordet ska vara starkt.

Har du krypterat Hemkatalogen? Om du inte har valt att kryptera Hemkatalogen när du installerade Ubuntu så kan du alltid från Grub gå in i Recovery menu och dumpa till root-prompten. Där kan du köra kommandot passwd username för att byta lösenord. Byt i.s.f. till ett starkt lösenord och starta om datorn. username ska du så klart byta ut till ditt användarnamn i Ubuntu. Gör inte detta om du har krypterad Hemkatalog för då kommer du inte komma åt din Hemkatalog utan en särskild passphrase när du loggar in.

Läs mer om starka lösenord: https://help.ubuntu.com/community/StrongPasswords
rkl

Inlägg av rkl »

Tack för svaret.
Har du krypterat Hemkatalogen? Om du inte har valt att kryptera Hemkatalogen när du installerade Ubuntu så kan du alltid från Grub gå in i Recovery menu och dumpa till root-prompten. Där kan du köra kommandot passwd username för att byta lösenord.
Jag har inte krypterat hemkatalogen. Ditt förslag att gå "...från Grub...", vet jag inte vad det är och hur man gör. Är mycket tacksam för en detaljerad instruktion.

Jag har försökt trixa med Gästsessionen och lyckades få upp ett tangentbord på skärmen. Genom att klicka in mitt gamla lösenord på bara två karaktärer kom jag in i min normala session. Den fungerade emellertid inte korrekt; när jag öppnade en rullgardinsmeny hoppade den första sidan i menyn in omedelbart (kunde t ex inte stänga av datorn korrekt); datorn gick mycket långsamt och var tidvis instabil.

När jag flyttar cursorn längst uppe till höger hör jag en metallic röst som pratar; nämner det ställe där cursorn befinner sig; mycket märkligt!!!!

Jag fick bryta strömmen och starta om och PLÖTSLIGT fungerade datorn helt normalt och jag kommer in i min normala session.

Jag vill inte acceptera denna tingens ordning; jag måste veta att jag kommer in i datorn, i min session, när jag behöver den. VAD göra??

Jag har ett svagt lösenord då jag lagrar all viktig data på USB. Egentligen behöver jag inget lösenord för datorn.

Kan jag installera om Ububtu 12.04LTS med bokmärkena och inlagda användarnamn och lösenord intakta; att göra om dessa är ett visst arbete??

Har någon ett bra förslag till vad jag bör göra?
ubot

Inlägg av ubot »

Firefox har en funktion för att exportera bokmärken. Du exporterar bokmärkesfilen till USB och importerar i din nya installation när allt är klart.
När det kommer till användarnamn så är det bara att använda kommandot:

Kod: Markera allt

sudo adduser username
där username byts ut mot ett användarnamn, t.e.x. kalle, så har du skapat en ny användare i ditt nya system. Så omständligt är det inte om du inte har massor av användare.

Jag tycker du ska göra en ominstallation för ditt system verkar inte riktigt friskt när du beskriver hur det beter sig.

Varför måste du ha ett svagt lösenord? Du kan ju välja automatisk inloggning om du tycker att det är omständligt att skriva in lösenord varje gång du ska logga in i datorn.
Dr.L

Inlägg av Dr.L »

Hur tar jag bort gästsessionen från Ubuntu 12:10?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Dr.L skrev:Hur tar jag bort gästsessionen från Ubuntu 12:10?

Svar: http://handytutorial.com/disable-guest- ... -04-12-10/
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
rkl

Inlägg av rkl »

Detta forum är verkligen fantastiskt; man får alltid engagerad hjälp här.

Pga min begränsning till endast normalbegåvning, har jag en fråga på första punkten i detta svar.

" 1. Download .deb package of Ubuntu Tweak from right side-bar at:"

Jag har ingen sidebar på höger sida utan endast på vänster sida. Jag kör Ubuntu 12.04 LTS.

Jag har dessutom kollat i Synaptic, som jag lärt mig skall vara den normala källan för nedladdningar; sökningen ger svaret :" Ubuntu LTSP server management GUI".

Är detta samma sak som Ubuntu Tweak??

Min fråga är alltså, varifrån laddar jag ner Ubuntu Tweak??
Antec

Inlägg av Antec »

Ubuntu tweak är PPA och du hämtar det här: Den här länken är stabil så det är den du ska använda! https://launchpad.net/~tualatrix/+archive/ppa
ubot

Inlägg av ubot »

Du installerar Ubuntu Tweak så här (tryck Ctrl+Alt+T för att öppna en Terminal eller öppna en Terminal via menyn/Dash/Unity):

1. Lägg till Ubuntu Tweaks PPA:

sudo add-apt-repository ppa:tualatrix/ppa && sudo apt-get update
Vad är ett PPA? Läs mer här (om du är intresserad): https://help.ubuntu.com/community/PPA

2. Installera Ubuntu Tweak (när du har lagt till PPA:t):

sudo apt-get install ubuntu-tweak
Skriv svar

Återgå till "Internet"