[LÖST] Har råkat sätta rättigheter på hela disken

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Tarzzan
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

[LÖST] Har råkat sätta rättigheter på hela disken

Inlägg av Tarzzan »

Hej,

Jag har råkat klanta till det. Jag skulle ändra rättigheter på alla filer i en mapp så jag tänkte köra följande rad:
sudo chmod 666 txt/*

Men så råka jag lägga till ett mellanslag så raden vart:
sudo chmod 666 txt /*

Vilket gjorde att jag inte längre kunde använda systemet. För tillfället hade jag inte förstått vad jag hade gjort så jag tyckte bara systemet agerade mycket konstigt så jag valde att starta om datorn. Efter det så startar inte datorn längre. Skärmen blir bara svart vid uppstart.

Finns det något sätt som man kan lösa detta lilla snedsteg på? Eller är det bara att installera om operativsystemet? Går det då att få tillbaka sin hem mapp? Om jag startar upp datorn med hjälp av "ubuntu live" så kan jag komma åt filerna på hårddisken förutom de som ligger i "home" (om jag navigerar in i "home" mappen så är den tom).

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 Tarzzan, redigerad totalt 27 gånger.
ubot

Re: Har råkat sätta rättigheter på hela disken

Inlägg av ubot »

Skärmen blir bara svart vid uppstart.
Du kan ju alltid testa att i Grub välja recovery mode och sedan dumpa till root-prompt från Rescue menu. Där kan du börja ändra tillbaka rättigheter på katalogerna i /. Här ser du vilka rättigheter som katalogerna ska ha: http://paste.ubuntu.com/1308573/

Använd kommandot:

Kod: Markera allt

ls -al /
för att lista katalogerna.
Använd kommandot:

sudo chmod ugo /directory
för att ändra rättigheter på var och en av katalogerna. ugo ska bytas ut mot sifforna 1, 2, 4, 3, 6, 7 (beroende på vilka rättigheter som du vill ge user, group eller other): https://help.ubuntu.com/community/FileP ... th_Numbers
Om jag startar upp datorn med hjälp av "ubuntu live" så kan jag komma åt filerna på hårddisken förutom de som ligger i "home" (om jag navigerar in i "home" mappen så är den tom).
Du borde komma åt innehållet i /home från Ubuntu Live. Men du ska inte titta i Lives /home utan i /media/harddrive/home/username/ där "harddrive" ska bytas ut mot beteckningen för just din hårddisk och där username så klart är användarnamnet på din användare.
Kontrollera vad din hårddisk heter med kommandot:

ls -al /media/
Jag tror att din /home är tom för att du letar i Ubuntu Lives /home och inte i ditt installerade systems /home. Den katalogen finns på den icke monterade hårddisken som du hittar i /media/ någonstans.
Tarzzan

Re: Har råkat sätta rättigheter på hela disken

Inlägg av Tarzzan »

Tack för ett snabbt svar, det uppskattas verkligen.

Tyvärr lyckades jag inte ändra rättigheterna på mapparna från root-prompten i recovery mode.
Om jag skrev:

sudo chmod ugo /directory
Så fick jag följande som svar:

bash: /usr/bin/sudo: Permission denied
Om jag skippa sudo, dvs.:

chmod ugo /directory
Så fick jag tillbaka:

changing permissions of 'directory/': read-only file system
Så jag starta upp Ubuntu live igen, där kunde jag ändra rättigheterna på alla mappar så det blev som ditt (?) system.
Jag kunde nu åter igen starta upp datorn, dock så kommer jag inte längre än till login rutan. Om jag skriver in mitt lösenord så blir skärmen svart för en stund och sedan kommer jag tillbaka till login vyn.
Jag testa då att logga in via ssh, jag lyckades att logga in men fick följande meddelande:

Could not chdir to home directory /home/my_username: Permission denied
-bash: /home/my_username/.bash_profile: Permission denied

Jag listade då mapparna i / för att se rättigheterna och fick tillbaka (bland annat):

drw-rw-rw-  13 root    root     4096 Aug 12 14:40 home

Jag misstänkte då att jag hade missat att ändra rättigheten för just home (alla andra mappar hade rätt rättighet) så jag starta upp Ubuntu live igen men väl inne i ubuntu live så hade home (/media/f52.../home) följande rättighet:

drwxr-xr-x  13 root    root     4096 Aug 12 14:40 home
Så jag starta om datorn igen men lyckades fortfarande inte att logga in. Dock så lyckades jag byta rättigheter på den via ssh och då, tillsist, så lyckades jag logga in.

Du ska ha ett stort tack. Jag har nu lärt mig att man ska vara försiktigt när man är root.
ubot

Re: [LÖST] Har råkat sätta rättigheter på hela disken

Inlägg av ubot »

Jag har nu lärt mig att man ska vara försiktigt när man är root.
Japp, en nyttig läxa. Jag hoppas att du har fått rättigheterna rätt nu. Det handlar ju inte bara om att kunna logga in utan om ditt system är säkert också. Obehöriga användare ska inte ha rätt att komma åt filer i /. Så om du är osäker så ominstallera hela systemet för att få ett system där rätt rättigheter gäller på systemfilerna.
Rune.K

Re: [LÖST] Har råkat sätta rättigheter på hela disken

Inlägg av Rune.K »

Jag hade utan tvekan valt att installera om operativsystemet, dvs en helt ny installation.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"