"Creating a Firewall for Your Ubuntu Desktop"

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

"Creating a Firewall for Your Ubuntu Desktop"

Inlägg av Pink Panther »

Guiden är välskriven och beskriver hur användaren kan konfigurera Ubuntu Linux brandvägg. Det finns tre olika metoder beskrivna.

"The three methods we will be using will be the following"

"- GUFW : This is the graphical user interface for Uncomplicated Firewall, the front end for iptables provided by default in Ubuntu"

"- UFW : The CLI front end application for controlling iptables/netfilter, which is included by default in Ubuntu."

"- iptables : We will create an iptables script to create our firewall"

Vilken metod du använder dig av har mindre betydelse. Använd den metod som känns mest rätt och bekant utifrån dina redan förvärvade kunskaper i ämnet brandväggar/Ubuntu Linux.

Guiden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1876124
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: "Creating a Firewall for Your Ubuntu Desktop"

Inlägg av ubot »

Firestarter finns ju också. Som alt. till GUFW.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Som nybörjare är det viktigt att vara medveten om följande:

1. Installera inte mystiska Deb-paket från nätet eller från okända PPA förråd, om inte dessa filer/förråd har granskats av en betrodd källa leker du med elden. Fråga i forumet och låt kunniga granska.

2. Det enskilt farligaste du kan göra är att köra slumpvis kod utan helt greppa vad den gör. Det kan gälla diverse scripts som är vanligt förekommande till Linux/Ubuntu. Fråga i forumet och låt kunniga granska.

3. Stäng portar - Om du inte behöver ha en port öppen, stäng den. En bra GUI brandvägg är Gufw.

Det finns några saker till att tänka på men det berör användare som kör någon form av SSH client , SSH server eller annan server.

Källa: "Protecting Your Ubuntu Desktop" : http://www.datamation.com/security/prot ... top-1.html
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
ubot

Inlägg av ubot »

3. Stäng portar - Om du inte behöver ha en port öppen, stäng den. En bra GUI brandvägg är Gufw.
Är inte portarna stängda som standard i Ubuntu om man inte kör någon server-programvara?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

ubot skrev:
Är inte portarna stängda som standard i Ubuntu om man inte kör någon server-programvara?
Nja, snarare så finns det inget som svarar om man inte har installerat något som svarar. Det är inte samma sak som att det per default finns en brandvägg som blockerar inkommande trafik.

Tror egentligen att du vet det men det är bäst att vara tydlig för alla som läser.
ubot

Inlägg av ubot »

Tror egentligen att du vet det men det är bäst att vara tydlig för alla som läser.
Vad är skillnaden i praktiken mellan att inget svarar och att porten är stängd?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

ubot skrev:
Vad är skillnaden i praktiken mellan att inget svarar och att porten är stängd?
Ingen! :) Snarare en fråga om skillnaden i outnytjad potential vs en låst dörr.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

ubot skrev:Vad är skillnaden i praktiken mellan att inget svarar och att porten är stängd?
Ta port 80 som exempel, och du har ingen webbserver igång.
Med mina enkla ord, så utan brandvägg skickas ett svar tillbaka till klienten om att porten inte kan nås.
Har du en brandvägg, som blockerar anrop till alla portar utom de som du själv väljer att öppna, så skickas överhuvudtaget inget alls tillbaka till klienten.

På grc.com på sidan Shields Up > http://www.grc.com/x/ne.dll?rh1dkyd2 så kan man tydligt se hur det fungerar.

På min Tor-maskin som är aktuell i en annan tråd, så visas allt blått förutom port 22 som är röd eftersom jag har en ssh-server igång, portarna som används av windows fildelning är gröna eftersom min ISP har valt att spärra dom helt i sitt nätverk.
Jo, port 111 (sunrpc) är öppen (dvs det är en tjänst som lyssnar på den porten) och den visas också röd. Men jag litar så pass på Debian, att jag inte bryr mej om att den är öppen...
Jag har inte konfigurerat någon brandvägg på Tor-maskinen.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"