Hjälp och råd om ett nytt litet enkelt nätverk.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
pompado
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av pompado »

-

Hej har en skrivare, två bärbara och en stationär, samtliga med Ubuntu :-)

Nu undrar jag om man köper en trådlös router med USB anslutning, kan man då bara koppla in skrivaren till USB och sedan trådlöst skriva ut från samtliga datorer ?
Skulle kännas bra.

Sedan undrar jag om en trådlös router även fungerar som brandvägg ?
Om inte finns det trådlösa routers med brandväggs funktion ?
Skulle kännas tryggt, eftersom jag endast kör UFW med mina Ubuntu distributioner.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hjälp och råd om ett nytt litet enkelt nätverk.

Inlägg av HakanS »

Bara för att en router har USB-kontakt så är det inte säkert att du kan ansluta en skrivare till den. Det måste vara en router med inbyggd prinserver.
Här får du en förteckning på några. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=3 ... =s99418150
Du måste också kolla hur du kan ansluta routern till din ISP. Vad har du för internet-leverantör idag?
pompado

Inlägg av pompado »

Bra svar - tack - har sagt upp bredbandsbolaget och har nu Telecom med direkt fiber koppling i lägenheten.
pompado

Inlägg av pompado »

-

Tänkte att jag håller mig till denna tråd och har nu köpt en Router ...
N300 NETGEAR den har en inbyggd brandvägg och föräldrar kontroll, samt att du kan koppla en skrivare eller extern hårdisk.

1. Ska koppla upp allt, så jag kan köra samtliga datorer med nätverket.

2. Klura på hur jag ska hitta skrivaren i nätverket (hoppas på hjälp här)

:-)
Antec

Inlägg av Antec »

Då man köper ny router och den har trådlöst wifi så kan det vara ide att kontrollera innan att den saknar wps som kan ställa till det gällande säkerheten på det trådlösa! Dom bästa routrarna saknar WPS..
pompado

Inlägg av pompado »

Antec skrev:Då man köper ny router och den har trådlöst wifi så kan det vara ide att kontrollera innan att den saknar wps som kan ställa till det gällande säkerheten på det trådlösa! Dom bästa routrarna saknar WPS..
Överkurs för mig, men tog mig tid att googla ...
Vilken tur jag har då, eftersom den stödjer WSP ....

"WPS Push´n Connect-funktion med stöd för Wi-Fi Protected SetupTM gör det möjligt att snabbt, enkelt och säkert lägga till flera datorer till nätverket, detta vid användning av en NETGEAR trådlös adapter som stödjer denna funktion (WN111, WNDA3100, WG111)".
Antec

Inlägg av Antec »

Vad bra! Jag har ju ingen koll på din router alls, men det är bra att du kontrollerat =)
Antec

Inlägg av Antec »

Det tror jag är en vidare utvecklig av WPS och troligen fungerar riktigt säkert, Men att minnas är att dom bästa routrar ställer man helt manuellt och blir så säkrare om den som konfigurerar kan det han gör, varför det finns automatiskt konfiguration det är för att det blev kanske för svårt för den stora bredden och då hitta man på WPS som blev är ett hål i säkerheten!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"