linux????

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
boukhari
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

linux????

Inlägg av boukhari »

hej alla säger prova nåt nytt lär dej linux. jag tänkte varför inte och som alla andra jag har installerat ubuntu men jag har inte blivit klokare så nu ställer jag följande frågor:vilket programmerings språk används i linux
vart kan jag hitta några bra exempel
hur kan jag se källkod programmet på min redan installerat ubuntu

tack
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: linux????

Inlägg av Pink Panther »

Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
boukhari

Inlägg av boukhari »

hej Pink Panther är det svaret du har för en nybörjare ?använder du inte själv linux?tack i alla fall
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Som jag ser på din fråga. Är mitt svar på dina frågor med https://sv.wikipedia.org/wiki/Linux mitt i prick. Du får grunderna. Det finns massor med länkar som leder dig vidare till mer kunskaper.

Som svar på följande "programmerings språk används i linux", hur kan jag se källkod programmet och mycket mer..........................

Det är helt upp till dig. Ingen serverade mig svaren en gång i tiden. Egna (misstag/ibland framsteg) och många timmar framför datorn. Var det värt det. Ja! Det är fröjd att slippa en massa virus, trojaner,.............. Jag använder bara Windows när det är nödvändigt. När är det nödvändigt med Windows? Windows i stort sett aldrig.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
boukhari

Inlägg av boukhari »

tack det är inte så att jag vill ha allt serverat utom jag har sökt i flera dagar på google och jag finner enbart hänvisning till ubuntu,debian men jag söker själva kärnan som blev till slut själva linux nu fick jag veta att Själva Linux kerneln och linux systemet i sig är kodat i C, men man kan skriva program för Linux i C, C++, Java och Python.
Men om det är program som ska kompileras så är det i regel C eller C++ som gäller.det är ett jätte kliv för mig nu vill jag veta hur jag kan se de programm eller images som finns på min dreambox glöm ej att jag är nybörjare
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Vill du se källkoden till programmen så får du ladda hem dem. Hur du gör det framgår på programmens hem- eller projektsida.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"