skrivbords shells?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
behedwin

skrivbords shells?

Inlägg av behedwin »

Hej
Vad är skillnaden och fördelarna mellan alla olika skal till skrivbordet... eller hur man nu säger det?

gnome
unity
lxde
kde
mate

hittade denna
http://www.renewablepcs.com/about-linux ... me-or-xfce

men tänkte höra om det finns några specefika fördelar för varje och om det rekommenderas att man anävnder en specefik?

jag kör ubuntu och antar att jag fick då automatiskt unity?
men kan jag ändra om jag nu skulle känna för det?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: skrivbords shells?

Inlägg av Pink Panther »

Det är helt enkelt personligt.

gnome: Är vad Ubuntu Linux var utrustad med tidigare. Innan unity. Är under förändring.
unity: Har utvecklats av Ubuntu Linux.
lxde: Är snabbt och passar äldre datorer.
kde: Många vana Windows användare älskar KDE. Är enligt Linux användare i USA "Number One".
mate: Är framtagen av debian/Linux Mint utvecklare. Är anledning till att Linux Mint idag anses som den mesta älskade disten i världen. Är dock ett omstritt och kontroversiellt ämne i Linux-världen.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
behedwin

Inlägg av behedwin »

intressant... hur "byter" man mellan dessa...
laddar hem något och installerar?
måste man installera om ubuntu?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Det är inte olika skal till skrivbordet, utan olika skrivbordsmiljöer med olika gränssnitt, program och funktioner.
Du kan läsa om de olika skrivbordsmiljöerna här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skrivbordsmilj%C3%B6

Du behöver inte installera om ubuntu om du vill använda en annan skrivbordsmiljö. Om du t.ex vill använda KDE så är det bara att installera kubuntu-desktop och sedan använda denna miljö vid inloggning.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Mitt förslag till dig är att testa alla skrivbordsmiljöer du är intresserad av. Det kan du göra via den befintliga Ubuntu Linux installation som du har på datorn. När du har bestämt dig för någon skrivbordsmiljö, ( kan vara svårt ), installerar du vald version av Ubuntu:s varianter/familj: Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu.............. Problemet med att köra med flera olika skrivbordsmiljöer på samma installation av Ubuntu. Är att de gärna blir rörigt med applikationer som har samma användningsområde. Även med annat. Det är min personliga åsikt. Jag vill gärna ha min skrivbordsmiljö så ren och korrekt som är möjlig.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"