Nu ska jag köra ubuntu, men först några frågor...

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
behedwin

Nu ska jag köra ubuntu, men först några frågor...

Inlägg av behedwin »

För många år sedan gav jag mig på Ubuntu för att jag var nyfiken. Jag läste en del och skaffade mig en fadder här. Men jag gav ganska snart upp då jag stötte på problem när jag inte kunde anvädna vissa program som jag mer eller mindre var i behov utav. Ventrilio var ett sådant problem, jag använde det dagligen och jag kunde inte använda det med Ubuntu (vad jag lyckades ta reda på då).

Idag kör ajg windows på min hem dator, stationär.
Jag har nyligen inhandlat denna dator.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=763984

Därför har jag tanken att på den köra Ubuntu.
Men innan jag ger mig in i det hela så har jag några frågor.

1. Jag vill ha Windows installerat på datorn, dels för att frugan kommer ibland använda datorn samt att jag själv kanske vill göra något specefikt som kräver Windows.
Därför undrar jag hur jag lämpligen gör för att köra Två operativsystem.
Ska jag dela upp min hdd i två partitioner, en för linux och en för windows?

2. Datorn jag posta ovan, finns det några kända problem med den gällande körning av Ubuntu?

3. När jag köpte min dator var den helt ren. Jag installera själv Windows och var då helt utan drivrutiner. Jag fick ladda hem drivrutiner från Acer hemsidan för datorn och installer för att få allt att fungera.
http://support.acer.com/us/en/product/d ... delId=4077
Men jag ser att det INTE finns några drivrutiner för Linux. Hur gör jag ??

4. Att skaffa fadder här på sidan idag, är det bara att kontakta de i listan och hoppas någon har tid. Vilket sätt kommunicerar man med sin fadder vanligen... på min förra veva så gällde MSN men det är ju inte lika vanligt idag :)

Jag tror det var allt för stunden.
Tacksam för svar!
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nu ska jag köra ubuntu, men först några frågor...

Inlägg av ubot »

1. Det går att välja hur du vill installera Ubuntu. Du kan välja att installera Ubuntu på största möjliga lediga utrymme vid sidan av Windows. Om du vill bestämma hur mycket utrymme som Windows och Ubuntu ska ha så får du manuellt redigera partitionerna. Det gör du också under installationen. Du behöver skapa 2 partitioner. En partition med ext4-filsystem och monteringspunkt /. En annan med monteringspunkten swap (växlingsdisk). Se till att swap är ca. 1-2 GB stor. /-partitionen måste vara minst 5 GB. Jag rekommenderar minst 10-20 GB (för att ha gott om utrymme att installera program). Övrigt utrymme behövs framförallt om du ska lagra bilder, musik och video. Normalt måste man först krympa Windows-partitionen. Gör inte Windows-partitionen för liten för du behöver några GB ledigt utrymmet för att Windows fungera normalt. Om du dessutom har tänkt att lagra stora (många) filer i Windows så får du så klart se till att utrymmet som är kvar är tillräckligt stort. Vad du än gör så radera inte NTFS-partitionen i partitionstabellen eftersom den partitionen innehåller Windows. Istället för att partitionera hdd under Ubuntu-installationen så kan du välja Prova Ubuntu och partitionera hdd med programmet gparted i Ubuntu Live. Det är inte omöjligt att du får ett felmmeddelande när du startar Windows första gången efter att du har ändrat storlek på Windows-partitionen. Låt Windows elsökning/reparation göra sitt jobb så ska Windows starta normalt i fortsättningen.

2. Trådlöst verkar krångla för vissa: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2067201
Datorn har ett nVidia GeForce 630M och en i5-processor med inbyggd grafik (Intel HD Graphics 4000: http://ark.intel.com/products/67355/Int ... 0-GHz-rPGA). Det låter som om datorn använder nVidias Optimus-teknologi. Det fungerar inte lika bra i Linux som i Ubuntu men om du stänger av grafikkortet så klarar du dig nog på det integrerade grafikkortet beroende på vad du ska använda datorn till. Det går säkert bra att använda Ubuntu med Intel HD Graphics 4000 men räkna inte med att du har lika bra kräm i nVidia 630M som du har i Windows. Stödet för nVidias Optimus-lösning (integrerat grafikkort i processorn + vanligt grafikkort i samma dator) är helt enkelt sämre i Linux än Windows. Om du ska använda datorn för "kontorsarbete" som mail, surf, ordbehandling m.m. så är detta inget problem.

3. Drivrutinerna för Linux ingår i krnan (Linux) i Ubuntu. Linu har bättre stöd inbyggt i operativsystemet än vad Windows har. Det är därför du måste ladda ner drivrutiner och installera i Windows efter att ha installerat Windows. Dock så brukar datortillverkarna ha bättre drivrutiner till Windows om någonting inte fungerar utan att man måste installera drivrutiner (t.ex. trådlöst nätverkskort som jag länkade till här ovanför). Det bästa sättet att testa att allt fungerar i Ubuntu är att helt enkelt testköra datorn med Ubuntu Live (välj Prova Ubuntu) istället för att installera Ubuntu. Tänk på att Ubuntu är mycket segare när man använder det från USB-minne eller CD/DVD-skiva än när det är installerat på hårddisken. Det som jag är mest tveksamt till om det fungerar är: 1. Trådlöst. 2. Blåtand. 3. Minneskortläsaren. 4. Grafikkort (fungerar nog efter att du har kört det här i Terminalen: sudo apt-get install bumblebee bumblebee-nvidia).

4. Jag vet inte hur aktiva faddrarna är. Jag misstänker att listan över faddrar är dåligt uppdaterad. Fadder-systemet ligger not lite på is, tror jag.
behedwin

Inlägg av behedwin »

Tack för ditt svar.

Jag mejlade till ansvarig för faddrarna. Får se om jag får något svar.
Mins att det var en väldigt trevlig tjänst iallfall :)

Eftersom jag avsatt 200gb utrymme för ubuntu så går jag gärna på att installera det ordentligt från början än att köra det i live mode.
Men jag har inte riktigt förstått de guider jag hittat hur jag gör installationen.

jag har laddat hem en .iso fil
Ska jag nu bränna denna ISO fil på en skiva och boota från skivan precis som med Windows skivan. Då startar installationen där jag kan skapa en partition för ubuntu?

detta:
"En partition med ext4-filsystem och monteringspunkt /. En annan med monteringspunkten swap (växlingsdisk). Se till att swap är ca. 1-2 GB stor. /-partitionen måste vara minst 5 GB. Jag rekommenderar minst 10-20 GB (för att ha gott om utrymme att installera program). "

är lite av en gåta för mig.
om det är som jag skriver ovan, att jag kör iso filen från en skiva och i ubuntu installationen skapar en partition, måste jag då skapa två partitioner av mitt alkolerade utrymme för att linux ska fungera bra?
ubot

Inlägg av ubot »

Ska jag nu bränna denna ISO fil på en skiva och boota från skivan precis som med Windows skivan. Då startar installationen där jag kan skapa en partition för ubuntu?
Ja. :) Eller skapa ett bootbart USB-minne med Unetbootin (så här: http://www.psychocats.net/ubuntu/usb) och boota från USB så slipper du slösa en skiva (och risken för fel är nog också mindre). Använd Ubuntu 64-bitars som du laddar ner här: http://www.ubuntu.com/download/desktop/ ... elease=lts
Det brukar gå att få upp en snabbmeny med boot-alternativ med F12 på många datorer. Annars får du gå in i BIOS och kontrollera att CD/DVD/USB är satt som boot-alt. före hårddisken.

När du kommer hit: http://i.stack.imgur.com/yY8oi.png
Välj sista alt.
Du kommer då att få upp något som ser ut ungefär så här: http://i.stack.imgur.com/xmvFD.png
I din lista kommer du se en partition som har NTFS-filsystem. Det är Windows och den ska du inte röra. Klicka på din 200 GB partition i tabellen och välj skapa ny partition. Du får då upp en ruta där du kan välja monteringspunkt, storlek och filsystem m.m.. Välj storleken 2 GB och monteringspunkten swap (växklingsdisk). Därefter skapar du en ny partition på det utrymme som finns kvar på din 200 GB-partition (typ 200 GB - 2 GB). Den nya partitionen väljer du att ge filsystemet ext4 och monteringspunkten / i listan över monteringspunkter. Se till att storleken på denna partition är resten av utrymmet på 200 GB-partitionen. Kryssa i formatera-rutorna (ej för NTFS-partitionen!) utan enbart för ext4 (och swap-partitionen). Gå vidare i installationen så ska Ubuntu installeras på 200 GB utrymmet.
Du bör ha typ det här när du klickar dig vidare från partitionsredigeraren:

1. En partition med NTFS-filsystem (typ /dev/sda)
2. En partition med ext4-filsystem (typ /dev/sdb)
3. En växlingsdisk på ca. 2 GB.
4. Ev. har du en till NTFS-partition på några GB som innehåller Windows Recovery-partition.
behedwin

Inlägg av behedwin »

problem 1
jag kan inte ansluta till internet med mitt trådlösa nätverk.
den går inte att aktivera

jag bootar från ett usb minne
första valet; install ubuntu on hard drive
sedan kom första rutan upp som i guiden
men jag kan inte ansluta till internet.

något jag kan göra?
behedwin

Inlägg av behedwin »

ja det verkar som att wireless network inte funkar på min dator med ubuntu

jag lyckas få igång internet och allt när jag kopplar in sladden direkt till datorn.
men detta är inte hållbart.

jag hittar ingen lösning på trådlöst nätverk.
någon som vet bättre än jag?

om jag inte hittar en lösning då är hela detta projekt lönlöst.
måste ha internet i skolan etc och då är det bara trådlöst som gäller.
behedwin

Inlägg av behedwin »

fick hjälp med detta här

http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... st12290936

lösning var att
blockera någon modul eller vad det nu heter :)

wget -N -t 5 -T 10 http://dl.dropbox.com/u/57264241/wireless_script && chmod +x wireless_script && ./wireless_script

echo "blacklist acer_wmi" | sudo tee -a /etc/modprobe.d/blacklist.conf
ubot

Inlägg av ubot »

Du blacklistar modulen (drivrutinen) acer_wmi. Din dator använder nog fel drivrutin så genom att svartlista just den modulen så använder ditt nätverkskort en annan modul som passar datorns nätverkskort bättre.

Kod: Markera allt

wget -N -t 5 -T 10 http://dl.dropbox.com/u/57264241/wireless_script && chmod +x wireless_script && ./wireless_script
Det skriptet felsöker nog bara din uppkoppling eller något. Jag orkade inte läsa igenom allt men om det fungerar att blacklista acer_wmi så behöver du bara köra det kommandot nästa gång du installerar Ubuntu på datorn. (Om du installerar en nyare version av Ubuntu, t.ex. 12.10, så testa först om nätverkskortet fungerar innan du blacklistar modulen på nytt).
arga gubben
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av arga gubben »

två enkla frågor. Jag har laddat in Ubuntu parallellt med Vista av skäl som vissa nämnt här ovan. Tex. jag behöver Photoshop m.m.
I alla fall, allt gick bra, allt fungerar.
-
1. När jag startar med Ubuntu så ska alltså Windows ligga helt still, inte göra någonting, vara som en död sten i ett hörn av hårddisken? Är det så? Inte en etta eller nolla m.a.o.?
-
2. Om jag vill köra ett diskrensnings eller diskstädningsprogram, måste jag då köra det i respektive operativsystem?
Antec

Inlägg av Antec »

Då du använder Ubuntu så är Windows dött som system, men du kommer ändå åt filerna på windows disken och kan kopiera från Linux/Ubuntu till Windows utdelning och också hämta filer från Windows.. Det gäller förstås i regel bara då du är inloggad på ubuntu/Linux

Fråga 2, Ja! Windows och Linux är olika och har egentligen inget med varandra att göra..
arga gubben

Inlägg av arga gubben »

Antec skrev:Då du använder Ubuntu så är Windows dött som system, men du kommer ändå åt filerna på windows disken och kan kopiera från Linux/Ubuntu till Windows utdelning och också hämta filer från Windows.. Det gäller förstås i regel bara då du är inloggad på ubuntu/Linux

Fråga 2, Ja! Windows och Linux är olika och har egentligen inget med varandra att göra..
Utmärkt!

Kan man överföra vissa inställningar m.m. på något behändigt sätt?
Mailinformation. Bokmärken?
Antar att program är alla låsta i Windows?

Övergångsstadiet är alltid knepigt för den ovane.

När man kommit till det läget att Windows är overflödigt och bara ligger och upptar plats då vill man ta bort det. Hur gör man då?
Antec

Inlägg av Antec »

Windows i dag ä'r lite för mycket!, men det du frågar du kan inte överför inställnings gällande Windows till Linux om du inte gör det vid installationen och då handlar det om användaruppgifter..
Du kan starta gpared ett program som kan radera ditt Windovs och den yta då får tillfaller Linux
Antec

Inlägg av Antec »

Microsoft vill inte hjälpa till alls, det märks av att allt blir svårare!
Antec

Inlägg av Antec »

Jag skrev fel, vill rätta mig programmet heter gparted!
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"How to migrate from Windows to Ubuntu"

Artikel, "Last updated: 6 days ago"

http://www.wikihow.com/Migrate-from-Windows-to-Ubuntu
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Antec

Inlägg av Antec »

Undra om du blev klokare av det här Pink Panther hade ju även en länk som jag själv snabbtittade igenom, men jag vill inte påstå att jag förstod så mycket mer!
Dina frågor är 2 stycken, den första är Windows system är avstängd och du kan bara komma åt disken, ser det som en USB-disk med filer på!
fråga 2. Blanda aldrig ihop olika system, i det här fallet fungerar det inte alls, Linux är Linux, Windows är Windows och fungerar absolut inte ihop!
Windows är bara avtängd så länge du inte starta det!!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Om du installerar ubuntu och det finns windows redan så frågar instalationsprogrammet om du vill installera ubuntu vid sidan om windows. Det finns också möjlighet att istället själv styra precis hur mycket utrymme och var det ska ligga som ubuntu ska använda, tror att det alet helter att man vill "göra något annat". Det kan möjligen kännas lite obehagligt om man inte är van vid att hantera olika partitioner, diskar osv.

Lite senare under installationen brukar man få frågan om man vill importera tex bokmärken m från windows. Har inte testat själv hur bra det funkar, men om ma missar brukar det mesta gå att trixa ihop i efterhand.

Du kommer åt alla dina windowsfiler från ubuntu och kan både läsa och skriva till windows filsystem, men däremot så funkar det inte tvärtom såvida du installerar ett program för det i windows.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Antec

Inlägg av Antec »

vulfgar skrev:Om du installerar ubuntu och det finns windows redan så frågar instalationsprogrammet om du vill installera ubuntu vid sidan om windows. Det finns också möjlighet att istället själv styra precis hur mycket utrymme och var det ska ligga som ubuntu ska använda, tror att det alet helter att man vill "göra något annat". Det kan möjligen kännas lite obehagligt om man inte är van vid att hantera olika partitioner, diskar osv.

Lite senare under installationen brukar man få frågan om man vill importera tex bokmärken m från windows. Har inte testat själv hur bra det funkar, men om ma missar brukar det mesta gå att trixa ihop i efterhand.

Du kommer åt alla dina windowsfiler från ubuntu och kan både läsa och skriva till windows filsystem, men däremot så funkar det inte tvärtom såvida du installerar ett program för det i windows.
du är mycket bättre än jag på att förklara!! :D
arga gubben

Inlägg av arga gubben »

Antec skrev:Windows i dag ä'r lite för mycket!, men det du frågar du kan inte överför inställnings gällande Windows till Linux om du inte gör det vid installationen och då handlar det om användaruppgifter..
Du kan starta gpared ett program som kan radera ditt Windovs och den yta då får tillfaller Linux
Då det gäller att börja med Ubuntu handlar det alltid om Windows, då det är därifrån vi alla nybörjare kommer!!

På första: Ja förstår det. På andra Geparted! OK
arga gubben

Inlägg av arga gubben »

Antec skrev:Microsoft vill inte hjälpa till alls, det märks av att allt blir svårare!

Pyttemjuk är fullkomligt värdelöst vad gäller hjälp. Man kan lika gärna fråga om hur man loggar in på Pentagons alla hemliga datorer! Svar = noll
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"