OMinstallation av Ubuntu (eller Mint för den delen...)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
super_nollan
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

OMinstallation av Ubuntu (eller Mint för den delen...)

Inlägg av super_nollan »

Hej!

Nu är det ett tag sedan jag hängde o postade här men nu har jag fått ett litet udda bekymmer som ger mig veck i pannan...

Om jag vill OMinstallera Ubuntu med SAMMA version på en hårddisk där jag redan har installerat den via tex USB-minne , hur gör jag då? Skit samma VARFÖR.. ;D Måste jag installera tex Mint via sticka o sedan Ubuntu igen (joooooobigt!) eller kan jag tex via terminalen göra en formattering av hårddisken jag har i datorn jag pillar med (som tex format C: med dos)

Alltså om jag har Ubuntu 12 på en dator installerat med sticka o vill göra en ominstallation igen från samma sticka (börja om) är det via annan linux distro o sedan tebax eller??

???
??
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: OMinstallation av Ubuntu (eller Mint för den delen...)

Inlägg av johanre »

Du gör precis som du gjorde första gången du installerade Ubuntu. Skillnaden nu är att du förmodligen får frågan om du vill behålla den gamla installationen eller ta bort den. I ditt fall låter som om du vill ta bort den helt?
Användarvisningsbild
super_nollan

Inlägg av super_nollan »

Hej.
Har faktiskt inte fått det att fungera , jag hamnar alltid in i den redan installerade versionen ( ja jag har kollat att rätt boot ordning är inställd i bios) och det verkar som om ingen av de 2 st pc jag provat på startar upp installationen på nytt. Konstigt?

Case super_nollan: Installation av senaste utgåva via USB minne, installation misslyckas pga s_n som stänger av pc innan all uppdatering är klar.... In med USB minnet igen o gör om -gör rätt (Installera allt igen) men näpp hamnar in i en installerad utgåva med 0 nätverk o ej komplett språkstöd etc etc och kollar en gång till om jag kan få installationen att hoppa igång (rätt boot ordning check!) samma sak igen. Om jag installerar en annan distro via ett annat USB minne över denna chrashade o gör ytterligare ett nytt försök att installera den första igen , ja då funkar det.
MEN finns det inget enklare worrkaround? Är det jag som har något knas någonstans?

Verkar det konstigt att jag håller på så här? (Kolla min signatur)

;D
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Hur har du skapat USB-minnet?
Får du samma fel om du installerar med cd-skiva?
Användarvisningsbild
super_nollan

Inlägg av super_nollan »

Hej.

Jag har skapat USBminnet med unetbootin och jag har inte brytt mej om att testa med cd eftersom en av de två pc som jag får samma fel?symptom vid installerad version är en eepc 904 , dvs 0 cd. När jag gjort den manövern som jag beskrivit då funkar allt ok. Bekymret är ju bara att jag skulle vilja lära mig att formatera hårddisken isf att om o mellan installera med en annan distr, tycker det känns som waste...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"