Kan inte montera RAID

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
martinkellner

Kan inte montera RAID

Inlägg av martinkellner »

Hej!
Jag har satt upp en RAID1 men systemet vägrar montera den.

Kod: Markera allt

sudo mount -t ext4 /dev/md127 /home/martin/RAID 
ger
mount: fel filsystemstyp, felaktig flagga, felaktigt superblock
på /dev/md127, codepage eller hjälpprogram saknas, eller annat fel
I en del fall kan användbar information hittas i syslog
- prova dmesg | tail eller något liknande
och output av

cat /proc/mdstat
är:
Personalities : [linear] [multipath] [raid0] [raid1] [raid6] [raid5] [raid4] [raid10]
md127 : active (auto-read-only) raid1 sdd1[0] sdc1[1]
488254272 blocks super 1.2 [2/2] [UU]

unused devices: <none>
Samma felmeddelande som ovan får jag om jag försöker montera via fstab. Vid något annat tillfälle har jag också fått att den inte känner igen att det skulle vara ext4 på enheten, vilket det ska vara och som jag har specificerat.

I gparted syns RAID-enheten som att det har ext4 men de respektive diskarna ser inte ut att ha något filsystem, eller att det är okänt. Det kan bero på att jag satte ihop RAIDen utan filsystem (det ville inte funka annars) men eftersom RAID-enheten är formaterad som ext4 morde väl det synas på de respektive diskarna eller...?

Så, problemet tycks vara att datorn inte ser att det finns ett filsystem på RAIDen. Möjligen kan det stämma (det finns på md127 men inte på de respektive diskarna). Vad ska jag göra?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Kan inte montera RAID

Inlägg av johanre »

Vad ger:

sudo pvdisplay
?
martinkellner

Den svarade att kommandot inte hittades. Dock har jag "löst" det hela för när jag formaterade RAIDen (dvs md127) medelst mke2fs så gick det plötsligt. Helt obegripligt för mig varför men så var det. Tack ändå.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

martinkellner skrev: Dock har jag "löst" det hela för när jag formaterade RAIDen (dvs md127) medelst mke2fs så gick det plötsligt. Helt obegripligt för mig varför men så var det.
Inte så konstigt egentligen, du sade ju själv:
martinkellner skrev:Så, problemet tycks vara att datorn inte ser att det finns ett filsystem på RAIDen.
Så när du skapade ett filsystem på RAID partitionen mha mke2fs så löste du det hela. ;D
martinkellner

Jo alltså, det verkar ju självklart när man ser det såhär men jag hade ju skapat ett filsystem där tidigare med gparted och det funkade ju inte. Varför gjorde det inte det?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Du skapade filsystemet innan du skapade RAID:en. När du skapar RAID:en så bygger du en ny, virtuell, device som är lika "rå" som ofarmaterade fysiska hårddiskar. Därför löste allt sig när du väl skapade ett filsystem på RAID devicen,
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"